Biltest: Mercedes EQA 350 4Matic
TEST-Mercedes-EQ-EQA-350-373

Test: Fem plus, fem minus för Mercedes EQA 350 4Matic

Den minsta elbilen från Mercedes-EQ är inte så liten, och när EQA är i sin toppversion med 292 hästkrafter och fyrhjulsdrift har den gott om kraft. Vi ger fem plus till EQA, men hittar också fem minus

TEXT OCH FOTO Morten B. Bek
Det finns en veritabel uppsjö av elbilar från Mercedes-Benz - vissa är vi redan bekanta med efter flera år på marknaden, medan andra har precis kommit, är precis runt hörnet eller bara lite längre in i framtiden. Alfabetet EQA, EQB, EQC, EQS och EQV får snart sällskap av EQE, EQS SUV och EQE SUV, och tyskarna har fler i pipeline.
EQA är den minsta och den billigaste. Men den elektriska versionen av GLA är inte direkt billig, eftersom den börjar på 549 000 kronor. Om du vill att elbilen ska komma med en låg prislapp är EQA inte en kandidat. Men 549 000 kronor för en eldriven crossover från Mercedes-Benz själv, som har 190 hästkrafter och en räckvidd på över 400 kilometer, är fortfarande något som många har råd med.
Jag har tidigare testat EQA 250, EQA med 190 hästkrafter och den "minsta" prislappen av alla elbilar från Mercedes-Benz. Upplevelsen var händelselös och jag ville ha mer kraft. Det är lätt att fixa, för det finns två kraftfullare EQA-modeller, och de är inte så mycket dyrare. EQA 300 4Matic har 228 hästkrafter och fyrhjulsdrift och EQA 350 4Matic tar elbilen ännu längre med 292 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Du får inte bara fler hästkrafter och dragkraft på alla fyra hjulen, utan också lite längre räckvidd. De två kraftfullare EQA-modellerna har en räckvidd på 436 kilometer på en enda laddning, medan basmodellen har en räckvidd på 427 kilometer.
Jag testar den dyraste EQA-modellen här - den med 292 hästkrafter. Den får fem plus och fem minus för den eldrivna crossovern. Och att göra det på Mercedes-Benz sätt: alla elbilar kommer från Mercedes-EQ och inte från Mercedes-Benz. Som Mercedes-AMG, du vet.

Fem plus

Bilar med stjärnan på fronten har alltid haft en aura av komfort som kommer från det faktum att tyskarna har byggt sina bilar för långa sträckor på Autobahn. Fjädringskomfort har varit högst upp på listan i årtionden. Medan de första generationerna av A-klass och även den nya C-klass har försökt att motverka detta med obegriplig styvhet, är EQA en klassisk Benz. Eller EQ, eller vad den nu heter.
EQA är kompakt, men den tror att den är lika stor som en GLS. Den är smidigare med fyrhjulsdrift och mer kraft, men den vill hellre ta dig dit säkert och bekvämt än störd och trött. Fjädringen är ett stort plus och ljudnivån är lägre än i många riktigt dyra bilar. Sätena erbjuder definitivt långfärdskomfort.
Räckvidden visar sig vara lika bra på längre resor. Detta är ett av de största plussen - ett av de viktigaste - som finns i en elbil. Det handlar inte så mycket om att den kan köra 300-350 kilometer på vintern på en laddning. Det är mer att jag kan lita på siffran (som är lite för liten) i instrumenteringen. Det finns inget värre med en elbil än när man kör den första metern på motorvägen och räckvidden sjunker. Inte i EQA.
När det gäller effekt har EQA 350 4Matic en annan mängd än EQA 250. Det är samma prestanda som i den stora EQS 350, men här möter elektrifieringen en mycket mindre och, trots allt, lättare bil. Med 292 hästkrafter är EQA kvick och har en flytande, stabil kraftöverföring - och den kan dra 1 800 kilo om du behöver en släpvagn.
På 1980-talet kunde man köpa en 180 E, föregångaren till C-klass, och gå ut från affären med en bil med navkapslar, en plastratt och en känsla av att ha blivit lurad. Idag ger Mercedes-Benz/-EQ dig nästan valuta för pengarna jämfört med då - och jämfört med vissa konkurrenter.
Automatisk luftkonditionering, 18-tumsfälgar, ljusstarka LED-lampor, elektrisk baklucka, navigation och mycket mer.

Fem minus

Jag ser nog för långt in i framtiden. Men EQA kan bara ladda med 100 kW vid en DC-snabbladdare, och när framtiden är här kommer den att vara här med mer effekt än så. Konkurrenten från Audi, Q4 E-Tron, klarar 125 kW, och den kommer förmodligen snart att uppdateras för att kunna ladda med mer än så.
Jag glömde nämna att uppe på hyllan med EQA-plus, standardutrustningen är bra, men också att det finns utrymme för förbättringar. Det finns nyckellös start (ja, det är en elbil som inte har en startmotor), men inte nyckellös inmatning. Det finns farthållare, men den är inte adaptiv, så den kommer inte att sakta ner bilen om du tar en tupplur. Trådlös laddning för smartphones kostar också extra.
En Audi-anställd berättade nyligen för mig att Mercedes-folket är bra på att få interiören att se ut som en miljon dollar - på avstånd. Han var trots allt från Audi, så läs inte in för mycket i det. Men det ligger något i det. De två 10,25-tumsskärmarna och stämningsbelysning i vilda färger. Det finns många detaljer som drar blickarna till sig, men det finns många ställen precis bakom fasaden (och några ställen på den) där det finns plast som inte matchar bilmärket. Väldigt tydliga lister och mycket plast som ger vika, bland annat på dörrarna, vid bara en lätt beröring.
Jag har vant mig vid designen. Mer av nödvändighet än av god vilja. EQA är lika mjuk som billig "glass" som har stått ute över natten. Det finns inget kreativt med designen, och det faktum att den ser ut som EQS, som ser ut som EQB, som ser ut som EQC ... var är variationen?
Den första generationens MBUX infotainmentsystem, som EQA är utrustad med, är överbelastat. Du kan styra det med fingrarna (pekskärm), på ratten (små pekytor) och på en pekplatta mellan framsätena. Eller så kan du försöka prata med systemet, som har röststyrning med igenkänning av "vardagligt tal". Ingen av dessa lösningar passar.
Det finns många menyer, och det finns många små menyalternativ som inte är helt tydliga - och som är svåra att träffa rätt på. Det nya MBUX-systemet i C-klass och EQS gör det bättre.

Plus och minus gör…

EQA är en elbil med utmärkt utrymme på bara några få kvadratmeter, och komforten är det absolut bästa med bilen. Den kommer dessutom från ett märke som många håller högt, och med tanke på det - och den rejäla standardutrustningen för 549 000 kronor.
Men det finns en konkurrent som Audi Q4 E-Tron, som har bättre utrymme, längre räckvidd (åtminstone på papperet) och en mer spännande design. Den är dock inte riktigt lika välutrustad som EQA och inte heller billigare - så det är logiskt att den bekväma EQA finns på marknaden.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer