Biltest - BMW iX1
BMW-iX1 1391

Första testkörningen: BMW iX1

Nya X1 kommer med motorer av alla de slag, men det är den eldrivna iX1 som först fångar blickarna. Med 313 hästkrafter har den gott om överskottskraft, men också tuffa konkurrenter.

TEXT Morten Bek FOTO PR
BMW X1 började 2008 som en SUV med alltför många inbyggda kompromisser. Den hade de köregenskaper som var typiska för BMW på den tiden.
Bakhjulsdriften kunde inte rädda köregenskaperna, och konstellationen innebar också att den första X1 bäst kan beskrivas som en 2+2. Med plats för två - och till och med två i baksätet. Konstruktionen gjorde den kompakta bilen till en klumpig och tung bil att titta på.
Snabbspola fram till 2015 och allt förändrades. Bakhjulsdrift blev framhjulsdrift, utrymmet blev nästan överdådigt, styrningen lugnare och fjädringen bekvämare.
År 2019 elektrifierade BMW äntligen andra generationens X1, men bara med tillräckligt med kraft för att behålla bensinmotorn i motorrummet. Med en ny X1 går BMW hela vägen - iX1 är 100 procent eldriven.

Är X1 och iX1 helt nya bilar?

Förändringen från den första till den andra generationen X1 var dramatisk. Bakhjulsdrift till framhjulsdrift, det sexcylindriga alternativet var borta. Den här gången är förändringen mycket mindre. Den nya X1 och den eldrivna iX1 är baserade på samma UKL2-plattform som den gamla.
Plattformsuppdateringen innebär ett lite större avstånd mellan fram- och bakaxlarna. Med 2,2 cm till 269,2 cm, medan den kompakta SUV:en också har vuxit med 6 centimeter. I iX1, som är den enda variant jag har möjlighet att prova, verkar baksätesutrymmet inte vara bättre än i den gamla X1.
Bagageutrymmet är något mindre än i bensin- och dieselversionerna, men med 490 liter till att börja med är iX1 verkligen familjevänlig.
Designen är inte på något sätt en avvikelse från sin föregångare, och ur detta perspektiv är det en bra sak. iX1 är en trevlig kompakt SUV och grillen har en rimlig storlek. Skillnaderna mellan en X1 med förbränningsmotor och iX1 med eldrift är små, men märks särskilt i den stängda grillen.
Miljön runt förarplatsen är betydligt mer uppdaterad än den exteriöra designen. Den fristående, sammanhängande och utrymmeskrävande väggen av digital instrumentering och infotainmentsystem är borta. Även iDrive-hjulet för enkel användning av infotainmentsystemet (det finns nu bara i större modeller), liksom "gammaldags" knapparna för luftkonditioneringen. Det är synd, men åtminstone finns möjligheten att vrida upp och ner temperaturen längst ner på skärmen.
BMW har gått i motsatt riktning mot vissa av sina konkurrenter när det gäller upplevd kvalitet. Det finns gott om detaljer för min smak, och en mängd olika material, men det finns definitivt mer av en känsla av lyx och mysighet än i den gamla.

Räckvidd och hästkrafter

BMW spelar med öppna kort och ger kunderna möjlighet att välja mellan bensin, diesel, plug-in hybrid och el. Om full elektrifiering inte är av intresse finns X1 i två PHEV-varianter: xDrive25e med 245 hästkrafter och xDrive30e med 326 hästkrafter.
IX1 finns som xDrive30 med två elmotorer och en effekt på 313 hästkrafter. Det är mycket mer kraft än konkurrenterna vanligtvis erbjuder i basversionerna, och jag är säker på att BMW snart kommer att ta bort en elmotor och ge oss en framhjulsdriven iX1. Jag gissar på 220-250 hästkrafter, men det kan gå hur som helst.
Två elmotorer och 313 hästkrafter bidrar till räckvidden för iX1. Batteriet är ungefär lika stort som i Kia Niro EV, och därmed något mindre än i Kia EV6 LR och Audi Q4 E-Tron med det stora batteriet.
413-438 kilometer på full laddning och DC-laddning med maximalt 130 kW är minst sagt under den förväntade nivån för en ny elbil från BMW. i4 eDrive40 med 340 hästkrafter erbjuder en räckvidd på 590 kilometer - och DC-laddning med upp till 200 kW.

Hur körs iX1?

Bakom ratten finns en knapp märkt med ordet Boost. Du hittar inte detta i andra elbilar från BMW.
Det är fantastiskt att iX1 har 313 hästkrafter och nästan 500 Nm vridmoment, men jag sitter inte i en fet sportbil från BMW. Jag sitter i en kompakt familjebil.
Klicka på knappen mot ratten och iX1 skjuter framåt utan att jag rör gaspedalen. Det räknas ner i instrumenteringen från 10 till 0. Ett skott du kan använda för omkörning. Men iX1 har också gott om kraft i sitt normala körläge.
Som standard har iX1 en adaptiv M Sport chassi med justerbara stötdämpare och 17" eller 18" fälgar.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer