Liten, snabb och prisvärd elbil: en första titt på VW ID.2
VW-ID.-2all-ID.2AU00177-768x512

Liten, snabb och prisvärd elbil: en första titt på VW ID.2

2025 kommer en liten elbil från VW. Den 405 cm långa ID.2 kommer att vara lika rymlig som en Golf, utrustad med framhjulsdrift och 226 hästkrafter - och en räckvidd på upp till 450 kilometer.

TEXT Morten Bek FOTO PR
Elbilen har blivit mer populär eftersom utbudet av modeller och märken har ökat dramatiskt på bara några år. Men de riktiga folkliga elbilarna finns bara inte där ännu. De små och billiga med bra räckvidd. Och det är inte alla som tycker att en Tesla Model 3 för 497.990 kronor är ett galet erbjudande.

Volkswagen, folkets bil.

ID.3 är den billigaste elbilen från VW, och den nya versionen kostar exakt lika mycket som den billigaste Model 3. Inte folkligt på ett riktigt övertygande sätt. Lyckligtvis har VW insett detta, och även om väntan blir lång har tyskarna planerat en elbil som kommer att börja på mindre än 25 000 euro - omräknat 296 033 kronor

Varför en liten eldriven Volkswagen?

Det råder en allvarlig brist på småbilar. Mikrobilar och minibilar med bensinmotorer fasas ut i en stadig, ostoppbar ström. Men de ersätts inte av nya prisvärda elbilar.
Det positiva med den kommande ID.2, förutom att den kan köras långt på en laddning, är rymlig och visar en ny design från VW, är att den inte kommer att bli tyskarnas minsta elbil. VW arbetar redan på en elbil för 20.000 euro, eller 236 827 kronor.
Men är inte det samma pris som du en gång kunde köpa VW e-Up för, frågar jag mig själv? Jo, men Up är föråldrad, väldigt liten och har ingen lång räckvidd, så det är bra att den får en modern ersättare.

Vad kan ID.2 göra och hur långt kommer den att gå?

En produkt som planeras för två år framåt i tiden kan förändras på många sätt, och många biltillverkare skulle välja att hålla tyst om det slutliga resultatet. Men inte Volkswagen.
All data och info gäller den nya konceptbilen ID. 2all. Ett namn som för övrigt är en lek med något populärt: ID. 2all, ID To All - ID till eller för alla. Mer populärt än så blir det inte.
För sina minsta elbilar, som börjar med ID.2, använder VW en annan plattform än den vi känner från ID.3, ID.4, ID.5, ID. Buzz och den nya ID.7. De små elbilarna kommer att ha framhjulsdrift istället för bakhjulsdrift som de större modellerna har.

Hur stor kommer ID.2 att bli?

Återigen, här erbjuder jag data och siffror från konceptbilen. Huruvida ID.2 år 2025 har samma mål som ID. 2all har 2023, kommer visas 2025.
Den lilla eldrivna Volkswagen mäter 405 cm på längden, 181 cm på bredden och 153 cm på höjden. Den nuvarande Polo, som ryktas vara den sista i sitt slag, är 407 cm lång, 175 cm bred och 143,5 cm hög.
Den nya ID-modellen kan därför bli kortare, men också bredare och betydligt högre än en Polo. På presskonferensen i Hamburg lovar VW att kupéutrymmet kommer att vara lika rymligt som den senaste Golfen, och bagageutrymmet kommer att vara mycket stort med 490-1.330 liter. Vi hoppas att den slutliga ID.2 blir så rymlig.

Visar konceptbilen vägen för ny VW-design?

ID. 2all är nästan 10 cm högre än dagens Polo, men formgivarna har verkligen lyckats få konceptbilen, som verkar mycket produktionsorienterad i sin design, att se ut som en klassisk halvkombi. På så sätt får den lilla elbilen inte det MPV-liknande utseende som kännetecknar ID.3.
Den kompakta konceptbilen ger mig starka Golf II-kännetecken, särskilt när den ses bakifrån, vilket är tänkt att vara positivt på alla sätt. Den starka C-stolpen, som är klassisk Golf-design, får nytt liv genom att nu fortsätta ner i dörrarna och hela vägen till framhjulen.
Fronten ser välkomnande och vänlig ut med sina mjuka linjer. Volkswagen vänder sin design i denna riktning, och det fungerar bra med strålkastarremsan, som på konceptbilen flyter kontinuerligt genom matrix LED-strålkastarna och över "gallret".

Är interiören mer stilren än i ID.3?

Med den faceliftade ID.3 kommer bättre materialvindar att blåsa över ID-familjen senare i år. Med en kommande facelift kommer även ID.4 och ID.5 att få lyxigare material som både ser ut och känns dyrare.
Vi kommer att hålla andan fram till 2025 för ID.2-interiören, och jag hoppas verkligen att den kommer att se ut precis som konceptbilen. Det grova tyget som löper genom hela interiören påminner mig återigen om klädseln i en äldre Golf. Det är robust och praktiskt, men också mycket mer modernt än konstläder. Och 2025 kommer vi definitivt att veta att klädseln och mycket annat är tillverkat av återvunnen plast och växtfibrer.
Jag lägger märke till något som kommer att glädja alla som har kämpat med layouten på ID-modellerna. Det finns riktiga knappar för klimattemperatur och sätesvärme, även om de också finns i infotainmentsystemet också. Det finns även FYRA knappar på förarsidan för de fyra elfönstren - inte bara två. Det stora vredet med VW-logotypen är utformat för att växla mellan olika körlägen.
Föraren kan se fram emot en större skärm för den digitala instrumenteringen än den 5,3″-skärm som finns i de befintliga ID-modellerna. Den interaktiva LED-remsan som redan finns i ID för varningar och information (t.ex. laddningsnivå) går hela vägen runt framdörrarna och vindrutan i ID. 2all hela vägen runt framdörrarna och vindrutan.
Om 2025 kommer med en liten, rymlig och snygg elbil från Volkswagen som börjar på runt 200 000 pund, då ser jag verkligen fram emot det. Konceptbilen ser ut som något riktigt bra väntar, och för min skull kan tyskarna bygga ID.2 exakt som konceptbilen är. Ju förr desto bättre.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer