Test: 5 är inte en bättre siffra än 3 och 4 i Volkswagens ID-universum
TEST-VW-ID.5-1323610.jTEST-VW-ID.5-eg

Test: 5 är inte en bättre siffra än 3 och 4 i Volkswagens ID-universum

Den första medlemmen i ID-familjen var ID.3. Sedan kom ID.4. Nu kommer ID.5, som ärver både det bra och det dåliga från modellerna med de lägre siffrorna.

När det kommer en helt ny bilmodell förväntar jag mig att den ska vara bättre än en äldre modell av samma märke. Det behöver jag inte ens förklara. Det händer saker hela tiden inom bilindustrin. Utveckling, förbättringar, nya lösningar - förändringar av lösningar som inte riktigt fungerade i äldre modeller. Det är det roliga med erfarenhet. Man lär sig och blir bättre.
Det är i alla fall idealet. Jag lär mig dock aldrig, trots att det har hänt hundra gånger förut, att jag mår konstigt av att äta en liter glass. Så jag lever inte upp till många ideal om att bli bättre och lära mig. Men jag förväntar mig att biltillverkarna ska göra det.
Kanske är det bra för igenkänningen, och det är säkert mycket bra för ekonomin att den nya Volkswagen ID.5 landar på marknaden som en modell som delar 95 procent av allt med ID.4, som är ungefär ett och ett halvt år äldre.
Det är bara inte något som verkligen berikar ID-familjen, för medan ID.5 kommer med de goda sidorna av ID.4, har den också alla de dåliga sidorna.

Designen går åt fel håll

Först och främst vill jag lyfta designen. Jag gör det för att jag tycker att det finns något att prata om. Något har gått fel med coupétolkningen, som i sig är ett tröttsamt fenomen. Medan den kära systern från Tjeckien, Skoda, har gjort rätt i att omvandla Enyaq till Enyaq Coupé med en helt ny bakdel och nya lampor. Och där har VW-designerna misslyckats.
ID.5 har samma grundläggande design och funktioner som ID.4. Taket är nedskjutet baktill och den större bakrutan slutar i en spoiler som sitter som ett handtag på bakluckan. ID.5 lämnas kvar som ett tafatt försök till en coupé-SUV. En tolkning av en bil, i det här fallet ID.4, som har fantastiska proportioner baktill.
Du kommer att tvivla när du ser ID.5 framifrån. Är det en ID.4 eller en ID.5? En liten ledtråd - titta efter mängden svarta paneler som ser ut som luftintag. ID.5 har mycket mer grillpaneler än ID.4, och ID.5 har stora käftar som påminner mig om en insekt som har förstorats till en skrämmande storlek.

Krasch i drivlinan! Och sedan inte så mycket

Det finns mycket positivt att säga om ID.5 som en bil för familjens behov. Den trycksatta designen har ingen dramatisk effekt på rymligheten, och även höjden på baksätet är bra. Faktum är att bagageutrymmet, när det gäller storlek, är i samma liga som ID.4. Med 1 561 liter när ryggstöden fälls framåt och nedåt, är ID.5 261 liter före Kia EV6.
Men anledningen till att EV6 får mycket beröm och ID-modellerna från VW-stallet kritiseras gång på gång har inget att göra med bagageutrymmet och ett luftigt baksäte. Det är i de stora och små sakerna som ID-modellerna har varit problematiska.
Efter en och en halv vecka med ID.5 lurar frustrationen varje gång jag öppnar dörren och sätter mig bakom ratten.
Det börjar illa den första dagen. På motorvägen börjar alla varningar i den mycket lilla 5"-displayen för instrumentering att tändas. Haveri i drivlinan! Kör långsamt! Alla säkerhetssystem ur funktion! Det går kalla kårar längs ryggraden.
Ingenting händer förutom varningarna. Drivlinan verkar inte smälta ner, men det krävs att bilen står stilla över natten innan alla varningslampor släcks. Programvaruproblem, Volkswagen?

För lite har hänt

Allt som inte borde ha varit med i ID.3 och ID.4 har varit med i ID.5. Knapparna för de fyra elfönstren, av vilka det bara finns två i förardörren - ett dåligt beröringskänsligt område med texten REAR, där du förmodligen enkelt växlar för att öppna bakrutorna, svarar inte ens hälften av tiden på min beröring.
Touchpanelen för strålkastare, dimljus, bakruta och defogger är överkänslig och dold till vänster bakom ratten - jag kör alltid med strålkastarna på och de stängs av automatiskt i ID.5, och när jag vill trycka på exakt rätt knapp trycker jag på full blast-knappen på vindrutan.
Det saknas knappar för i stort sett allt. Den platta, ljuslösa panelen under infotainmentskärmen är inte tillräckligt bra för sätesvärme och luftkonditionering. Infotainmentsystemet är långsamt och menystrukturen är den sämsta sedan Volkswagen började tillverka infotainmentsystem.
Kupén är en blandning av bra och dåliga materialval. Vissa är, ärligt talat, för billiga och bättre tillgängliga i Audi Q4 E-Tron och Hyundai Ioniq 5. Andra, som sätena, skulle också passa i en bil till det dubbla priset.
Ekonomin talar inte för att ID.5 ska få sin egen interiör. Det förstår jag. Men jag förstår inte varför ID.5 som en ny modell måste byggas på de fel och brister som ID.3 och ID.4 kom med för länge sedan. Mellanstora elektriska crossovers är det mest omtvistade segmentet av alla just nu, så bilarna i detta segment måste verkligen sticka ut.
ID.5 tar inte ID-familjen vidare och till en högre nivå, och den utmanar inte konkurrenterna. Jag hoppas verkligen att ID Buzz och den kommande ID.7 lever upp till idealet att en biltillverkare som VW ska utvecklas och lära sig av sina erfarenheter.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer