Tio tips när du ska köpa segelbåt
segelbat toppbild

Tio tips när du ska köpa segelbåt

Många tycker att segling ger den ultimata frihetskänslan – att själv få styra ut och föra båten framåt tillsammans med naturens krafter. Och är du sugen på att skaffa en begagnad segelbåt behöver det inte vara komplicerat. Men det finns en del grejer som är bra att veta. Seglingsexperten Joakim Hermansson, redaktör för Praktiskt Båtägande, ger er 10 tips angående att köpa segelbåt.
Lästid: 4 minuter

1. Det du behöver veta om master när du ska köpa segelbåt

Racingsegelbåtarnas master är av kolfiber och allmogebåtarnas av trä, men nästintill alla normala familjesegelbåtar har beprövade master av pålitlig aluminium – som håller länge med ett minimum av underhåll.
På senare år har rullmaster blivit alltmer populära bland semesterseglare, eftersom seglet helt enkelt rullas in i masten när man seglat klart. Det är förstås bekvämt, men rullseglen blir mindre än jämförbara konventionella segel och ger inte samma prestanda.
På segelbåtar som ligger i vattnet hela säsongen ställs masten upp på våren och tas ner på hösten, medan trailerbara båtar har lättare master som fälls inför varje transport.

2. Så här funkar segel

Seglen driver båten framåt genom de luftströmmar som bildas av vinden runt seglens välvda vingform. Därför är det viktigt att seglen inte är för slitna, utan har formen kvar. Alla segel slits när de används, men vissa material står emot tidens tand bättre än andra.

Vävda polyesterdukar som sys ihop i våder för att få den rätta formen, s.k. dacronsegel, är vanligast bland familjeseglare som uppskattar prisvärda segel med god slitstyrka. De som söker mer prestanda väljer avancerade material såsom kolfiber, eller segel som limmas i laminatkonstruktioner istället för att sys. De är dyrare, men håller formen bättre.

Oavsett vad man väljer, är det viktigt för den som gillar att segla att ha segel som fungerar väl. Kolla därför att seglen är i gott skick när du köper segelbåt, eller ta med i beräkningen att du måste skaffa nya.

3. Elektronik kan (som alltid) vara lurigt

Precis som i samhället i stort, tar elektroniska hjälpmedel över mer och mer – även i mindre segelbåtar. Det rör sig om allt från logg (som mäter båtens fart) och ekolod (som mäter vattendjupet), till avancerade vindinstrument och GPS-navigatorer. Välfungerande instrument kan vara ovärderliga hjälpmedel, men orsakar huvudbry när de fallerar. Som all elektronik tappar de snabbt i värde. Tänk efter vilka instrument som verkligen är nödvändiga, och säkerställ att de funkar som de ska.

4. Akta er för hemmafix med elsystem

Segelbåtars batterier laddas inte lika mycket av motorn som i motorbåtar – men belastas lika mycket med belysning, ladduttag för mobilen och kanske ett kylskåp. Elförbrukningen kompenseras ofta med solcellspaneler, som tillför batteriet kraft. Att elektriciteten funkar ombord är ett grundkrav. Alltför ofta kan hemmafixare med mer entusiasm än kompetens ha kopplat själva. 😱
Då kanske det som även på nyare båtar funkade perfekt från varvet, inte gör det längre. Kolla därför att elsystemet ser OK ut! Och att allt funkar.

5. Det här gäller kring gasol

I många bobara båtar finns gasolsystem som ger bränsle till matlagningen ombord. Gasol är explosivt, men fungerar tryggt och säkert om man har koll på sin anläggning. Gasoltuben måste stå i ett väl ventilerat utrymme utomhus, slangar får aldrig vara äldre än fem år gamla och på kopplingar och rör får det inte synas någon korrosion.

6.Kolla kölen efter sprickor från grundstötningar

Det är stor skillnad på grundkänningar. Att skrapa emot lätt med kölen mot botten, när man smyger in i en fin vik för att hitta natthamn, skadar ingen välbyggd segelbåt. Skulle man däremot ramma en sten i full fart kan det bli obotliga defekter. Kölar, särskilt fenkölar, sticker ut och blir en hävstång mot skrovet vid grundstötning. Kolla noga efter sprickor och skador runt kölens infästning i skrovet. Anlita någon som kan segelbåtar bättre om du känner dig osäker. Men låt dig inte avskräckas i onödan – det är faktiskt fullt möjligt för proffsiga varv att laga även svåra skador.

7. Kort och gott om kölar

Vi fortsätter på botten! De flesta segelbåtar har en djup köl som sticker ner i vattnet och gör att de inte kapsejsar när vinden trycker mot seglen. Förenklat kan segelbåtar delas in i långkölade eller fenkölade båtar.

Långkölade båtar är sävligare i sina rörelser och svårare att manövrera i trånga hamnar, men trygga och stadiga och tål eventuella grundkänningar bättre. På långkölade segelbåtar är rodren ofta monterade i kölens akterkant, och skyddas bättre från påfrestningar. Den 50-åriga klassikern If-båten är en av de vanligaste långkölade begagnade båtarna.

Fenkölade segelbåtar kan svängas runt kvickare, tack vare att kölen är smalare och med ett separat roder längre akterut på båten, men det gör dem också känsligare för grundstötningar. De många modellerna från storsäljarna Maxi och Bavaria har olika typer av fenkölar.

Bland vanliga familjesegelbåtar dominerar kölar av järn, medan mer prestandabetonade båtar ofta har blykölar. Järnkölarna är billigare, men ger inte samma tyngd och rostar sönder om de inte skyddas med rätt ytbehandling. För att mindre segelbåtar som är trailerbara ska kunna dras upp för transport på trailern, har de kölar som går att fälla eller hissa upp.

8. Är segelbåten stulen?

Att segelbåtar stjäls hör man knappast talas om överhuvudtaget, men kolla för säkerhets skull ändå med Larmtjänsts stöldregister före köpet. I synnerhet gäller det mindre båtar som är lättare att tillgripa och dra iväg med. Har båten utombordare behöver en separat koll göras på den, eftersom tusentals utombordare varje år stjäls i Sverige. Läs våra tips om att göra trygga båtaffärer här! Och passa på att få 10 procent rabatt på din båtförsäkring. Här kan du läsa mer om Atlanticas båtförsäkringserbjudande


### 9. Förblindas inte av en härlig yta Många segelbåtar ser väldigt fina ut, men låt dig inte förföras av båtens skönhet. Det finns båtar som är ruskigt välputsade och snygga, men där ytan kan dölja allvarliga fel och brister. *Kolla därför under det kosmetiska.* __Se till att du köper en båt som håller i längden.__ Putsa och feja kan du göra senare. Det är dessutom mycket roligare än att behöva fixa viktiga detaljer med bristfällig funktion.

10. Ta hjälp när du ska köpa segelbåt

Var aldrig rädd för att fråga och be om hjälp av andra båtmänniskor som kanske är kunnigare och mer erfarna, eller sitter på djupare specialistkunskaper än du. De flesta tycker bara det är trevligt att få bidra till att ännu fler ägnar sig åt båtliv! Eller anlita en oberoende besiktningsman om du behöver riktigt professionell hjälp inför ditt båtköp.

Vill du lära dig mer om motorbåtar? Gör det här! Många av motorbåtstipsen funkar dessutom även för segelbåtar. Du kan bland annat läsa om att välja båtstorlek, om att försäkra båten, om båtplatser och om vem du ska köpa båt av.

Segla iväg i solnedgången

Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer