Biltest - BMW ET5 Touring
Nio-ET5-Touring-05

Test: Nio ET5 Touring är en suveränt driven kombibil

Motordrivna kombibilar är inte billiga. Lyckligtvis har kinesiska Nio ET5 Touring allt du behöver - och lite till.

Det fanns en tid då strömlinjeformade kombibilar fyllde de flesta uppfarter. Det var den föredragna formen av familjebil tills att den amerikanska SUV-trenden tog över den europeiska bilförsäljningen.
Nio ET5 Touring är supervass version av en eldriven kombibil som fortfarande inte har några konkurrenter i den mellanstora elbilsklassen.

Strukturen är svår att förstå

På Nio kan du köpa din bil med eller utan batteri. Om du väljer en bil utan batteri blir du en del av en så kallad BaaS-lösning (Battery as a Service), där du betalar en månadshyra för batteriet.
Månadshyran tillkommer alltså utöver det du köper bilen för, och den finns tillgänglig i olika prisklasser. Om du istället vill äga ditt batteri måste du lägga till ytterligare en slant.
De flesta kunder väljer BaaS eftersom Nios batteribyte ingår. Nio bygger ut fler batteribytesstationer kontinuerligt. Och på en en batteribytesstation, eller Swap Station som det heter, backas bilen automatiskt in, får sitt batteri utbytt och rullar ut igen med ett laddat batteri på bara fem minuter. Det är effektiv, sömlös och imponerande teknik som dessutom kommer med en extra fördel.
Med batteribyte är du alltid garanterad den senaste batterigenerationen. Du behöver inte oroa dig för batteriets skick, fel eller att batteriet ska ersättas av en ny och mer effektiv generation.
Men ur ett kritiskt perspektiv är det en struktur som kan vara svår att förstå sig på. Det kan också göra att en bil som Nio ET5 Touring ser väldigt dyr ut jämfört med sina närmaste konkurrenter.

Vilka är konkurrenter?

Som nämnts finns det inga direkta konkurrenter till Nio ET5 Touring, eftersom utbudet av motoriserade kombibilar är försvinnande litet. Och ja, ET5 Touring ligger i det övre prissegmentet jämfört med BMW i4, Polestar 2 och Tesla Model 3, men det vet Nio också.
Nio vet att de prissätter sina bilar till ett premiumpris eftersom de anser att upplevelsen är premium. Det kan också vara svårt för kunderna att förstå; att betala mycket pengar för ett okänt kinesiskt elbilsmärke. Men lösningen på detta problem är bara en provkörning bort.
Nio ET5 Touring håller samma höga nivå som sina storasyskon. Om du, som jag, tycker att ET5 ser otroligt bra ut som kombi, har du redan en bra utgångspunkt. Om inte, ta bara en titt inuti kupén.

Som storasystern

Den första blicken in i kupén avslöjar ett nära släktskap med storasystern, Nio ET7. Den minimalistiska designen på skärmarna och mittkonsolen är mycket lik, även om ET5 Touring ersätter tropiskt trä med växtfiberkompositer. Det är billigare, bättre för miljön och bibehåller den vackra finishen. Kvalitetsmässigt är det i nivå med vad du hittar i en BMW.
Skärmarna är också desamma som i andra Nio-modeller, vilket är bra. Infotainmentskärmen mäter 12,8" och är utrustad med ett hemmagjort system som är förvånansvärt intuitivt.
Du kan dock undvika att använda skärmen helt och hållet genom att helt enkelt använda Nomi röstassistent. Instrumentpanelhuvudet (tillval) är en fånig gimmick, men själva assistenten är knivskarp, så länge du talar engelska. Personligen använder jag den konsekvent för att värma bakrutan, vrida speglarna, eller justera stämningsbelysningen.
När det gäller utrymmet kompenserar kombiformerna för den kritik som jag tidigare har haft mot Nio ET5, nämligen utrymmet i baksätet. Sittdynan är längre och ger bättre stöd för låren, och takhöjden är avsevärt förbättrad. Nu kan de flesta sätta sig bekväma i ET5, inklusive i framsätet, där du sitter bekvämt men högt med en bra utsikt över en låg instrumentbräda.
Bagageutrymmet rymmer 492 liter bakom baksätet och 1 300 liter med baksätet nedfällt. Det är inte jättestort, men det är smart organiserat! Du hittar inbyggda surrningskrokar och spännband, 12 V-uttag och en ficklampa - smarta funktioner som gör en seriös kombibil.

Bekväm helt enkelt

När man tittar på Nio ET5 Touring är det något Porsche Taycan Sport Turismo över den. I allmänhet ser ET5 Touring bara sportig ut, trots att den inte är det. Visst, det är en elbil med 489 hästkrafter, så den är snabb till 100 km/h, men det betyder inte att den är sportig.
Trots sin kurvstabilitet och perfekta viktfördelning är Nio ET5 Touring förvånansvärt komfortorienterad. Underredet är mjukt och maskerar även de stora 20-tumsdäcken på testbilen. Det mjuka underredet kombineras med lätt styrning, som inte direkt inbjuder till skarpa styrutslag, utan snarare lugn komfort.
Den lätta styrningen ger ingen dynamik, utan säkerställer istället smidighet i stadskärnan. På motorvägen stramar den åt ordentligt och tillsammans med den stabila undervagnen skapar den en fin riktningsstabilitet på långa sträckor. Dessutom är den extremt låga ljudnivån ett komfortelement som gör att du bara vill komma iväg.
Det är lustigt, för i den vanliga Nio ET5 upplevde jag ett nästan nervöst system som krävde konstant förarintervention. I ET5 Touring är historien en helt annan och den är kusligt autonom i sin körning på både landsvägar och motorvägar.
Detta är sannolikt resultatet av den artificiella intelligens som Nio använder för att få bilarna att lära sig av sina misstag. Bilen analyserar sin egen prestanda, som skickas till det europeiska huvudkontoret i Amsterdam, som sedan finjusterar genom OTA-uppdateringar.

Var är det negativa?

Det finns inte många negativa ord jag kan förknippa med Nio ET5 Touring. Om jag ändå ska försöka så börjar jag i liten skala. När jag kör på natten tycker jag ofta att det adaptiva helljuset dimrar för långsamt, till stor irritation för mötande trafik, och när det regnar är regnsensorn för svag för att känna av regnmängden. Vi får hoppas att den artificiella intelligensen tar sig samman och uppdaterar.
Svårare är det att ändra på förbrukningen som inte direkt är bäst i klassen. Nio ET5 Touring har en angiven förbrukning på 19,3 kWh/100 km, vilket lätt smyger upp till runt 24 kWh/100 km på motorväg. Det är i överkant och innebär också att batteriet på 75 kWh är lite i minsta laget med en räckvidd på 399-435 kilometer.
Med ett 100 kWh-batteri är räckvidden 560 kilometer enligt WLTP-standarden, och även om detta inte påverkar bränsleförbrukningen så ökar det räckvidden. Du får minst 400 kilometers bra körning i dessa kalla tider.

En seriös kombibil!

Förbrukning i den högre prisklassen avskräcker mig inte. Det är priserna som jag tycker är lite avskräckande, precis som jag kom fram till i mitt test av Nio ET5 Sedan. Ändå väljer jag att se lite annorlunda på det den här gången.
För det första för att Nio ET5 Touring är helt oöverträffad som den enda eldrivna kombibil i sin klass - och det är en seriös sådan. För det andra för att jag den här gången tillåter mig att tillskriva BaaS-lösningen lite mer värde. För med ett hyrt batteri ligger Nio ET5 Touring prismässigt närmare andra medelstora elbilar med innovativ batteriteknik som fungerar och har stor potential.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer