Biltest - Honda e:Ny1
Honda-e Ny1-Eksterioer-13

Test: Honda e:Ny1

Det var länge sedan Honda senast kom ut med en fräsch elmodell. Nu är de redo med e:Ny1 - och den har inte en chans.

TEXT & FOTO Simon Hallenslev
Medan vi å ena sidan översvämmas av nya elbilar från nya kinesiska bilmärken, står å andra sidan några av de etablerade bilmärkena stilla. Oroväckande tysta.
Ett av dem är Honda. Från dem fick vi den charmiga Honda e 2020, som fick mycket beröm och blev något av en älskling bland biljournalister hemma och utomlands. Den var dock ingen storsäljare.
Nu är Honda redo med sin efterföljare med det inte så subtila namnet e:Ny1.
Om du frågar den utdöende gruppen bilentusiaster med bensin i blodet vad elbilar saknar, kommer de enhälligt och gråtmilt att säga: Ljudet. Bilmärken samarbetar därför med kompositörer och specialister för att skapa ett nytt ljud för elbilar. Honda har dock missförstått uppgiften.
De har utrustat e:Ny1 med en elmotor som låter helt av sig själv. Den gnisslar ganska märkbart under acceleration, och det beror inte på att den är inställd för sportiga krafthopp. Elmotorn på 204 hästkrafter och 310 Nm på framaxeln tar crossovern från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder, när den väl är på asfalten.
Om asfalten är bara lite fuktig tar det inte lång tid innan framhjulen släpper taget om den. När de gör det ersätts hjulspinn med vridmomentstyrning som skakar ratten.
Och på tal om ratten, den kan inte dras in tillräckligt nära, så det slutar med att du sitter med armarna utsträckta för långt när du sitter som du vill med benen. Varken redaktör Dalby eller jag lyckas bli bekväma i körställningen, trots några i övrigt fina framsäten.
Underredet kompenserar inte för den ovan nämnda snedställningen, eftersom det har svårt att sätta sig, särskilt vid låga hastigheter på asfalterade gator eller över brunnslock. Det blir bättre när hastigheten ökar, men det är väl i staden som en kompakt crossover behöver glänsa? Det gör inte Honda e:Ny1.

Honda och högre hastigheter

Det blir bättre utanför staden när det gäller komfort, och inte bara i underredet. Här är elmotorn också skonad från acceleration, så dina öron är också skonade från det irriterande gnisslet. Styrningen är behagligt tung och på motorvägen är e:Ny1 en utmärkt långfärdskompis.
Det vill säga tills man tittar på förbrukningen... Honda e:Ny1 är inte den mest arbetsintensiva elbilen till att börja med när man tittar på pappersarbetet. Den är klassad till 18,2 kWh/100 km, vilket är i överkant med tanke på dess kompakta storlek och hanterbara vikt på 1 730 kg.
Men med ett 62 kWh-batteri ger WLTP-förbrukningen fortfarande en teoretisk räckvidd på 412 km. Enligt min erfarenhet förblir det teoretiskt, och på motorvägen kör jag runt 25 kWh/100 km i relativt milt väder. Därför bör du inte hoppas på mer än 220 kilometers räckvidd.
När du är på en lång resa och behöver fylla på ström, görs det med maximalt 78 kW på DC-snabbladdning. Det är direkt ointressant och innebär att Honda e:Ny1 främst är aktuell som andrabil i hushållet. Hemmaladdning och korta resor är dess hemmaplan, eftersom avsaknaden av motorväg också gör förbrukningen lite mer hanterbar. Här ligger den på mellan 15 och 17 kWh/100 km.

Galna skärmar!

Det är inte de digitala skärmarna som är galna! De är faktiskt ganska fina. Den digitala instrumenteringen mäter 10,2" och lider inte av bländning trots avsaknaden av en inbyggd skugga. Upplösningen är tydlig och informationen är lätt att förstå i en snygg layout.
Det är dock infotainmentskärmen på 15,1 tum som fångar uppmärksamheten. Den är fördefinierad med tre zoner, med ditt (trådlösa) Apple CarPlay högst upp, bilens inbyggda appar i mitten och klimatpanelen längst ner. Du vet alltid var du ska sätta fingret på den tydliga skärmen som reagerar snabbt på inmatningar.
Infotainmentskärmen är framträdande i en minimalistisk kupé med en låg instrumentpanel för god sikt. Sikten och ljuset i kupén är generellt bra oavsett var du sitter.
Materialkvaliteten varierar, med mjuk plast på instrumentpanelen och dörrsidorna, men också flera hårda paneler, inklusive en högblank lackerad panel i mittkonsolen. Och ja, den är redan väl repad i testbilen.
De galna skärmarna jag syftar på finns i taket. I Honda e:Ny1 Advance får du ett panoramaglastak som är uppdelat i två sektioner. Den främre delen täcks av en gardin som dras fram för hand, vilket är lite gammalmodigt i sig.
Den bakre sektionen täcks av två skärmar som måste klickas på och stuvas undan någonstans i kupén när du vill ha ljus. Det är den galnaste och löjligaste glastakslösningen jag någonsin har sett.

Utrustning och konkurrenter

Honda e:Ny1 börjar på 499 900 kronor med Elegance-utrustning som inte kännetecknas av stora brister. Du får saker som lättmetallfälgar, LED-strålkastare, den stora infotainmentskärmen, trådlös Apple CarPlay, trådlös smartphone-laddning, backkamera, konstläderklädsel, klimatanläggning med dubbla zoner, uppvärmda framsäten och ett elektriskt justerbart förarsäte.
Advance-versionen kostar 539 900 kronor och då ingår 360-graders kamera, elektrisk baklucka, uppvärmd ratt, panoramaglastak, halvautomatisk parkering och ett bättre ljudsystem än Elegance-versionen. Startpriset på 539 900 kronor är inte orimligt.
Honda e:Ny1 saknar en fördel gentemot konkurrenterna. Det finns inget den gör bättre - men det finns en handfull områden där den gör det sämre. Det är en skarp kontrast till Honda e, som också hade sina brister, men som hade sin charm och massor av coola lösningar.
Honda har varit oroväckande tyst och rörelsen med e:Ny1 är knappast värd mödan. Så kom igen, Honda! Vi ser gärna att ni lyckas, men det blir inte med e:Ny1.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer