Test: Audi Q4 45 E-Tron är en nästan komplett elbil
Svart audi q4 e-tron 45

Test: Audi Q4 45 E-tron är en nästan komplett elbil

Audi har utrustat Q4 E-Tron med en ny elmotor och betydligt mer standardutrustning, vilket gör den ännu attraktivare.

TEXT OCH FOTO Morten Bek
Varje gång det verkar som om den nyheter om nya mellanstora elektriska crossovers har lugnat ner sig lite, händer något nytt. Nu har det skett ytterligare en vändning som kan sätta sin prägel på marknaden. Tesla annonserade plötsligt en Model Y med bakhjulsdrift och utökad räckvidd, och den nya varianten med 600 kilometers räckvidd, vilket är logiskt när Renault Scenic E-Tech Electric är på väg ut på marknaden med 625 kilometer och Peugeot E-3008 höjer taket till 700 kilometer. Men Tesla-priset på 602 170 kronor är väl inom räckhåll, och 600 kilometer kan övertyga vissa tvivlare om Y-modellens förmågor.
Tesla har ökat räckvidden, medan Audi å andra sidan har gett sin klassutmanare en mycket kraftfullare elmotor än tidigare. De 286 hk i Q4 E-Tron kommer förmodligen inte att imponera på någon med ett öga för Tesla, men efter en veckas testkörning kan jag med stor övertygelse säga att det tar en bra elbil till en ännu högre nivå. Den nya elmotorn är inte det enda som gör uppgraderingen av Q4 E-Tron mycket lyckad. Saker som tidigare kostade extra är nu standard och utan stora prisökningar.

Hård konkurrens främjar utvecklingen – och priset

Skulle Audi, Nissan, Skoda, VW och hela den breda och djupa elbilsmarknaden ha nått dit den är idag om Tesla inte hade dragit undan mattan för dem alla i början av 2023? Jag tror inte det. Varför skulle de göra det? Utan Tesla skulle prispressen inte ha börjat förrän kinesiska märken verkligen hittade rätt. Konkurrens är det bästa som kan hända marknaden (inte tillverkarna) och du kan få mycket mer elbil för pengarna idag än du kunde 2022. Den nya elmotorn i Q4 E-Tron är inte ett direkt resultat av Teslas press, eftersom den har varit på gång under en längre tid. Audi önskar nog att den hade varit klar för ett och ett halvt år sedan, men sånt är livet. Och nu är den nya motorn här för att göra intryck. Q4 E-Tron tuffade tidigare på med 204 hk i 40-varianten, men har nu ersatts av 45-varianten med 286 hk.

Allt behöver inte vara galet

Det är en föraning, men kanske ligger det något i det faktum att vi pratar mindre om hästkrafter i elbilar än vi gjorde förr. Den må vara snabb, men om det inte står Porsche eller AMG på bilen är en eller två sekunder från eller till när du behöver komma upp i fart helt irrelevant. Med 82 hk extra och, ännu viktigare, ett vridmoment som har ökat från 310 till 545 Nm, är Q4 E-Tron 45 en bättre elbil än den gamla Q4 E-Tron 40, som redan var bra.
Jag ser Q4 E-Tron som en av de bilar i sin klass med högst komfortnivå och bäst köregenskaper. Fjädringen är anmärkningsvärt stabil och bekväm och den överträffar inte bara Skoda Enyaq och Nissan Ariya – den krossar Tesla Model Y i denna viktiga disciplin. Utmärkt körställning, styrning som inte är hektisk eller obalanserad, mycket låga bullernivåer och en vändradie som en Toyota Aygo. Q4 E-Tron är mycket trevlig att köra.

Laddningstopp vid 135 kW

Batteriet är detsamma som tidigare, så det finns inte fler kilowattimmar i Q4 E-Tron än det gjorde tidigare. Den totala storleken på 82 kWh ger ändå lite längre räckvidd än förut, eftersom motorn är mer än bara kraftfull. Den är också mer effektiv än den gamla. Räckvidden har ökat från 508 kilometer till 530 kilometer och förbrukningen har minskat med 1 kWh för varje 100 kilometer. 530 kilometer på en enda laddning är ingenting i jämförelse med Renault, Peugeot och nu Tesla, en det är svårt att se varför någon (förutom personer med tjänstebilar som köra långa sträckor i jobbet) inte kan leva med den räckvidden.
Det är snarare laddningen som man måste ta hänsyn till. Vid de stora snabbladdarna, som typiskt används vid långa resor på motorväg, kan Q4 E-Tron 45 dra 135 kW. Tyvärr är Audi inte alls i nivå med Hyundai, Kia och Tesla i den här klassen, där vi ligger över 200 kW som maximal kapacitet. Det irriterar mig när det finns Q4 E-Tron-versioner som kan ladda med mer effekt. Q4 45 E-Tron Quattro med fyrhjulsdrift och samma 286 hk har två elmotorer, liksom Q4 55 E-Tron Quattro med 340 hk, och de kan ladda med 175 kW.

En nästan komplett elbil

Audi har höjt sig när det gäller utrustning. 19 tums lättmetallfälgar, elektrisk baklucka, nyckellös start, 360-graderskamera, adaptiv farthållare, trådlös mobilladdning är ett bra grundpaket, även om jag saknar rattvärme på listan. Men tvärtemot mina förväntningar finns det prisvärda extrafunktioner som ett riktigt bra ljudsystem från Sonos och sportstolar med elektriskt svankstöd.
Det finns ett par ställen i kupén där Audi har använt lite för mycket av den hårda plasten, men det finns många andra ställen där intrycket är det motsatta. Priset kan jag inte klaga på, infotainmentsystemet är trevligt och enkelt, den digitala instrumentpanelen är perfekt (se och lär BMW och Tesla) och utrymmet är mer än tillräckligt för fyra vuxna. Q4 E-Tron ser likadan ut som den har gjort sedan den anlände, men den är nu mycket närmare att vara komplett. Den är den bekvämaste i sin klass, och även om den inte är snabbast, billigast eller har längst räckvidd är den en av de bästa i klassen.

SPECIFIKATIONER

Audi Q4 45 E-Tron
Motor: Elmotor (bak)
Effekt: 286 hk/300 Nm
0-100 km/h: 6,6 sekunder
Topphastighet : 180 km/h
Förbrukning: 16,7 kWh/100 km
Räckvidd : 530 kilometer
Batteristorlek: 82 kWh
Laddningskapacitet : 135 kW
Mått: 459/186/160 cm
Egenvikt: 2 235 kilo
Vikt vid bogsering: 1 200 kilo
Bagageutrymme: 520-1.490 liter
Pris: från 608 900 kronor
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer