Honda-Prelude-01
Tester & provkörningar
29 oktober 2025

Test: Honda Prelude – mer logisk än lekfull

Honda väcker liv i ett klassiskt namn. Nya Prelude kombinerar hybridteknik med sportiga ambitioner men frågan är om förnuftet har tagit överhanden.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden tog sig till södra Frankrike för en provkörning.

Honda-Prelude-03
Prelude är en beteckning med rik historia. (Foto: Honda)

En klassiker i ny tappning

Det har gått över tjugo år sedan Honda lade ned Prelude, en coupé som under flera decennier var sinnebilden av japansk ingenjörskonst i sportigt format.

Nu gör modellen comeback med planerad lansering våren 2026 och ett svenskt pris på 579 900 kronor. Den nya generationen är både lägre och bredare än sin tekniska syskonmodell Honda Civic men bjuder fortfarande på samma grundrecept med låg vikt, framhjulsdrift och ett chassi som lockar till körning.

Honda-Prelude-10
Honda Prelude ser snabbare ut än vad den är. (Foto: Honda)

Design som svävar fram

Honda beskriver själv nya Prelude som inspirerad av ett segelflygplan och det märks. Linjerna är rena och proportionerna välbalanserade.

Med sina 4,53 meter i längd och 1,88 meter i bredd ser den betydligt mer självsäker ut än många moderna konkurrenter. Den låga höjden på 1,34 meter ger ett klassiskt coupéutseende som känns uppfriskande i en tid av suvar.

Tekniken under ytan

Drivlinan är hämtad från senaste Civic Hybrid och består av en tvåliters bensinmotor som fungerar som generator åt en elmotor med 184 hästkrafter och 315 Nm. Systemet samarbetar konstant vilket gör att Prelude slipper ett tungt batteri och kan hålla vikten under 1 500 kilo.

Kraftöverföringen sker via en e-CVT-växellåda som fått något Honda kallar S+ Shift, ett system som simulerar åtta växlar.

Här är det inte bara ett fejkat ljud utan motorn följer faktiskt växlingarna för att ge en mer engagerande körkänsla.

En välbyggd och förvånansvärt rymlig kupé

Invändigt känns Prelude igen från Civic men med sportiga detaljer som lyfter helheten. Broderade logotyper, kontrastsömmar och Alcantara-liknande material på dörrar och instrumentbräda bidrar till en elegant och sportig känsla. Förarstolen är fast och ger bra stöd medan passagerarsätet är något mjukare.

Trots den låga karossen finns gott om utrymme både fram och bak. Bakluckan öppnar uppåt och lastvolymen är 264 liter vilket kan utökas till 663 liter med nedfällda baksäten. Prelude är alltså betydligt mer praktisk än den ser ut.

Honda-Prelude-08
Interiören är rymligare än man tror. (Foto: Honda)
Honda-Prelude-09

Körkänslan – logisk snarare än lekfull

Under ytan finns chassiteknik hämtad från Civic Type R med bredare spårvidd, dubbla styrarmar och Brembo-bromsar. Förväntningarna på körglädje är därför höga och visst levererar Prelude grepp, precision och stabilitet. Den går plant genom kurvor och styrningen är lätt men exakt.

Det som saknas är dramatik. Trots alla Type R-komponenter är Prelude mer balanserad än busig. Accelerationen från noll till hundra kilometer i timmen på 8,2 sekunder är godkänd men inte särskilt upphetsande. Honda själva beskriver modellen som en grand tourer snarare än en renodlad sportcoupé och det stämmer väl. Prelude är byggd för långa turer snarare än korta adrenalinkickar.

I det stora hela är Prelude mjukare än i Type R vilket gör att Prelude fungerar utmärkt på motorväg. Hybridsystemet håller förbrukningen låg och ljudnivån är väl dämpad. För den som vill ha en bekväm och stilfull långfärdscoupé är det här en bil som passar perfekt.

Honda-Prelude-02
Nya Prelude är trevlig att ratta. (Foto: Honda)

Honda Prelude kunde varit vildare

Honda Prelude är en välbyggd, vackert formgiven och tekniskt imponerande bil. Den visar att Honda fortfarande kan skapa coupéer som kombinerar förnuft och känsla. Samtidigt infrias inte alla löften. Med sitt pris på närmare 580 000 kronor och en motor på 184 hästkrafter känns den lite för försiktig för sitt eget bästa.

För den som söker en elegant, bränslesnål och låg bil med genuin Honda-känsla är Prelude ett fräscht alternativ. och något så ovanligt som en sportig hybrid. Men den som minns tidigare generationers temperament lär sakna ett par extra hästkrafter och lite mer nerv.

Orderböckerna öppnar i november och de första bilarna väntas levereras våren 2026.

Vår testbil: Honda Prelude E:HEV (2026)

Motor: 2-liters fyra, elmotor, 184 hästkrafter, 315 newtonmeter Kraftöverföring: E-CVT, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 8,2 sek Toppfart: 188 km/h Vikt: 1 545 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4525/1880/1349 mm Pris: Från 579 900 SEK

Skriven av Simon Petry Hallenslev. Översatt av Marcus Berggren.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant