Honda e_Ny1 – Eksteriør-01
Tester & Provkörningar
28 mars 2025

Test: Honda e:Ny1 missar målet

Simon H

Det var länge sedan Honda senast kom med en helt ny elektrisk modell. Nu är de redo med e:Ny1 – men den har inte gjort läxan.

Samtidigt som vi översvämmas av nya elbilar från kinesiska bilmärken, finns det ett par etablerade tillverkare som ligger stilla. Oroande stilla.

Ett av dem är Honda. 2020 lanserade de den charmiga Honda e, som fick mycket beröm och blev något av en favorit bland biljournalister världen över. Men någon storsäljare blev den aldrig.

Sedan en tid tillbaka finns efterträdaren, e:Ny1, ett namn som knappast är lätt att uttala. Men den kommer knappast att göra sin charmiga föregångare rättvisa i försäljningsstatistiken. Honda e:Ny1 missar målet och hänger inte med i konkurrensen.

Honda e_Ny1 – Eksteriør-05

Frågar man de sista entusiasterna med bensin i blodet vad elbilar saknar, svarar de enhälligt, och med tårar i ögonen, ljudet. Därför anlitar bilmärken kompositörer och specialister för att skapa nya ljud till elbilar. Honda har dock missförstått konceptet.

De har försätt e:Ny1 med en elmotor som låter högt av sig själv. Den ylar markant vid acceleration – och det handlar inte om sportiga toner. Den 204 hk och 310 Nm starka elmotorn på framaxeln tar crossovern från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder, när den väl får grepp om asfalten.

Vid minsta fukt på vägen tappar framhjulen lätt fästet. När de väl får grepp ersätts hjulspinnet av kraftreaktioner som rycker i ratten.

Honda e_Ny1 – Eksteriør-18
Honda e_Ny1 – Eksteriør-17
Honda e_Ny1 – Eksteriør-16
Honda e_Ny1 – Eksteriør-15
Honda e_Ny1 – Eksteriør-14

Och på tal om ratten; den kan inte dras tillräckligt nära föraren, vilket gör att man får sitta med utsträckta armar för att ha en bekväm benposition. Varken min kollega eller jag lyckas hitta en riktigt bra körposition, trots fina framstolar.

Fjädringen kompenserar inte heller för dessa brister, då det har svårt att låta bilen komma till ro. Detta märks särskilt i låga hastigheter på kullerstensgator eller över brunnslock. Det blir bättre i högre hastigheter, men är det inte just i stadstrafik som en kompakt crossover ska briljera? Honda e:Ny1 gör det inte.

Komforten är dock bättre utanför staden, och det beror inte bara på fjädringen. Här slipper elmotorn kraftiga accelerationer, vilket gör att även öronen skonas från den enerverande ylandet. Styrningen är trevligt tung, och på motorvägen är e:Ny1 en helt okej långfärdskamrat.

Tills man tittar på förbrukningen ... Honda e:Ny1 är inte den mest energieffektiva elbilen på pappret. Den är angiven till 18,2 kWh/100 km, vilket är i det högre spannet för en så kompakt bil på 1.730 kg.

Honda e_Ny1 – Eksteriør-04
Honda e_Ny1 – Eksteriør-02
Honda e_Ny1 – Eksteriør-03

Med ett batteri på 62 kWh ger det en teoretisk räckvidd på 412 km enligt WLTP. Men i praktiken når jag bara runt 220 km på motorvägen, där förbrukningen ligger runt 25 kWh/100 km i relativt milt väder.

Vid långresor laddas bilen med max 78 kW vid DC-snabbåladdning. Det är inget imponerande, vilket innebär att Honda e:Ny1 passar bäst som hushållets andrabil, för hemmaladdning och kortare resor. Och vid kortare ärenden i närområdet blir förbrukningen mellan 15 och 17 kWh/100 km.

Däremot är de digitala skärmarna fina. Den digitala instrumenteringen mäter 10,2 tum och lider inte av reflektioner trots avsaknaden av en inbyggd skärmhuva. Upplösningen är klar och informationen är lättförståelig i en stilren layout.

Honda e_Ny1 – Interiør-03
Honda e_Ny1 – Interiør-15
Honda e_Ny1 – Interiør-20
Honda e_Ny1 – Interiør-19
Honda e_Ny1 – Interiør-17
Honda e_Ny1 – Interiør-02

Det är dock infotainmentskärmen på 15,1 tum som drar till sig uppmärksamheten. Den är förinställd med tre zoner, där man har sin (trådlösa) Apple CarPlay högst upp, bilens inbyggda appar i mitten och klimatpanelen längst ner. Man vet alltid var man ska placera fingret på den tydliga skärmen, som reagerar snabbt på input.

Infotainmentskärmen tronar fram i en minimalistisk kupé med en låg instrumentpanel som säkerställer bra sikt. Sikten och ljusinsläppet i kupén är generellt bra oavsett var man sitter. Materialkvaliteten varierar med mjuk plast på instrumentpanelen och dörrsidorna, men även flera hårda paneler inklusive en högblank lackerad yta i mittkonsolen. Och ja, den är redan ordentligt repad i testbilen. Men det finns en udda detalj i taket: I Honda e:Ny1 Advance får man nämligen ett panoramaglastak som är indelat i två sektioner. Den främre delen täcks av en gardin som dras fram för hand, vilket i sig känns lite gammaldags. Den bakre delen täcks av två skärmar som måste klickas på och förvaras någonstans i kupén när man vill ha ljusinsläpp. Det är den mest märkliga och opraktiska lösningen för ett glastak jag någonsin har sett.

Honda e_Ny1 – Interiør-12
Honda e_Ny1 – Interiør-11
Honda e_Ny1 – Interiør-10

Men det finns en udda detalj i taket: I Honda e:Ny1 Advance får man nämligen ett panoramaglastak som är indelat i två sektioner. Den främre delen täcks av en gardin som dras fram för hand, vilket i sig känns lite gammaldags. Den bakre delen täcks av två skärmar som måste klickas på och förvaras någonstans i kupén när man vill ha ljusinsläpp. Det är den mest märkliga och opraktiska lösningen för ett glastak jag någonsin har sett.

Honda e:Ny1 börjar på 439.900 kr med Elegance-utrustning, som inte saknar några avgörande funktioner. Här får man saker som aluminiumfälgar, LED-strålkastare, den stora infotainmentskärmen, trådlös Apple CarPlay, trådlös laddning av telefoner, backkamera, konstläderklädsel, tvåzons klimatanläggning, sätesvärme fram och eljusterbart förarsäte.

Honda e_Ny1 – Interiør-01
Honda e_Ny1 – Interiør-13
Honda e_Ny1 – Interiør-08

Advance-versionen kostar 479.900 kr och adderar 360-graderskamera, elstyrd baklucka, rattvärme, panoramaglastak och semi-automatisk parkering.

Startpriset missar som bilen i övrigt målet. Du får nämligen den rymligare Hyundai Kona Electric Long Range Essential för 464.900 kr. Den är rymligare, laddar snabbare och har större batteri (65,4 kWh). Glöm inte heller nya Kia EV3 FWD för 428. 900 kr med batteri på 58,3 kWh och en laddkapacitet på dryg 150 kW.

Honda e_Ny1 – Eksteriør-08
Honda e_Ny1 – Eksteriør-13
Honda e_Ny1 – Eksteriør-12
Honda e_Ny1 – Eksteriør-10
Honda e_Ny1 – Eksteriør-09
Honda e_Ny1 – Eksteriør-11

Honda e:Ny1 saknar ett ess i rockärmen jämfört med konkurrenterna. Det finns inget den gör bättre – däremot finns det en hel rad områden där den gör saker sämre. Det är en skarp kontrast till Honda e, som också hade sina brister men som kompenserade med charm och smarta lösningar.

Honda har varit oroväckande passiva och satsningen med e:Ny1 är knappast värd ansträngningen. Så kom igen, Honda! Vi vill så gärna se er lyckas, men det blir inte med e:Ny1.


Honda e:Ny1 Advance

Motor: Elmotor (fram) Effekt: 204 hk/310 Nm 0–100 km/h: 7,6 sekunder Toppfart: 160 km/h Batteristorlek (netto): 61,9 kWh Laddkapacitet: 78 kW Räckvidd: 412 kilometer Förbrukning: 18,2 kWh/100 kilometer Mått (L/B/H): 438/179/158 cm Tjänstevikt: 1.730 kilo Max släpvagnsvikt: 0 kilo Bagagevolym: 361–1.176 liter Pris: 439.900 kr Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Från 4.652 kr/mån

Blocket är en del av Schibsted Marketplaces.
Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna webbplats.Läs mer här