Dottern har börjat tävla i dans med tävlingar runt om i landet, och sonen har fotbollsmatcher och cuper där han och andra skall skjutsas, så en extra bil hemma skulle underlätta mycket.
Kravlistan var tydlig, bilen ska ha gått max 10 000 mil, haft högst två tidigare brukare, vinterhjul som ingår i priset och skatt och försäkring som tillsammans inte kostar mer än 1 000 kronor i månaden. Dessutom ska den helst köpas från en handlare som erbjuder någon form av garanti och levererar bilen besiktigad och körklar. Budgeten? Helst under 150 000 kronor, men upp till 200 000 kr om det dyker upp ett riktigt bra exemplar.
Så vad ska man köpa? Och hur ser utbudet ut just nu?
När jag loggar in på Blocket möts jag av ett enormt utbud, nästan 140 000 begagnade bilar ligger ute till försäljning, hela 30 procent fler än för fem år sedan. Och den största förändringen? Antalet begagnade elbilar har ökat med 230 procent på bara fem år – nästan 20 000 elbilar finns till salu på Blocket idag, och många inom ramen för vår budget under 200 000 kr.
Efter lite research bestämde jag mig för att åka ut till några handlare. Trots all digital bekvämlighet är jag fortfarande en sån som vill känna, klämma och framför allt provköra innan jag bestämmer mig. Söndag förmiddag åkte jag och frun ut för att titta på en bil som såg bra ut på bilderna. Men verkligheten visade sig vara annorlunda. Bilen hade en stor parkeringsskada längs högersidan. Men besvikelsen vände snabbt när vi hos nästa handlare mötte en trevlig säljare som gjort en bra behovsanalys genom att fråga hur ofta vi byter bil. “Mig ska du inte fråga" svarade jag, då jag tycker om att byta bil lite väl ofta…. Säljaren berättade då att det just nu är mer förmånligt att privatleasa än att köpa, åtminstone om man planerar att ha bilen kortare än sex år. Intressant tanke; vill du byta bil ofta är det bättre att privatleasa, då månadskostnaden är lägre än själva värdetappet på bilen. Detta scenario är givet att man köper en ny bil, men köper man begagnat, är förstås värdetappet redan inräknat, speciellt på en bil under 200 000 kronor. Med fler begagnade elbilar än någonsin tidigare erbjuder marknaden idag fantastiska möjligheter för den som vill hitta en modern, miljövänlig och prisvärd bil.
För de flesta bilköpare är därför begagnatköp fortfarande det mest ekonomiskt förnuftiga alternativet, särskilt nu när utbudet av moderna, prisvärda bilar är så stort. Leasing passar främst dig som vill byta bil ofta och uppskattar enkelheten, men på längre sikt är ägande ofta billigare.
Erbjudanden inom privatleasing duggar tätt
En sak som snabbt blir tydlig denna söndagsförmiddag när vi vandrar runt bland olika bilhandlare, är att privatleasing-erbjudanden duggar tätt just nu. Det gäller särskilt laddhybrider, där flera återförsäljare lockar med riktigt förmånliga månadskostnader. Det är ingen slump. Från årsskiftet väntas nämligen nya regler för hur laddhybriders utsläpp ska mätas enligt den så kallade WLTP-cykeln, vilket kan innebära högre fordonsskatt på nya modeller framöver. Det kan därför vara rätt läge att slå till innan årsskiftet om man funderar på en ny laddhybrid.
Vad blev det för bil?
Tillbaka till vad vi faktiskt landade i för alternativ som andrabil. Efter många jämförelser fastnade vi för två bilar som båda uppfyller våra kriterier – en elbil och en bensinbil.
Ser man enbart till de löpande kostnaderna , drivmedel, försäkring och skatt, så är bensinbilen ungefär 6 000–7 000 kronor dyrare per år att äga och köra än elbilen. Samtidigt har den sina tydliga fördelar: inköpspriset är drygt 65 000 kronor lägre, den erbjuder mer utrymme och har längre räckvidd, vilket är praktiskt när familjen ska på cuper och tävlingar runt om i landet. Nackdelarna? Det är en äldre modell, med manuell växellåda och högre driftskostnader.
Elbilen å andra sidan känns modernare, tystare och roligare att köra. Den är billigare i drift och passar perfekt för vardagens transporter. Bagageutrymmet är dock mindre, och vid längre resor krävs lite mer planering kring laddning. Men – och det är ett viktigt men – räckvidden täcker ändå 90 procent av vårt körande, vilket gör den till ett väldigt realistiskt alternativ.
Vad hade du valt?
Så frågan är, vad hade du valt? En nyare elbil med lägre driftskostnad men lite kompromisser i utrymme och räckvidd, eller en billigare bensinbil med mer plats men högre driftkostnad? För oss blev det tydligt att du får mycket bil för pengarna på den begagnade marknaden, särskilt om du är öppen för elbil. Visst, jag är partisk, men det är alltid kul att se utbudet av prisvärda, moderna bilar på Blocket och hur enkelt det är att hitta rätt oavsett behov och budget. I slutändan köpte vi en av dessa bilar. Kan du gissa vilken?
VW ID3 Pro Performance 2021, 9200 mil, 58KWH

Pris: 199 000 kr Fördelar: Låg driftkostnad, automat växellåda, nyare och trevligare körupplevelse Nackdelar: Utrymmen, räckvidd 300-350 km tillräckligt…? Driftkostnad – drivmedel (1500 mil/år), försäkring och skatt Drivmedel: 8100 kr (18 kwh/100km, 3kr/kwh) Försäkring & skatt: 6000 kr Kostnad/år: 14 100 kr
VW Golf Kombi TSI110 BlueMotion 2017, 9600 mil

Pris: 135 000 kr Fördelar: Inköpspris, utrymme, räckvidd Nackdelar: Manuell, äldre, driftkostnad Driftkostnad – drivmedel (1500 mil/år), försäkring och skatt Drivmedel: 14 400 kr (6 l/100km, 16kr/l) Försäkring & skatt: 6000 kr Kostnad/år: 20 400 kr
Vad är Motorkoll med Marcin?
Marcin Stepman är Blockets motorexpert. I Motorkoll med Marcin delar han varje månad med sig av insikter och reflektioner kring bilindustrin. I ryggen har han över tio års erfarenhet från branschen och ett genuint personligt bilintresse.




