Användarvillkor för Frakt med köpskydd och Köp Nu
Dessa villkor gäller från och med den 2 december 2025. För användning av Tjänsten där betalning har genomförts innan den 18 november 2025 gäller tidigare versioner av villkoren som du hittar längst ned på sidan.
Tänk på att konsumentlagstiftningen inte gäller vid köp mellan privatpersoner. Detta innebär bland annat att du inte har någon ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp om du är missnöjd med varan.
Dessa villkor gäller din användning av Frakt med köpskydd (“Tjänsten”), en tjänst som tillhandahålls av Vend Marketplaces AB, 556610-3429 (“Blocket”) i samarbete med Adyen N.V., 34259528 (“Adyen”) och PostNord Sverige AB, 556711-5695 (“Transportören”). Dessa villkor gäller även din användning av Köp Nu som är en tilläggstjänst till Tjänsten (“Köp Nu”).
Tillhandahållande av Tjänsten och Köp Nu regleras av dessa allmänna villkor (“Villkoren”) tillsammans med Blockets användarvillkor. Betalningen av varor och fraktavgifter till Adyen regleras genom Adyens allmänna villkor.
Frakten av varor regleras genom Transportörens vid var tid gällande produktspecifika villkor och för Transportörens produkter tillämpas därutöver Transportörens vid var tidpunkt gällande allmänna kundvillkor (PAKN).
Genom att använda Tjänsten och Köp Nu åtar du dig att följa och accepterar du att vara bunden av ovanstående villkor.
Villkoren har följande innehåll:
Beskrivning av Tjänsten och Köp Nu
Köp och betalning
Skicka varan
Hämta paketet och kontrollera varan
Reklamation av felaktig vara
Tvistlösning
Retur av vara i samband med hävning
Reklamation av transportskador och försvunna paket
Ångerrätt
Behandling av personuppgifter
Meddelanden
Leveransvillkor
Förändringar i villkoren
Övrigt
1. Beskrivning av Tjänsten och Köp Nu
1.1 Tjänsten kan användas för att köpa och skicka varor som säljs av privatpersoner på Blockets marknadsplats. Den som använder Tjänsten för att köpa en vara kallas nedan för “Köpare” och den som använder tjänsten för att sälja en vara kallas för “Säljare”.
1.2 För att använda Tjänsten måste både Köpare och Säljare ha ett Vend-konto och Säljaren måste vara registrerad användare hos Adyen. Registrering hos Adyen sker i flödet för Tjänsten.
1.3 Avtal om köp och försäljning av vara ingås mellan Köpare och Säljare via Blockets marknadsplats. Varken Blocket, Transportören eller Adyen är part i denna avtalsrelation. Köparen blir bunden av köpet efter att Säljaren har accepterat Köpförfrågan, enligt punkt 2.2. Säljaren kan dock under vissa förutsättningar ångra köpet i flödet för Tjänsten fram till dess att Säljaren har skickat varan enligt punkt 3.4. Om Säljaren ångrar köpet enligt ovan kommer en återbetalning av hela beloppet (motsvarande priset för varan + priset för frakt och köpskydd) att ske automatiskt till Köparen.
1.4 Om Säljaren vill erbjuda Köparen att köpa varan med Tjänsten måste Säljaren aktivera Tjänsten enligt de instruktioner som finns på Blockets marknadsplats. Därefter visas detta i Säljarens annons. I annonsen visas även det pris som ska betalas av Köparen bestående av priset för varan, frakt och köpskydd. När varan har godkänts av Köparen betalas priset för varan till Säljaren. Pris för frakt och köpskydd utgör betalning för Tjänsten.
1.5 Det köpskydd som ingår i Tjänsten innebär att köparen har rätt att reklamera vara som väsentligen avviker från annonsbeskrivningen, inklusive varans skick, eller från vad Säljaren har utfäst i Blockets meddelandetjänst i enlighet med vad som framgår av Villkoren. Det innebär inte att köparen har någon ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp om denne är missnöjd med varan. Vidare tillhandahåller Blocket ett tvistlösningsförfarande och ser till att pengarna inte betalas ut innan sådant förfarande har avgjorts. Köpskyddet innehåller även en fraktförsäkring som gäller om paket försvinner eller skadas under frakten, notera att fraktförsäkringen uppgår till ett maxbelopp om 5 000 kronor + fraktkostnad.
1.6 Vid godkänd reklamation sker återbetalning till Köparen med ett belopp motsvarande priset för varan, dvs. Köparen har inte rätt till återbetalning av priset för köpskyddet eller frakten då detta har nyttjats av Köparen. Om reklamation sker på grund av att varan skadas eller försvinner under frakten och skadan inte uppstått på grund av att avsändaren har paketerat på ett felaktigt sätt (se mer i punkt 12.2 nedan) uppgår ersättningen max till det belopp som anges i punkt 1.5 ovan för fraktförsäkringen.
1.7 Tjänsten kan endast användas för köp av varor där Säljaren har valt att erbjuda Tjänsten.
1.8 Tjänsten får endast användas för att skicka varor som annonseras inom de kategorier som tillåter Frakt med köpskydd, du hittar vid var tid tillåtna kategorier här. Utöver detta finns information om otillåtna varor som aldrig får skickas via Tjänsten i punkt 12.3 nedan.
Köp Nu
1.9 Om Säljaren vill erbjuda Köparen att, utöver Tjänsten, även köpa varan med Köp Nu måste Säljaren aktivera Köp Nu enligt de instruktioner som finns på Blockets marknadsplats. Därefter visas detta som ett alternativ i Säljarens annons tillsammans med det pris som ska betalas av Köparen, bestående av priset för varan, frakt och köpskydd.
1.10 Om Säljaren aktiverat Köp Nu accepterar Säljaren att sälja varan till det pris som framgår av annonsen och godtar därmed att sälja till den Köparen som först betalar det pris som framgår av annonsen genom att använda Köp Nu.
1.11 Köp Nu kan endast användas tillsammans med Tjänsten. Köp Nu ska ses som en integrerad del av Tjänsten och om inget annat särskilt framgår av Villkoren ska alla bestämmelser som gäller för Tjänsten i dessa Villkor även gälla för Köp Nu.
2. Köp och betalning
2.1 Köparen skickar en förfrågan om att köpa varan via annonsen till Säljaren genom att trycka på “Skicka prisförslag” (“Köpförfrågan”) och har då möjlighet att lämna ett prisförslag för varan. När Köparen skickar en Köpförfrågan till Säljaren reserveras ett belopp på Köparens konto via Adyen. Beloppet som reserveras är det pris som ska betalas av Köparen bestående av priset för varan, frakt och köpskydd. Om Säljaren erbjuder och Köparen väljer att använda Köp Nu skickas ingen Köpförfrågan, istället betalar Köparen det pris som framgår av annonsen och beloppet dras direkt från Köparens konto och överförs till ett säkert konto hos Adyen.
2.2 En Köpförfrågan är giltig i 48 timmar eller tills dess att Säljaren har accepterat eller avvisat förfrågan. Under denna tid kan Köparen när som helst återkalla sin Köpförfrågan .
2.3 När Säljaren har accepterat en Köpförfrågan dras det belopp som ska betalas av Köparen bestående av priset för varan, frakt och köpskydd från Köparens konto och överförs till ett säkert konto hos Adyen. Vid denna tidpunkt är det inte längre möjligt för Köparen att återkalla sin Köpförfrågan.
2.4 I samband med att Köparen skickar en Köpförfrågan eller betalar via Köp Nu uppger Köparen sin leveransadress. Köparen ansvarar för att korrekta adressuppgifter och kontaktuppgifter anges. Eventuella merkostnader till följd av ofullständig eller felaktigt adresserad försändelse till Köparen debiteras Köparen. Mottagaren av paketet måste vara en fysisk person som kan legitimera sig för att hämta ut paketet.
3. Skicka varan
3.1 När Säljaren har accepterat Köpförfrågan eller Köparen har betalat via Köp Nu får Säljaren en QR-kod som används för att skicka varan.
3.2 Säljaren ska skicka paketet med Transportören.
3.3 När Säljaren har accepterat Köpförfrågan eller Köparen har betalat enligt punkt 3.1 ovan har Säljaren sju (7) arbetsdagar på sig att packa varan och lämna in paketet till närmaste paketombud.
3.4 När Säljaren har lämnat in paketet får Köparen ett meddelande med paketets sändnings-ID som ger Köparen möjlighet att spåra paketet.
3.5 Säljaren får betalt från Adyen efter det att Köparen har mottagit och godkänt, eller anses ha godkänt, varan i enlighet med punkt 4 nedan.
3.6 Blocket förbehåller sig rätten att debitera Säljaren för tillkommande fraktavgifter som uppstår på grund av att Säljaren har angett fel vikt eller mått på den vara som skickas.
Särskilda regler för varor inom kategorin “Datortillbehör & program"
3.7 Köparen ansvarar för att säkerställa att varan är kompatibel med den enhet som varan är tänkt att användas tillsammans med samt att varans funktion är tillräcklig för det ändamål som varan är tänkt att användas för. Om varan inte är kompatibel eller inte har den funktion som förväntas har inte Köparen rätt till reklamation om Köparen inte har kontrollerat detta innan köpet.
3.8 För att undvika att Köparen får en produkt som inte är i linje med vad som förväntas behöver Köparen, i den mån detta saknas i annonsen, efterfråga information och bilder på själva produkten för att kunna säkerställa att det är den vara Köparen förväntar sig och kunna se eventuella synliga skador.
4. Hämta paketet och kontrollera varan
4.1 Köparen får en avisering när paketet har anlänt till Köparens paketombud eller till paketbox. Köparen har sju (7) arbetsdagar på sig att hämta ut paketet innan det returneras till Säljaren. Om paketet returneras till Säljaren på grund av att Köparen inte hämtat ut det i tid eller annan omständighet hänförlig till Köparen som exempelvis ofullständig eller felaktigt adress, är Köparen skyldig att betala kostnaden för returfrakten och Köparen har inte rätt till återbetalning av priset för varan utan köpesumman betalas ut till Säljaren. Köparen har inte heller rätt till återbetalning av priset för frakt eller köpskydd då detta har nyttjats av köparen.
4.2 När paketet har hämtats ut har Köparen 24 timmar på sig att kontrollera att varan inte väsentligt avviker från annonsbeskrivningen, bilder eller från vad Säljaren eventuellt utfäst i Blockets meddelandetjänst. Under dessa 24 timmar kan Köparen pausa betalningen till Säljaren genom att klicka på “Jag har problem med varan” i Tjänsten. Om Köparen inte har pausat betalningen eller godkänt varan i Tjänsten inom 24 timmar efter att varan hämtats ut anses Köparen ha godkänt varan. När varan har godkänts kommer Adyen att betala ut pengarna för varan till Säljaren och köpet är därmed slutfört.
4.3 Vid transportskada eller utebliven leverans gäller vad som anges i punkt 8 nedan.
5. Reklamation av felaktig vara
5.1 Om Köparen, vid mottagande av varan, upptäcker att varan väsentligt avviker från annonsbeskrivningen eller från vad Säljaren har utfäst i Blockets meddelandetjänst måste Köparen pausa betalningen i enlighet med punkt 4.2 ovan inom 24 timmar från det att Köparen hämtat ut varan. Om betalningen inte har pausats inom 24 timmar från uthämtandet av varan anses denna godkänd, varpå Adyen kommer att betala ut pengarna för varan till Säljaren och köpet är därmed slutfört. Om betalningen har pausats måste Köparen meddela Säljaren och Blocket om detta i Blockets meddelandetjänst och beskriva varför betalningen har pausats.
5.2 Köparen måste kunna styrka att det föreligger fel i den vara som Säljaren har sålt genom att tillhandahålla underlag som bevisar att varan skiljer sig från Säljarens beskrivning eller utfästelser som Säljaren lämnat via Blockets meddelandetjänst. Köparen ska tillhandahålla underlag som styrker att det föreligger fel i varan via meddelanden som skickas till Säljaren i Blockets meddelandetjänst. Köparen svarar för eventuella kostnader som uppkommer för att visa att det föreligger fel i varan.
5.3 Vid transportskada eller utebliven leverans av paket gäller istället vad som anges i punkt 8 nedan.
6. Tvistlösning
Om du inte respekterar angivna tidsramar kommer tvisten att avgöras till motpartens fördel.
6.1 Om Köparen har pausat betalningen i rätt tid påbörjas tvistlösningsförfarandet.
6.2 Det åligger Köparen, i enlighet med vad som anges i punkt 5.1 ovan, att i samband med att betalningen pausas kontakta Säljaren via Blockets meddelandetjänst och informera varför Köparen anser att det föreligger fel i varan. Både Köpare och Säljare måste vara aktiva i kommunikationen med den andra parten under denna tid och att lägga fram sin bevisning i syfte att gemensamt försöka hitta en lösning. Köpare och Säljare har tio (10) dagar på sig att gemensamt komma fram till en lösning och kan under denna period själva stoppa, aktivera eller fördela betalningen direkt i Tjänsten. Betalningen kan aktiveras eller fördelas av parterna genom att klicka på “Vi har hittat en lösning”. Betalningen kan stoppas och en reklamation startas genom att klicka på “Vi behöver hjälp från kundservice”, därefter kan parterna inte längre aktivera eller fördela betalningen själva. Om varken Köpare eller Säljare har stoppat, aktiverat eller fördelat betalningen inom tio (10) dagar från det att betalningen pausades kommer Adyen att betala ut pengarna för varan till Säljaren och köpet är därmed slutfört.
6.3 Om parterna har stoppat betalningen och en reklamation startats enligt punkt 6.2 ovan så eskaleras tvisten till Blocket vilket ger Blocket rätt att avgöra tvisten.
6.4 Notera att Blockets avgörande endast kommer att baseras på innehållet i annonsen, den information som finns i Blockets meddelandetjänst och eventuellt videomaterial som inkommit till Blockets kundtjänst. Det är därför viktigt att båda parter säkerställer att eventuella utfästelser och/eller friskrivningar avseende varan som inte nämns i annonsen lämnas genom meddelandetjänsten. Om Köpare och/eller Säljare önskar komplettera ärendet med videomaterial (som i dagsläget inte stöds av Blockets meddelandetjänst) kan sådant material skickas till Blockets kundtjänst. Notera att Blocket endast kan ta ställning till saker som går att fånga på bild. Parterna har tre (3) dagar på sig att inkomma med information och framföra synpunkter om Blocket kontaktar dem i samband med ett tvistlösningsförfarande. Om Säljaren eller Köparen inte svarar inom denna tidsfrist som parterna har på sig kan tvistlösningsförfarandet komma att avslutas till den andra partens fördel.
6.5 Genom att använda sig av Tjänsten accepterar både Köpare och Säljare att Blocket, vid tvistlösningsförfarande, kommer att granska den kommunikation som skett i Blockets meddelandetjänst avseende den vara tvisten avser samt att videomaterial som skickas till Blockets kundtjänst kommer att delas med motparten.
6.6 Om Köparen inte har kontaktat Säljaren via Blockets meddelandetjänst och informerat om varför Köparen anser att det föreligger fel i varan i enlighet med vad som anges ovan i Villkoren kommer tvistlösningsförfarandet automatiskt avslutas till Säljarens fördel.
6.7 Om Köparen eller Säljaren inte följer de svarstider som anges i Villkoren försitter part sin potentiella rätt i frågan.
6.8 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att betalningen har pausats måste något av följande uppfyllas:
6.8.1 Säljaren godkänner att betalning sker till Köparen,
6.8.2 Köparen godkänner att betalning sker till Säljaren,
6.8.3 Blocket bedömer att Köparens invändning om att det är fel i varan, det vill säga att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om, är grundlös. Betalning sker då till Säljaren,
6.8.4 Blocket bedömer att Köparens invändning om att det är fel i varan, det vill säga att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om, är korrekt och Köparen returnerat varan till Säljaren. Betalning sker då till Köparen,
6.8.5 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är grundlös. Betalning sker då till Köparen,
6.8.6 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är korrekt. Betalning sker då till Säljaren,
6.8.7 Köparen returnerar inte varan till Säljaren inom i Villkoren angiven tidsram i den situation som anges i punkt 6.8.4 ovan. Betalning sker då till Säljaren; eller
6.8.8 Säljaren eller Köparen tillhandahåller Blocket en lagakraftvunnen dom eller beslut som anger vem som har rätt till betalningen.
7. Retur av vara i samband med hävning
7.1 Om köpet ska hävas och varan ska skickas tillbaka till Säljaren gäller följande:
7.1.1 Köparen ska använda Transportörens returfraktsedel som Blocket tillhandahåller och skicka tillbaka varan till Säljaren inom sju (7) arbetsdagar från det att Köparen fått returfraktsedeln.
7.1.2 Köparen ska spara inlämningskvittot i minst två (2) månader från det att varan levererats till Säljaren.
7.1.3 Köparen ska se till att försändelsen är försäkrad till ett belopp som motsvarar varuvärdet.
7.2 Vid retur av vara i samband med hävning förbehåller sig Blocket rätten att debitera Säljaren för fraktavgifterna.
7.3 Säljaren ansvarar för att korrekta adressuppgifter och kontaktuppgifter har angetts. Eventuella merkostnader till följd av ofullständig eller felaktigt adresserad försändelse till Säljaren debiteras Säljaren. Mottagaren av paketet måste vara en fysisk person som kan legitimera sig för att hämta ut paketet.
7.4 Återbetalning till Köparen sker när Säljaren har godkänt, eller anses ha godkänt, retur av varan. Godkännande sker automatiskt om Säljaren inte har kommit med invändningar mot innehållet i returen inom 24 timmar från det att paketet hämtades ut. Om Säljaren har invändningar mot varan som returneras gäller motsvarande tvistlösningsförfarande som anges i punkt 4.2 och 6 (Säljaren tar då Köparens roll och vice versa).
7.5 Hämtar Säljaren inte ut returen från paketombudet inom sju (7) arbetsdagar anses returen vara godkänd av Säljaren. Blocket har rätt att debitera Säljaren för eventuella fraktkostnader som uppstår till följd av att Säljaren inte hämtat ut varan. Denna rätt kvarstår fram tills dess att någon av parterna har hämtat varan från paketombudet.
8. Reklamation av transportskador och försvunna paket
8.1 När Säljaren har lämnat in paketet till paketombud (i enlighet med punkt 3.3) övergår ansvaret och risken för paketet på Köparen. Detta innebär att Köparen ansvarar för reklamation i enlighet med detta avsnitt vid transportskada eller utebliven leverans. Vid returer (i enlighet med punkt 7) gäller motsvarande för Säljaren som därmed bär ansvaret och risken för paket som returneras från det att Köparen lämnat in paketet till paketombud samt ansvarar för att göra reklamationer i enlighet med detta avsnitt vid transportskada eller utebliven leverans.
8.2 Vid misstanke om transportskada ska reklamation ske enligt nedan. Det åligger mottagaren av paketet att i samband med att paketet hämtas ut kontrollera om det finns synliga skador. Om paketet hämtas ut hos ombud ska första reklamationen ske direkt till paketombudet vid utlämningen. Dold skada som inte syns vid utlämnandet ska anmälas av mottagaren till Blocket i Tjänsten genom att klicka på “Jag har problem med varan”. I samband med att en skada anmäls av mottagaren pausas betalningen. Transportören avgör om det finns grund för ersättning och hur mycket som ska betalas ut. När Transportören har fattat ett beslut i ärendet kommer Blocket att informera mottagaren. Blocket har ingen ersättningsskyldighet utan förmedlar endast ersättningsutbetalning åt Transportören, i de fall där ett ersättningsansvar föreligger i enlighet med Transportörens villkor.
8.3 Om ett paket inte har nått mottagarens paketombud inom 30 dagar från det att det lämnades in för transport anses paketet vara försvunnet. En förlustanmälan ska då lämnas in till Blocket av den som skulle ha mottagit paketet och vara Blocket tillhanda inom 60 dagar från det att paketet lämnades in och mottagaren fick meddelandet med paketets sändnings-ID.
8.4 Om mottagaren begär ersättning för transportskada eller förlust måste mottagaren skicka in underlag till Blocket i samband med sin reklamation, som Blocket vidarebefordrar till Transportören. Underlaget ska styrka varans värde, beskriva vad skadan består i samt innehålla foton på emballage och skadad vara. Transportören har rätt att besiktiga skadade varor.
8.5 Vid godkänd reklamation ersätts ett varuvärde till ett maxbelopp om 5 000 kronor + fraktkostnad av Transportören. Varuvärdet ska motsvara ett skäligt marknadsvärde, dock högst det belopp som faktiskt betalats för varan.
9. Ångerrätt
9.1 Tjänsten används när två privatpersoner ingår avtal om köp respektive försäljning av en vara med frakt. För ett sådant avtal gäller inte konsumentlagstiftningen och därför har Köparen ingen ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp.
9.2 Tjänsten tillhandahålls av Blocket med anledning av avtalet mellan Köparen och Säljaren om att köpa respektive sälja varan med Blockets fraktlösning, Tjänsten tillhandahålls till förmån för såväl Köparen som Säljaren. Tjänsten är en integrerad del av det avtal som ingåtts mellan Köparen och Säljaren. Köparen kan inte ensidigt ångra Tjänsten och har därför ingen ångerrätt.
10. Behandling av personuppgifter
10.1 Vid användning av Tjänsten behandlar Vend Marketplaces AS, org.nummer 981 159 772 dina personuppgifter. I Vend Marketplaces personuppgiftpolicy framgår hur Vend Marketplaces samlar in och använder dina personuppgifter.
10.2 Dina personuppgifter kommer även att behandlas av Adyen, du kan läsa mer om denna personuppgiftsbehandling i Adyens privacy policy.
10.3 Därutöver behandlas dina personuppgifter av Transportören som personuppgiftsansvarig i samband med paketutlämning. När paketet lämnas ut av paketombudet registreras legitimation (och legitimation för eventuellt ombud som fått i uppdrag att hämta ut paketet). Detta sker för att säkerställa att ingen obehörig hämtar ut paketet.
11. Meddelanden
Meddelanden till Blocket skickas till Blocket. Blocket skickar meddelanden till dig på din senast uppgivna e-post.
12. Leveransvillkor
12.1 För transporten av varan tillämpas reglerna i NSAB 2015 och Transportörens vid var tid gällande produktspecifika villkor och för Transportörens produkter tillämpas därutöver vid var tidpunkt gällande allmänna kundvillkor (PAKN). För Blockets administration av bland annat beställningen och tillhörande leveransinformation för transporten gäller vad som anges i dessa Villkor.
12.2 Det åligger avsändaren att förpacka gods- och paketsändningar med hänsyn till dess känslighet, så att dessa klarar normala transportpåkänningar i samlastningstrafik, vilka ofta inkluderar terminalhantering/maskinsortering. Förpackningen ska samtidigt vara utformad så att eget gods inte kan orsaka skada på annat gods under transporten. Läs mer om hur du ska förpacka din vara under rubriken “Packa Rätt” här.
12.3 För fullständig aktuell lista över varor som inte accepteras för transport se Transportörens vid var tid gällande produktspecifika villkor. Nedan listas exempel på varor som inte accepteras för transport:
- Värdeföremål med ett värde som överstiger 520 euro per paket
- Varor med flytande innehåll/vätskor
- Temperaturkänsliga varor (värme/kyla)
- Livsmedel
- Läkemedel
- Narkotika och droger
- Alkohol
- Tobaksprodukter
- Levande växter
- Levande eller döda djur
- Lik/likdelar och urnor eller liknande med aska
- Däck
- Kontanter, värdepapper eller liknande
- Licenspliktiga skjutvapen, luftvapen och kopior eller replikor av dessa vapen, oavsett tillverkningsår. Ej heller vapendelar eller ammunition
- Farligt gods/farligt avfall, samtliga ADR-klasser (ej heller i begränsad mängd)
- Varor som omfattas av exportrestriktioner
- Biologiska ämnen som är smittförande samt diagnostiska prover som inte är förpackade enligt IATA:s förpackningsinstruktioner
12.4 Avsändaren ansvarar för att försändelsens innehåll inte strider mot ovanstående restriktioner. Blocket ansvarar inte för försändelser som strider mot Villkoren. Paket med innehåll som strider mot ovanstående restriktioner kasseras eller förstörs av Transportören vid upptäckt och polisanmälan kan komma att ske. Avsändaren ska ersätta Blocket och Transportören för all skada som uppkommer av att avsändaren brutit mot restriktionerna. Avsändaren är också skyldig att betala för eventuella destruktionskostnader och tillkommande administrativa kostnader.
12.5 Följande ramar gäller för Tjänsten:
Paket till ombud
Maxvikt/kolli: 20 kg.
Minimivikt/kolli: 150 gram.
Endast ett kolli per sändning.
Maxlängd/kolli: 1,2 m. Kollits längd + omkrets får högst vara 3,0 m.
Minimimått/kolli: Längd 140 mm, bredd 90 mm, höjd 15 mm..
För kollin som är längre än 1,2 m eller bredare än 0,6 m eller inte tillåter maskinsortering tillkommer hanteringsavgift.
Paket till paketbox
Maxvikt/kolli: 10 kg.
Minimivikt/kolli: 150 gram.
Endast ett kolli per sändning.
Maxlängd/kolli: 0,6 m, bredd 0,42 m, höjd 0,49 m.
Minimimått/kolli: Längd 140 mm, bredd 90 mm, höjd 15 mm.
För kollin som är längre än 1,2 m och bredare än 0,6 m eller inte tillåter maskinsortering tillkommer en hanteringsavgift.
Transportetiketten ska i sin helhet rymmas på kollits ovansida.
Transportören är inte skyldig att distribuera gods som överskrider ovan angivna begränsningar. Transportören förbehåller sig därför rätten att hantera sådant gods på annat sätt än som framgår av dessa allmänna villkor. Om kollin/sändningar överstiger angivna maximala mått- och viktgränser kan avsändaren i efterhand påföras en straffavgift.
Frakt beräknas efter den fraktdragande vikten, d.v.s. den högsta av den verkliga vikten eller den volymberäknade vikten. Volymberäkning: Den volymberäknade vikten beräknas genom att kollits totala volym uttryckt i kubikmeter multipliceras med 280 kg.
Avisering av försändelse kan ske via SMS, e-post, PostNords App eller brev.
12.6 Paket ska vara märkt med den transportetikett från Transportören som tillhandahålls via Tjänsten.
12.7 Paket kvitteras vid uthämtning hos paketombud genom uppvisande av godkänd legitimation eller giltig utlämningskod som mottagaren får genom att styrka sin identitet via mobilt BankID i PostNords App.
13. Förändringar i Villkoren
Blocket kan komma att ändra Villkoren från tid till annan. I den mån vi gör väsentliga förändringar kommer vi att meddela dig om förändringarna innan de träder i kraft. Den version som är gällande kommer att finnas publicerad på Blockets hemsida.
14. Övrigt
14.1 Uppstår frågor kring Tjänsten kontaktas Blocket.
14.2 Om du inte är nöjd med Blockets hantering av eventuella klagomål har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, du kan läsa mer på www.arn.se.
14.3 Misstänkta fall av bedrägerier anmäls alltid till Polisen.
14.4 Svensk rätt tillämpas på detta avtal och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.
Tidigare versioner av villkoren: