Skoda-Elroq-10
Tester & provkörningar
24 oktober 2025

Test: Škoda Elroq provkörd – tjeckiskt förnuft i eldriven form

Škoda fortsätter sin elektriska resa mot premiumsegmentet. Efter framgången med Enyaq är det nu lillebror Elroq som tar plats i rampljuset.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Vi reste till Mallorca för att ta reda på om den nya elsuven lyckas leva upp till märkets rykte som den förnuftiga familjebilens mästare.

Skoda-Elroq-12
Elroq är en av de mest pragmatiska bilarna på marknaden. (Foto: Škoda)

Liten suv med stora ambitioner

Elroq är i grunden en elektrisk motsvarighet till Karoq och bygger på Volkswagen-gruppens MEB-plattform, samma teknik som används i modeller som ID.4 och Enyaq.

Designen är enkel och avskalad enligt Škodas nya formspråk ”Modern Solid”. Intrycket är sobert snarare än vågat, men helheten känns harmonisk.

Trots ett kyligare klimat för elbilar globalt ser framtiden ljus ut för Škoda. Storebror Enyaq har sålts i över 200 000 exemplar och var den fjärde mest sålda elbilen i EU under 2023. Intresset för Elroq är redan stort, med mer än 20 000 beställningar innan bilen ens nådde marknaden.

Skoda-Elroq-07
Škoda Elroq skriker inte elbil rent designmässigt. (Foto: Škoda)

Praktisk på riktigt

Praktikalitet har alltid varit Škodas paradgren, och Elroq är inget undantag. Under devisen ”Simply Clever” hittar man små men smarta detaljer som paraplyer i dörrarna, ett separat lastnät för laddkablar och krokar i bagageutrymmet.

Kupén är luftig och trivsam. Det finns gott om plats både fram och bak, med särskilt imponerande huvudutrymme i baksätet. Lårstödet kunde varit längre, men helhetsintrycket är positivt. Bagageutrymmet är rymligt nog för familjesemestern, och de plana ytorna gör det enkelt att lasta.

Skoda-Elroq-01
Škodas gebit är praktikalitet.

Ett steg mot premium

Elroq är ännu ett steg i Škodas förflyttning mot ett mer premiuminriktat uttryck. Materialvalen är bättre än tidigare, ytorna känns gedigna och interiören har en tydlig kvalitetskänsla. Den 13 tum stora pekskärmen är responsiv och snygg, även om systemet kräver viss inlärning.

Till skillnad från många andra elbilar har Elroq fått tillbaka riktiga knappar för klimatanläggning, körlägen och låsning. Det gör vardagskörningen smidigare. Helhetsintrycket är att Škoda vill vara mer praktisk än trending, något den lyckas med.

Skoda-Elroq-11
Elroq är bestämt trevlig. (Foto: Škoda)

Två batterier, flera varianter

Under provkörningen på Mallorca fanns två versioner tillgängliga. Den enklare modellen har ett batteri på 55 kWh och en räckvidd på upp till 375 kilometer. Den större versionen, kallad Elroq 85, har ett 82 kWh-batteri och klarar upp till 581 kilometer på en laddning.

Fyrhjulsdrift finns även att tillgå. Toppversionen stavas Elroq RS och pumpar ut 340 hästkrafter.

Skoda-Elroq-06
Elroq upplevs som genomtänkt. (Foto: Škoda)

Bekväm och tyst

Bakom ratten känns Elroq omedelbart trygg. Styrningen är balanserad, och den snäva vändradien på 9,3 meter gör den lätt att manövrera även i trånga stadsmiljöer. Elmotorn svarar direkt och levererar kraft på ett jämnt och kontrollerat sätt.

DCC-chassit filtrerar bort ojämnheter effektivt och ger en påtaglig premiumkänsla. I sportläget blir bilen något fastare, men fortfarande komfortabel.

Det som märks mest i kupén är däckljudet från de stora 20-tumshjulen, medan vindbruset är förvånansvärt lågt även i motorvägsfart.

Skoda-Elroq-08
Elroq erbjuds i en rad olika utföranden. (Foto: Škoda)

Instegsmodellen – prisvärd men enklare

Den mindre varianten med 170 hästkrafter är betydligt beskedligare. 0–100 km/h går på 9 sekunder och upplevelsen är mer ”lagom” än inspirerande.

Men för vardagskörning räcker effekten till, och tack vare den omedelbara eldriften känns Elroq aldrig seg.

Avsaknaden av det adaptiva chassit märks främst i lägre hastigheter, där fjädringen får jobba hårt på ojämnt underlag. Det är inget stort problem, men skillnaden i komfort mot toppversionen är tydlig.

Skoda-Elroq-02
Interiören har en tydlig mysfaktor. (Foto: Škoda)

Škoda Elroq bjuder på förnuft före flärd

Škoda Elroq är inte bilen som väcker starka känslor men den är oerhört genomtänkt. Den kombinerar rymlighet, komfort och smarta lösningar i ett format som passar de flesta. Infotainmentsystemet kunde varit bättre och priset lär klättra med rätt tillval, men helheten är svår att ifrågasätta.

För den som söker en elbil som är lätt att leva med, utan att kompromissa med kvalitetskänslan, är Elroq ett mycket klokt val.

Vår testbil: Škoda Elroq 85 (2025)

Motor: Elmotor, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h på 6,6 sekunder Toppfart: 180 km/h Elektrisk räckvidd: 581 km Laddningskapacitet (DC): 175 kW Vikt: 2 166 kg Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm Pris: från 534 900 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant