Mercedes-Benz-GLB-8
Nyheter
9 december 2025

Nya sjusitsiga elbilen Mercedes GLB – här är svenska priset

Mercedes har nu dragit skynket av helt nya Mercedes-Benz GLB. Det rör sig en sjusitsig el-suv som erbjuds som hybrid på vissa marknader och som bygger på den nya MMA-plattformen.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Den eldrivna versionen, som tidigare hette EQB heter numera GLB with EQ Technology, som kommer till Sverige får upp till 631 kilometers räckvidd, snabb laddning och ett rejält bagageutrymme.

Nu är även de svenska priserna klara.

Det skriver Mercedes-Benz Sverige i ett pressmeddelande.

Mercedes-Benz-GLB-9
GLB har upp till sju säten. (Foto: Mercedes-Benz)

Ny plattform och större utrymmen än tidigare

Nya GLB är helt ny och inte bara en modelluppdatering. Det rör sig mer specifikt om den största bilen baserad på Mercedes nya MMA-plattform för kompakta bilar.

Det är samma grund som nya CLA använder och den klarar både el- och hybriddrift.

För svenska köpare är det till en början det eldrivna alternativet som gäller, men internationellt blir GLB unik genom att erbjuda både el, hybrid och upp till sju sittplatser i premiumsegmentet och blir således utan konkurrenter. Den lanseras emellertid först som renodlad elbil.

Under nästa år lanseras även hybriderna på svensk mark.

Storleksmässigt placerar den sig ovanför kommande GLA, och den 60 millimeter längre hjulbasen ger både mer kupéutrymme och en mognare upplevelse bakom ratten.

Bland konkurrenterna som konsumenter kan tänkas överväga finner man emellertid några tänkbara alternativ som Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID 4. Elbilar med tre sätesrader är annars oftast antingen betydligt billigare som Citroën C3 Aircross, Peugeot e-5008 eller både större och dyrare som Volvo EX90 eller Kia EV9.

Mercedes-Benz-GLB-5
Mercedes skäms inte för att visa upp så många stjärnor som möjligt. (Foto: Mercedes-Benz)

Två eldrivna versioner med lång räckvidd

Vid den svenska säljstarten erbjuds två eldrivna versioner. GLB 250+ är bakhjulsdriven, har 272 hästkrafter och klarar upp till 63 mil enligt WLTP.

Fyrhjulsdrivna GLB 350 4MATIC levererar 354 hästkrafter och kan köras upp till 61 mil på en laddning. Båda använder 800-voltsarkitektur som innebär laddning på upp till 320 kW, vilket betyder att du kan fylla på cirka 26 mils räckvidd på ungefär 10 minuter.

Likt CLA kan GLB endast laddas på laddare som stöttar 800-voltsladdning såvida man inte köper en adapter som möjliggör laddning på 400-voltsstationer. Utgående EQB, alltså förra generationens eldrivna GLB, hade en laddhastighet på som högst 113 kW.

En tvåstegad växellåda i bakaxeln hjälper till att hålla nere förbrukningen, särskilt i högre hastigheter. AC-laddning ligger på upp till 22 kW. Bilen är dessutom förberedd för både Vehicle to Home och Vehicle to Grid, vilket gör att den i framtiden kan fungera som ett rullande batteri.

Mercedes-Benz-GLB-6
Exteriört är det inte mycket som skvallrar om att det rör sig om en elbil. (Foto: Mercedes-Benz)

Dragvikten på nya Mercedes GLB

Nya GLB är även rymligare i alla led. Takhöjden har ökat med upp till 35 millimeter i framsätet och 64 millimeter i mittenraden. Den tredje raden har också blivit luftigare och kan nu rymma personer upp till cirka 168 centimeter enligt Mercedes. Större dörröppningar och mer justerbart baksäte gör dessutom insteget enklare.

Bagageutrymmet är ett av bilens starkaste kort. Med upp till 1 715 liter i bagaget och ytterligare 127 liter i frunken har tyskarna onekligen lagt krutet på rymd. Dragvikten är 2 000 kilo.

Mercedes-Benz-GLB-2
Frunken rymmer upp till 127 liter, perfekt för smutsiga laddkablar. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz-GLB-1
Tredje sätesraden är ny rymligare. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz-GLB-4

Design med 94 stjärnor och 158 till i taket

GLB följer sin föregångares kantiga formspråk men har fått tydligare suv attityd. Den eldrivna versionens frontpanel har hela 94 upplysta LED-stjärnor som välkomnar och vinkar av föraren med olika animationer. Bakljusen binds ihop av en ljuslist som också kan visa animationer.

Panoramatak är standard. Vill du ta det ett steg till kan du få en stjärnhimmel med 158 stjärnor etsade i glaset som synkroniseras med kupébelysningen. Helheten är mer premium och mer lekfull än tidigare och efter några år av underväldigande kvalitet har Mercedes ny ryckt upp sig, även om hundratals stjärnor kanske inte är ett kvitto på just detta.

Mercedes-Benz-GLB-3
GLB blir den största bilen på märkets nya plattform. (Foto: Mercedes-Benz)

Värmepump, nya torkare och smart terrängfunktion

En ny värmepump gör att bilen värms upp snabbare än föregångaren med förbränningsmotor vilket är gynnsamt i vårt nordiska klimat.

Ett nytt torkarsystem som sprider spolarvätska direkt från torkarna är perfekt för saltade vintervägar. Terrain mode hjälper bilen på löst underlag och funktionen ”transparent motorhuv” som möjliggörs med kameror ger föraren en vy rakt under bilen.

Mercedes-Benz-GLB-7
Bilen går redan nu att beställa. (Foto: Mercedes-Benz)

Svenska priset för nya Mercedes GLB

Priset börjar på 619 000 kronor för GLB 250+. Starpriset för fyrhjulsdrivna GLB 350 4MATIC landar på 659 000 kronor.

Bilen går att beställa redan nu.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant