Kia-EV9-4
Tester & provkörningar
25 november 2025

Test: Kia EV9 – en elbil att räkna med

Kia har använt elektrifieringen som språngbräda för att ta klivet in i en helt ny era. Fokus är inte längre spartanska modeller och låga priser utan ska upplevas som rejält premium. EV9 är koreanernas nya flaggskepp och kliver rakt in i toppskiktet.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Sjusitsiga el-suvar är fortfarande förhållandevis få och konkurrensen är tuff, men Kia har gått in med ambitionen att på allvar utmana de etablerade namnen.

Blocket Bilguiden har testat den koreanska suven.

ev9
Vi har testat Kia EV9. (Foto: Kia)

Kia har tagit på sig hårdhandskarna

EV9 riktar sig mot en helt ny kundgrupp för märket, åtminstone i Europa, inte minst vad gäller storlek och prislapp. När modellen lanserades kostade den runt 900 000 kronor medan märket senare börjat sälja en instegsmodell för knappt 700 000 SEK.

Samtidigt är Kia tydliga med att EV9 inte ska ses som en premiumbil. Paradoxalt nog erbjuder den ändå många av attributen som brukar definiera just premium. Ventilerade säten, en enorm kupé och teknik i drivor slår alla ett slag för just premiumstämpeln.

ev
EV9 genom oerhört genomtänkt. (Foto: Kia)

Design som sticker ut

Utseendemässigt sticker EV9 ut i ett hav av oskiljbara suvar. Den nya designfilosofin handlar om kontraster och resultatet är en bil som ser både futuristisk och lekfull ut.

Den boxiga formen ger en enorm rymdkänsla invändigt och trots att bilen ser ut som ett rullande höghus har den en luftmotståndskoefficient på 0,28. Det är nära Mercedes EQS SUV som ligger på 0,26.

Interiören går att få med sex eller sju säten. Digitala backspeglar finns men kommer inte till Sverige. Storleksmässigt är EV9 i nivå med Range Rover och det är ingen slump. Modellen är utvecklad med den amerikanska marknaden i fokus och den ska kännas stor, rymlig och rejäl.

Kia-EV9-12
Kia EV9 är en pjäs att räkna med. (Foto: Kia)

Inflytande från väst

Reglagen är stora och tydliga och kvalitetskänslan är hög även om vissa plastpaneler avslöjar att Kia inte siktar på lyx i den klassiska bemärkelsen.

Växelväljaren sitter på rattstången vilket frigör utrymme i mittkonsolen. Den ytan används i stället för körlägesknappen som sitter där växelspaken i vanliga fall återfinns.

Stolarna är mycket komfortabla och fjädringen är tydligt inställd för att prioritera just komfort. Kia erbjuder fortfarande varken luftfjädring eller adaptiva dämpare men EV9 sväljer ojämnheter bättre än väntat. 

Vid låg fart märks det att dämparna har en del begränsningar men vid motorvägsfart är bilen stabil och trygg. På landsväg känns EV9 långt från sportig och styrningen är väldigt lätt vilket gör bilen något nervös när tempot höjs. Samtidigt är det inte här EV9 ska briljera utan den är skapad för lugn och harmonisk körning.

Kia-EV9-10
Interiören är trevlig. (Foto: Kia)

Utrymmen i drivor

Platsbristen som ofta drabbar tredje sätesraden i sjusitsiga bilar är obefintlig. Undertecknad som är 184 centimeter lång sitter bekvämt längst bak med plats över både vid ben och huvud.

Den andra raden är dessutom justerbar både snabbt och enkelt vilket gör EV9 oerhört praktisk i vardagen. Kupén är tyst och ombonad och den generösa rymden och de rejäla reglagen gör att EV9 upplevs som förhållandevis jänkig i sin framtoning.

Under skalet på testbilen sitter två elmotorer som tillsammans driver alla fyra hjulen och bjuder på 384 hästkrafter och 700 newtonmeter.

Det räcker för att skicka iväg den 2,6 ton tunga pjäsen till hundra på 5,3 sekunder. Accelerationen är förvånansvärt kraftfull men det finns fortfarande ingen som helst sportambition i karaktären.

Kia
Kia EV9 är rymlig som få. (Foto: Kia)

Bra laddning, inte lika bra räckvidd

EV9 använder ett 800-voltssystem som gör det möjligt att ladda i upp till 240 kW. På pappret innebär det mycket snabba laddstopp. Räckvidden för fyrhjulsdrivna versioner ligger på upp till 512 kilometer enligt WLTP vilket är något av en svag länk, inte minst vintertid.

Infotainmentsystemet består av två 12,3 tumsskärmar samt en separat femtumsskärm som styr klimatanläggningen. Systemet är förbättrat med fler genvägar och större möjligheter att anpassa hemskärmen.

De haptiska touchknapparna längs instrumentpanelen är en modern detalj men kräver vana. Systemet är inte det mest intuitiva och det tar tid att bli vän med alla funktioner.

tredje
Tredje sätesraden är rymlig som få. (Foto: Kia)

Flera varianter att tillgå

Priserna för Kia EV9 ser ut så här med de senaste uppdateringarna:

  • EV9 RWD 7-sits: ca 701 900 kronor

  • EV9 AWD 7-sits Long Range: ca 819 900 kronor

  • EV9 Plus AWD 7-sits Long Range: ca 849 900 kronor

  • EV9 GT Line AWD 7-sits Long Range: ca 889 900 kronor

  • EV9 GT Line AWD 6-sits Long Range: ca 909 900 kronor

  • EV9 GT: ca 992 900 kronor

  • EV9 GT 6-sits: ca 1 012 900 kronor

Kia-EV9-13
EV9 erbjuds i en rad olika utföranden. (Foto: Kia)

Kia EV9 är en elbilsfavorit

EV9 är en av de mest genomtänkta och kompletta elbilarna på marknaden just nu. Den erbjuder rymd i mängder, bra räckvidd, imponerande laddkapacitet och en komfortnivå som placerar den i rejält gott sällskap.

Priset börjar på 689 900 kronor för den bakhjulsdrivna varianten. Det är mycket pengar för en Kia men jämför man med konkurrenterna framstår det som fullt rimligt.

EV9 är en bil som vågar ta plats och som levererar på nästan alla punkter. Om detta är riktningen för Kia är det många traditionella premiumtillverkare som bör börja känna sig hotade. EV9 är inte bara en solklar favorit utan ett tydligt bevis på att Kia menar allvar.

Kia EV9 GT-Line 7-sits (2026)

Motor: Elmotor fram, bak, 384 hästkrafter, 700 newtonmeter Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h på 5,3 sekunder Toppfart: 200 km/h Elektrisk räckvidd: 512 km Vikt: 2 580 kg Mått: (längd/bredd/höjd): 5015/1980/1755 mm Pris: från 889 900 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant