Vi har provkört modellen i Köpenhamn för att ta reda på om det här är elbilen du ska satsa på.

Räckvidd och laddning i toppklass
Det som sticker ut mest med nya CLA är räckvidden. Upp till 79 mil enligt Mercedes själva, vilket placerar den i toppskiktet bland elbilar just nu.
Lägg därtill att den kan laddas med upp till 320 kW vid en snabbladdare med 800 volt, då snackar vi 32 mil på tio minuter. Det är dock värt att nämna att den bara laddar med 800 volt, så enklare laddare fungerar inte.
Effektivitet är ledordet, och det märks i designen också. Med ett luftmotståndsvärde (cd) på låga 0,21 skär bilen genom luften som en vattendroppe, vilket gynnar både räckvidd och ljudnivå i kupén. Det är även anledningen till den bestämt generisk designen.

Två växlar och två drivlinor
I elektriskt utförande finns CLA med både bak- och fyrhjulsdrift. Vi testade båda varianterna, där bakhjulsdrivna CLA 250+ med 272 hästkrafter kändes piggast och dessutom har bäst räckvidd. Fyrhjulsdrivna CLA 350 bjuder på 350 hästkrafter, men skillnaden i verklig prestanda är marginell.
Det unika är att bilen har en tvåstegad växellåda, ovanligt för elbilar, vilket gör att motorn får arbeta mer effektivt i högre hastigheter. Resultatet? Lägre förbrukning och en väldigt tyst körupplevelse, något de minimala ytterbackspeglarna även sörjer för.

Komfort i fokus
På vägen upplevs CLA som trygg och bekväm. Fjädringen gör ett bra jobb med att släta ut ojämnheter och bilen känns stabil även i högre fart. Styrningen är mer kommunikativ än väntat och CLA är lätt att placera, även på smala landsvägar.
Acceleration finns såklart, men CLA är inte byggd för att pressa nackar mot nackstöd, utan snarare för att erbjuda en lugn, tyst och bekväm resa.

Ny teknik – men plastig känsla
Infotainmentsystemet är nytt för modellen och bygger på Mercedes egen programvara, vilket gör att bilen kan uppdateras trådlöst. Systemet är snabbt och enkelt att använda, vilket är ett stort plus.
Men interiören dras med samma problem som andra nya Mercedes-modeller och det är mycket hårdplast. Det drar ned kvalitetskänslan rejält. Stolarna är visserligen bekväma, men kupén känns trång, särskilt vid mittkonsolen. Designen på instrumentpanelen är dessutom rätt kantig och osmidig.
För de som önskar mer utrymme kommer även CLA som en kombi i form av CLA Shooting Brake under nästa år.



Nya Mercedes-Benz CLA är ett stort kliv i rätt riktning
Mercedes-Benz CLA har mycket som talar för sig, närmare bestämt lång räckvidd, snabb laddning och god komfort. Den passar utmärkt för dig som vill ha en elbil från ett premiummärke utan att betala för mycket extra bara för stjärnan i fronten.
Vill du ha en elbil som ser modern ut, går långt på en laddning och inte kräver någon större omställning i vardagen är CLA helt klart ett alternativ att kika närmare på. Modellen är enormt viktig för det tyska märket och vid en första bekantskap verkar det som att de har lyckats leverera.

Mercedes-Benz CLA 250+ (2025)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 335 newtonmeter Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, bakhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder Toppfart: 210 km/h Elektrisk räckvidd: 792 km Vikt: 2 055 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm Pris: Från 633 000 SEK
Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC (2025)
Motor: Dubbla elmotorer, 350 hästkrafter, 515 newtonmeter Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder Toppfart: 210 km/h Elektrisk räckvidd: 771 km Vikt: 2 135 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm Pris: Från 673 000 SEK



