Det rapporterar Mitt i.
Färre fartsyndare i södra Stockholm
När Stockholm stad införde nya hastighetsgränser i Farsta, Skarpnäck, Östermalm och Rinkeby-Kista var målet att skapa mer logiska och säkra trafikmiljöer. Från 2022 skyltades hela 143 kilometer vägnät om, där över hälften fick sänkta gränser, ofta från 50 till 30 eller 40 kilometer i timmen.
Enligt trafikkontorets färska mätningar blev resultatet precis som man hoppats. Bilisterna följer skyltarna bättre än tidigare, oavsett om gränsen höjts eller sänkts.
– De nya hastighetsgränserna är anpassade efter gatans funktion och utformning, och därför lättare att förstå och respektera, konstaterar trafikkontoret i sin slutrapport.
Paradox: körde långsammare efter höjd gräns
Det mest överraskande resultatet är att förarna på vissa tidigare 30-gator faktiskt började köra saktare efter att gränsen höjdes till 40. Samma fenomen syntes på gator som gått från 50 till 60.
Trafikkontoret tror att det handlar om att skyltarna nu känns mer rimliga, vilket gör att fler väljer att hålla sig till dem. Dessutom infördes fysiska fartdämpande åtgärder samtidigt som nya skyltar sattes upp, och flera omkringliggande vägar fick sänkta gränser.
Bättre luft och mindre buller
Mätningarna visar också att sänkta hastigheter lett till minskade utsläpp av luftföroreningar, särskilt där gränsen gått från 50 till 30 kilometer i timmen. Samtidigt har andelen elbilar ökat, vilket bidrar till förbättringen.
Även bullret i områdena har minskat, något som märks tydligt längs de större lederna i Farsta och Skarpnäck.
De positiva resultaten gör att staden nu planerar att fortsätta arbetet med att anpassa fler hastighetsgränser. Nästa steg kan bli fler områden där 30- och 40-zoner ersätter dagens 50-sträckor.



