Det skriver Mobility Sweden i ett pressmeddelande.
Stark månad för laddhybrider
Av alla nya personbilar i oktober var två av tre laddbara. Elbilar stod för 36 procent medan laddhybrider tog hela 30 procent. Det innebär att Sverige just nu har den högsta andelen laddhybrider i hela Europa.
Hittills under 2025 utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna vilket är i linje med 2024 års nivå. Laddhybriderna däremot har ökat kraftigt och står nu för 27 procent av årets registreringar.
Det visar att många bilköpare väljer en mellanstegslösning på vägen mot eldrift, en bil som kan laddas hemma men ändå köras på bensin när det behövs.
Privatpersoner tillbaka på marknaden
Totalt registrerades 24 078 nya personbilar i oktober, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. Samtidigt har den totala nybilsförsäljningen under året ökat med 4 procent. Framför allt privatmarknaden har stärkts vilket tyder på att fler hushåll vågar investera i nya bilar igen.
Enligt Mobility Swedens vd Mattias Bergman påverkas återhämtningen delvis av geopolitiken. Kina står för en stor del av världens produktion av batterier och sällsynta jordartsmetaller vilket gör Europa beroende av import.
Ett tillfälligt avtal mellan USA och Kina har dämpat oron för leveransstörningar men situationen kan snabbt ändras.
Lätta lastbilar vänder uppåt
För de lätta lastbilarna var oktober en ljus månad. 3 335 nya fordon registrerades vilket är en ökning med 14 procent. Trots det ligger totalen för året fortfarande 15 procent lägre än i fjol efter en svag start på 2025.
Elektrifieringen tar dock fart även här. Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till 21,5 procent i oktober medan laddhybrider stod för 7 procent. För bara ett år sedan var motsvarande siffra 0,2 procent.
Tunga fordon går trögare
Marknaden för tunga lastbilar har det svårare. I oktober registrerades 491 fordon, en minskning med 2 procent. Andelen eldrivna modeller ligger kvar på omkring 6 procent.
Mobility Sweden efterlyser tydligare styrmedel för att påskynda omställningen även i transportsektorn.
Bussar och laddpunkter ökar
Bussmarknaden fortsätter att växa kraftigt. Antalet nyregistrerade bussar mer än fördubblades i oktober till 161 fordon och hittills i år har antalet nästan tredubblats.
Det beror främst på ökad leveranskapacitet och fler upphandlingar inom kollektivtrafiken. Fyra av tio nya bussar hittills i år har eldrift.
Utbyggnaden av laddinfrastrukturen går också framåt. Under oktober tillkom 738 nya laddpunkter vilket innebär att Sverige nu har drygt 63 000 laddpunkter fördelade på nästan 9 000 stationer.
Elektrifieringen tågar på
Trots en liten nedgång i nybilsregistreringar visar oktober att elektrifieringen i Sverige står stark. Privatpersoner återvänder till marknaden, laddhybrider fortsätter att öka och den publika laddinfrastrukturen byggs ut i snabb takt.
Med rätt politiska beslut kan Sverige behålla sin ledande position i övergången till mer hållbara transporter.



