Renault-Twingo-1
Nyheter
7 november 2025

Renault Twingo gör comeback – elbil för under 230 000 kronor

Renault har visat upp nya Twingo som blir en elbil med ett pris under 20 000 euro, motsvarande 220 000 kronor. För att nå den nivån har tillverkaren hämtat inspiration från kinesiska konkurrenter, både vad gäller produktionstempo och kostnadseffektivitet.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det rapporterar Automotive News.

Renault-Twingo-5
Twingo ska kosta under €20 000. (Foto: Renault)

Retrodesign i drivor

Nya Twingo presenterades i Paris och bygger vidare på idén från originalet som kom 1992. Renault beskriver den som lekfull och smart med en tydlig retrodesign som väcker nostalgi. De välvda strålkastarna, den svarta panelen runt bakrutan och den enkla interiören för alla tankarna till den första generationen.

Bilen har ett batteri på 27,5 kWh vilket ger upp till 26 mils räckvidd enligt WLTP. Den kan laddas fullt på drygt fyra timmar med den inbyggda 6,6 kW-laddaren. Som tillval finns snabbare laddning med 11 kW AC eller 50 kW DC.

Toppfarten ligger på 130 km/h vilket tillsammans med den ovannämnda räckvidden är ett kvitto på att nya Twingo har siktet inställt inställt på stadskörning.

Tillverkning i Slovenien

Produktionen sker i Novo Mesto i Slovenien där tidigare generationer av Twingo tillverkats. Fabriken byggde även Smart ForFour som delade teknik med förra Twingo, en bil som aldrig salufördes på den svenska marknaden.

Den nya versionen kommer enbart som elbil och blir ett av få europeiska alternativ i prisklassen för ruskigt billiga elbilar.

Renault använder samma plattform som kommande Renault 4 och 5 men har valt enklare bakaxel för att spara pengar. Vikten ligger kring 1 200 kilo och inredningen rymmer en centralt placerad 10-tumsskärm och en digital instrumentpanel på 7 tum.

Renault-Twingo-6
Renault satsar hårt på retrospåret. (Foto: Renault)

Snabb utveckling med kinesisk hjälp

Renault har utvecklat Twingo under det nya Leap 100-programmet som syftar till att halvera utvecklingstiden för nya modeller. Från fastställd design till färdig bil tog det endast 100 veckor, vilket i bilsammanhang är ett ögonblick. Hur en påskyndad utvecklingsprocess har påverkat slutprodukten återstår att se.

Utveckling kostar emellertid pengar och det är således en möjlighet att spara mycket pengar. Samarbetet med kinesiska ingenjörer och leverantörer har spelat en viktig roll.

Batterierna tillverkas av CATL och delar av karossen har utvecklats i Shanghai. Genom samarbetet kunde Renault minska kostnaderna med omkring 50 procent jämfört med en traditionell elbil i samma storlek.

Enkel utrustning

Trots sitt låga pris får Twingo flera moderna funktioner. Renaults Google-baserade infotainmentsystem OpenR Link är standard och inkluderar kartor, röststyrning och datatrafik utan extra kostnad under tre år. Bilen har även funktioner för att driva externa apparater via eluttaget och erbjuder regenerativ bromsning med enpedalskörning.

Baksätet kan skjutas 17 centimeter fram och tillbaka och passagerarstolen fram kan fällas helt vilket ger upp till två meter lastlängd. Likt ursprungliga Twingo har krut onekligen legat på genomtänkt paketering.

Renault-Twingo-2
Twingo satsar på att vara funktionell. (Foto: Renault)

Elbilar tar över småbilsklassen

Twingo kommer in i ett segment som förändras snabbt. Flera etablerade småbilar som Peugeot 108, Volkswagen Up och Smart ForTwo har försvunnit när nya regler gjort dem för dyra att bygga. Samtidigt lanseras nya elbilar som Hyundai Inster Citroën ë-C3 som ämnar erbjud

Renault hoppas att Twingo ska bli ett europeiskt svar på de kinesiska modeller som nu börjar ta mark. Med sitt låga pris, charmiga design och snabba utveckling kan den bli en viktig pusselbit i märkets satsning på billigare elbilar.

Andra tyckte detta var intressant