Vi tog plats bakom ratten för att se hur nya Mazda CX-60 e-Skyactiv D står sig år 2025.
Premium på japanska
Mazda har lyckats skapa en bil som ser betydligt dyrare ut än den är. CX-60 känns självsäker med proportioner som för tankarna till de tyska rivalerna.
I grundutförandet är det mycket plast runt hjulhus och trösklar men i Homura-versionen som testbilen lackas dessa detaljer i bilens färg och kromet ersätts av svart glans. Resultatet blir en renare och sportigare look som förhöjer helhetsintrycket.
Designen är kanske inte Mazdas vackraste verk men den har en tydlig premiumaura som gör att CX-60 sticker ut på parkeringen.

En interiör som fungerar
Invändigt fortsätter överraskningarna. Kupén är rymlig välbyggd och genomtänkt. Designen sveper snyggt över dörrpaneler och instrumentbräda vilket ger en känsla av att man sitter i en större bil än man faktiskt gör.
Den breda mittkonsolen och de fysiska klimatreglagen uppskattas särskilt i en tid när många tillverkare gömt allt i pekskärmen.
Materialvalen är kloka snarare än överdrivet lyxiga men känslan är robust och väl sammanfogad.
Bose-ljudsystemet som ingår i ett tillvalspaket levererar ljud i toppklass och höjer helhetsupplevelsen avsevärt.
Mazda har hittat en bra balans mellan användarvänlighet och funktion. Infotainmentsystemet styrs främst med vredet på mittkonsolen under körning medan touchfunktion endast fungerar när bilen står stilla.
Det kan kännas gammaldags men bidrar faktiskt till att man håller blicken på vägen. Skärmen är skarp Apple CarPlay och Android Auto är trådlösa och standardutrustningen imponerar med head up-display digital förardisplay backkamera nyckellöst system samt värme i stolar och ratt.

Bakom ratten på Mazda CX-60
Bakom ratten känns CX-60 gedigen. Alla versioner har fyrhjulsdrift men i grunden driver den på bakhjulen vilket bidrar till bilens balanserade karaktär. På landsväg är den stabil och bjuder in till aktiv körning med en drivlina som känns både stark och sofistikerad.
Den 3,3 liter stora raka dieselsexan är en sällsynthet i dagens bilvärld och den levererar vridmoment i överflöd utan att kännas brutal. Det finns ett nästan klassiskt flyt i gången där motorn snarare viskar än brummar. Växellådan är stundtals oslipad i låg fart men fungerar i det stora hela mycket väl.
Fjädringen är bilens svaga punkt. Den är något stötig i stadstrafik vilket drar ner komforten. Vid högre hastigheter lugnar den dock ner sig och bjuder på en mer behaglig upplevelse. En adaptiv fjädring hade gjort underverk men också höjt priset.

En modern diesel
Att Mazda lanserar en ny diesel i dessa tider kan låta som en paradox men argumentet är tydligt effektivitet. En CX-60 e-Skyactiv D släpper ut mindre koldioxid än en BMW X3 med mindre motor samtidigt som bränsleförbrukningen är imponerande låg.
För den som bor i lägenhet eller ofta kör långt är det här ett realistiskt och miljömässigt vettigt alternativ till el eller laddhybridbilar.
Mazda har lyckats göra en diesel som känns modern effektiv och framför allt körglad.

En pjäs som passar
CX-60 kan vara både en familjebil och en pendlarfavorit. Det rymliga baksätet och stora bagageutrymmet gör den praktisk medan komforten och tekniken gör långresor lätta.
Vill man ha mer elegans finns toppversionen Takumi som trots lyxutrustning fortfarande kostar mindre än en snålt utrustad BMW X3.

Mazda CX-60 erbjuder mycket för pengarna
Mazda CX-60 e-Skyactiv D visar att förbränningsmotorn inte är redo för pension än. Den kombinerar klassisk körkänsla med modern effektivitet och ett pris som gör konkurrenterna svettiga. Den är inte perfekt fjädringen är hård och växellådan har sina stunder men helheten är svår att slå.
För den som vill ha en stor bekväm och karaktärsfull suv utan att betala premiumpriser är Mazda CX-60 ett av de mest förnuftiga köpen på marknaden just nu.
Vår testbil: Mazda CX-60 Skyactiv D (2026)
Motor: 3,3-liters raksexa, 254 hästkrafter, 550 newtonmeter Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder Toppfart: 219 km/h Vikt: 1 909 kg Mått (längd/höjd/bredd): 4740/1686/1890 mm Pris: Från 511 600 SEK



