Det skriver BYD i ett pressmeddelande.
Två nya modeller med olika fokus
BYD lanserar nu två modeller som tydligt riktar sig till olika behov. Sealion 7 är en helelektrisk suv som placerar sig i toppen av märkets svenska modellprogram. Seal 6 DM-i Touring är märkets första kombi i Europa och kombinerar eldrift i vardagen med lång total räckvidd tack vare sin laddhybriddrivlina.
Båda modellerna kompletterar Seal U DM i som redan finns i sortimentet och är tänkta att bredda BYD:s räckvidd bland svenska bilköpare.
Sealion 7 blir nytt flaggskepp
Sealion 7 tar plats som BYD:s dyraste suv i Sverige. I versionen AWD Excellence levererar bilen 530 hästkrafter och klarar sprinten från 0 till 100 km i timmen på 4,5 sekunder. Räckvidden uppges till upp till 502 kilometer enligt WLTP.
En viktig teknisk lösning är BYD:s så kallade Cell-to-Body konstruktion. Det innebär att batteriet är integrerat i bilens struktur, vilket ökar styvheten i karossen och bidrar till hög säkerhet. Sealion 7 har också fått fem stjärnor i Euro NCAP, med toppresultat i barnsäkerhet.
I Sverige erbjuds modellen i två versioner. En bakhjulsdriven instegsvariant med batteri på 82 kWh och en fyrhjulsdriven toppversion med större batteri och högre laddkapacitet.

Första kombimodellen i Europa
Seal 6 DM-i Touring markerar en viktig milstolpe för BYD eftersom det är märkets första kombi på den europeiska marknaden. Modellen bygger på BYD:s Super Hybrid-system där två elmotorer samverkar med en 1,5 liters bensinmotor och företagets egenutvecklade bladbatteri.
I praktiken innebär det att bilen kan köras upp till 100 kilometer på enbart el. Med fulladdat batteri och full tank är den totala räckvidden upp till 1 350 kilometer. Det gör modellen särskilt intressant för förare som vill köra eldrivet till vardags men även kunna nyttja den flexibilitet som förbränningsmotorn innebär.
Bagageutrymmet rymmer 500 liter med baksätet uppe och 1 535 liter när sätena fälls. Även Seal 6 DM-i Touring har fått fem stjärnor i Euro NCAP.
När Blocket Bilguiden besökte BYD i Kina fick undertecknad möjlighet att provköra en Seal 6 DM-i med den ovannämnda laddhybriddrivlinan. Provkörningen ägde rum runt en sorts konbana. Drivlinan upplevdes som trög och styrningen var sladdrig.
Frågan är om en Seal 6 DM-i kalibrerad för den europeiska marknaden kan råda bot på just det. Kineserna har helt andra preferenser än oss européer vad gäller kördynamik.

Svenska priser är klara
Sealion 7 har ett svenskt startpris på 569 900 kronor för den bakhjulsdrivna versionen. Toppmodellen AWD Excellence kostar 639 900 kronor.
Seal 6 DM-i Touring börjar på 439 900 kronor i versionen Active. Versionerna Comfort och Comfort Lite med längre elektrisk räckvidd kostar från 469 900 kronor.
Kraftig expansion av återförsäljarnätet
Parallellt med modelloffensiven gör BYD en omfattande satsning på den svenska organisationen. Ett nytt nationellt säljbolag etableras och målet är att öka antalet återförsäljare från dagens 28 till minst 80 runt om i landet. Ambitionen är att fler kunder ska få kortare avstånd till både försäljning och service.
Enligt BYD är Sverige en nyckelmarknad i Europa och satsningen ska ge bättre kundupplevelse, snabbare service och ökad lokal närvaro.
Med två nya modeller som täcker både elbil och laddhybrid, samt en tydlig expansion i ryggen, tar BYD nu ett stort steg för att bli en mer etablerad aktör på den svenska bilmarknaden. Det gäller bara att de får ordning på kalibreringen och raffinemanget av sina bilar.



