eu-skrotar
Nyheter
12 december 2025

Politiker: EU vill skrota förbudet mot bensin- och dieselbilar 2035

EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 skrotas. I stället går unionen mot mer flexibla utsläppsregler där kravet blir en 90-procentig minskning av koldioxidutsläppen.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Beskedet kommer från en av EU:s tyngsta politiker och kan få stor betydelse för bilindustrin i Europa, något Automotive News rappoterar om.

Förbudet mot förbränningsmotorer slopas

Planerna på att i praktiken stoppa försäljningen av nya bilar med förbränningsmotor i EU från år 2035 har övergetts. Det säger Manfred Weber, gruppledare för den konservativa partigruppen EPP och en av Europaparlamentets mest inflytelserika politiker, i en intervju med tyska Bild.

I stället för ett totalförbud införs ett nytt mål. Från 2035 ska biltillverkarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp minska med 90 procent, jämfört med dagens nivåer. Det tidigare beslutet om 100 procent nollutsläpp tas därmed bort.

– Det innebär att teknikförbudet mot förbränningsmotorer inte är kvar, säger Weber till tidningen.

Han betonar samtidigt att det inte heller kommer införas något absolut nollutsläppskrav från 2040.

Signal till bilindustrin

Enligt Weber är beskedet viktigt för Europas bilindustri och ska bidra till att säkra tiotusentals industrijobb. Frågan har varit särskilt känslig i länder med stor bilproduktion, där Tyskland och Italien länge drivit på för en mjukare linje än den som tidigare beslutats.

Weber menar att förändringen gör det möjligt för tillverkare att fortsätta producera och sälja befintliga motortyper, så länge de klarar de samlade utsläppskraven för sina modellprogram.

Laddhybrider och räckviddsförlängare tillåts

Den nya inriktningen öppnar för att bilar med förbränningsmotor fortsatt får säljas även efter 2035, framför allt laddhybrider och elbilar med så kallade räckviddsförlängare där elbilar där en förbränningsmotor används som generator.

Flera stora biltillverkare, däribland Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz och BMW, har länge argumenterat för just denna lösning. De har velat se teknikneutral lagstiftning där marknaden och kunderna får avgöra vilka drivlinor som är mest attraktiva snarare än politiker.

Kan påverka hela bilmarknaden

Beskedet kan även få betydelse för bilmarknaden i stort. När osäkerheten kring ett totalförbud minskar kan intresset för nyare bensin-, diesel- och laddhybridbilar hålla i sig längre än väntat.

Det kan i sin tur bidra till mer stabila priser och ett bredare utbud även framåt, särskilt för bilar med låga utsläpp och modern teknik.

EU-kommissionens förslag väntas snart

Manfred Webers uttalande behöver fortfarande bekräftas formellt. EU-kommissionen väntas presentera sitt nya förslag den 16 december som en del av ett större paket för att stötta bilindustrin i en tid av hård konkurrens från Kina, svagare elbilsförsäljning och höga kostnader.

Förslaget ska därefter godkännas både av medlemsländerna och Europaparlamentet. Att EPP, som är parlamentets största partigrupp, redan signalerar stöd bedöms väga tungt i processen.

Förlängning till 2040 diskuteras

Enligt uppgifter i internationella medier överväger EU-kommissionen även ett alternativ där kravet på nollutsläpp skjuts upp till 2040. Under en övergångsperiod skulle bilar med laddhybrid eller räckviddsförlängare kunna säljas, under förutsättning att de körs på avancerade biodrivmedel eller så kallade e-bränslen.

E-bränslen tillverkas med hjälp av infångad koldioxid och förnybar el och kan i teorin vara klimatneutrala. Kritiker pekar dock på att tekniken är dyr och fortfarande i ett tidigt skede, samtidigt som biodrivmedel väcker frågor om markanvändning och livsmedelsproduktion.

Skärpta regler för laddhybrider skjuts upp

EU-kommissionens paket väntas även innehålla en paus i arbetet med att skärpa hur utsläppen från laddhybrider beräknas. I dag baseras mätningarna på laboratorietester som ofta underskattar de faktiska utsläppen vid verklig körning.

Ett system med mätning via bilarnas egna sensorer har diskuterats, men enligt uppgifterna skjuts även den förändringen på framtiden.

Om förslaget går igenom innebär det ett tydligt skifte i EU:s bilpolitik och ett steg bort från den tidigare planen om ett totalt stopp för nya bilar med förbränningsmotor.

Så kan beskedet påverka begagnatmarknaden

EU:s besked kan få tydlig betydelse för begagnatmarknaden. När osäkerheten kring ett totalförbud minskar kan intresset för nyare bensin-, diesel- och laddhybridbilar hålla i sig längre än väntat. Det kan bidra till mer stabila priser och en långsammare värdeminskning, särskilt för bilar med låga utsläpp och modern teknik.

Samtidigt ligger de långsiktiga klimatmålen fast och beslutet är ännu inte formellt klubbat. Lokala regler som miljözoner, skatter och framtida styrmedel kan därför fortsatt påverka vilka drivlinor som är mest attraktiva, även om EU nu öppnar för fler lösningar än tidigare.

Andra tyckte detta var intressant