Jeep-Compass-02
Tester & provkörningar
10 december 2025

Test: Nya Jeep Compass – först ut som framhjulsdriven elbil

Jeep Compass är i sin tredje generation tillbaka i helt ny kostym. Det ikoniska offroad-märket satsar hårt på elektrifiering och vill bredda sig i det stenhårda C-segmentet

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden reste till Barcelona för att provköra både elbilen och mildhybriden och reda ut vad nya Compass faktiskt erbjuder svenska bilköpare.

Jeep-Compass-03
Vi var på plats i Barcelona för en provkörning. (Foto: Jeep)

Jeep växlar upp mot eldrift

Jeep har byggt suvar längre än de flesta och Compass har funnits i snart två decennier. Nu kliver den in i sitt mest moderna skede hittills.

Compass blir märkets andra elbil i Europa efter Avenger och kommer till Sverige som elbil, laddhybrid och mildhybrid. På plats i Spanien fick vi prova den eldrivna varianten samt mildhybriden.

Compass är viktig för Jeep i Europa och ska locka allt från barnfamiljer till friluftsmänniskor om man ska tro pressmaterialet. Under presentationen pratades det mycket om passion, mångsidighet och säkerhet, vilket sammanfattar hur Jeep vill positionera modellen.

Krutet har alltså lagts en hel del på image och inte bara hårdvaran.

Jeep-Compass-01
Det rör sig om den mest strömlinjeformade Jeepen någonsin. (Foto: Jeep)

Design som pekar mot äventyr

Exteriören känns omedelbart igen som Jeep. Compass har hög markfrigång, en robust hållning och plastdetaljer som är tänkt tåla tuffare tag. Tanken är att du ska kunna lasta in en cykel eller dra igenom en buske utan att vara rädd om lacken.

Formen är mer slipad än tidigare, till och med den mest aerodynamiska Jeepen hittills, även om det inte säger särskilt mycket.

Invändigt dominerar en bred 16 tum stor infotainmentskärm. Systemet ser modernt ut men reagerar långsamt. Många fysiska reglage finns kvar, vilket många lär uppskatta, även om kvalitetskänslan varierar.

Mycket hårdplast drar ner helhetsintrycket. Baksätet bjuder på gott om utrymme men det höga golvet ger en något upphöjd knävinkel som i många elbilar.

Jeep-Compass-08
Jeep-Compass-04
Jeep-Compass-09

Att köra: Elbilen prioriterar komfort

Elversionen vi testade är instegsmodellen med 213 hästkrafter och 345 newtonmeter. Effekten går enbart till framhjulen. Att Jeep lanserar en framhjulsdriven suv kan kännas ovant men det är samma strategi som anammades av Avenger. Enligt Jeep är efterfrågan på fyrhjulsdrift lägre än många tror. En fyrhjulsdriven elbil kommer dock nästa år.

I stadstrafik märks elbilens styrkor direkt. Sikten är god, drivlinan tyst och föraren sitter högt. På motorväg imponerar ljudnivån. Fjädringen är fast men behaglig och Jeep verkar ha hittat en rimlig balans mellan komfort och enkel terrängförmåga.

Styrningen är inte särskilt exakt men ger en viss terrängtolerans. På slingriga landsvägar håller framvagnen greppet bättre än väntat. ”Terrängtestet” på spanska grusvägar visar att Compass fortfarande kan hantera dåligt underlag. Snabbladdning upp till 160 kW placerar den i mitten av klassen.

Jeep-Compass-07
Compass lägger mer krut på staden än terrängen. (Foto: Jeep)

Att köra: Mildhybriden pigg i vardagen

Mildhybriden är den enklaste och lättaste drivlinan. Den trecylindriga bensinmotorn ger 145 hästkrafter och jobbar ihop med en dubbelkopplingslåda som växlar snabbt och metodiskt. I stadstrafik känns den kvickare än siffrorna antyder.

Nackdelen är att Compass varken erbjuds som fyrhjulsdriven bensinare eller som laddhybrid, eftersom STLA-plattformen sätter gränser. Det gör mildhybriden till en renodlad vardagsbil snarare än en äventyrsbil. Det är alltså bara elbilen som går att fås i fyrhjulsdrivet utförande.

Jeep-Compass-04
Mildhybriden känns rappare än man förväntar sig. (Foto: Jeep)

Jeep Compass och dess konkurrenter

Som elbil konkurrerar Compass med modeller som Tesla Model Y, Škoda Enyaq och Opel Grandland. Den sticker inte ut med extrem räckvidd eller prestanda men vinner på sin karaktär och sitt formspråk.

Mildhybriden blir instegsmodellen för prismedvetna köpare men möter hård konkurrens från rivaler med mer kraft eller mer premiumkänsla.

Jeep trycker därför på livsstilsstuket. Compass ska främst locka dem som vill ha en robust, personlig och elektrifierad suv i mellanklassen.

Jeep Compass väntar på att bli mer Jeep

Nya Jeep Compass är en suv för dig som vill ha ett tufft yttre, robusthet och elektrifiering i ett paket som är till synes attraktivt. Visst känns det märkligt att köra en Jeep utan fyrhjulsdrift, men en fyrhjulsdriven elversion är på väg under nästa år.

Enligt Jeep kräver heller inte så många av deras kunder fyrhjulsdrift, något som de många framhjulsdrivna Jeep Renegade som belamrar sydeuropeiska vägar är ett kvitto på.

Nya Jeep Compass erbjuder hög ergonomi och praktikalitet och varumärket i sig är fortfarande uppskattat. Avsaknaden av fyrhjulsdrift kommer att rådas bot på under nästa år och Compass har siktet inställt på en enormt lukrativ marknad. Den känns emellertid inte särskilt Jeep-ig och rent kördynamiskt uppträder den som vilken annan suv i klassen som helst.

Något pris har ännu inte kommunicerats men uppskattningsvis landar mildhybriden på runt 400 000 SEK medan elbilen lär börja på dryga halvmiljonen.

Jeep-Compass-06
Jeep Compass utstålar nog mer framkomlighet än vad den erbjuder. (Foto: Jeep)

Specifikationer: Jeep Compass BEV (2026)

Motor: En elmotor fram, 213 hästkrafter, 345 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 8,5 sek Toppfart: 180 km/h Elektrisk räckvidd: 500 km Vikt: 2 185 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4552/1928/1675 mm Pris: Ej kommunicerat

Jeep Compass MHEV (2026)

Motor: 1,5-liters I3, 145 hästkrafter, 230 newtonmeter Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 10,0 sek Toppfart: 195 km/h Vikt: 1 635 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4552/1928/1675 mm Pris: Ej kommunicerat

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant