byd
Nyheter
11 december 2025

Kinesiska bilmärken ökar med 93 procent – trots tullar

EU införde extra höga tullar på elbilar från Kina för att skydda europeiska biltillverkare. Men ett år senare visar siffror att kinesiska märken i stället har ökat sin försäljning kraftigt i Europa.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det rapporterar Automotive News.

Kinesiska bilförsäljningen ökar kraftigt

De skärpta tullarna infördes först preliminärt sommaren 2024 och började gälla fullt ut i november samma år. Trots detta har kinesiska bilmärken ökat sin försäljning i Europa med 93 procent det senaste året.

Prognoser från analysföretaget Dataforce visar att försäljningen i EU, Storbritannien och EFTA väntas nå över 700 000 bilar i år, att jämföra med fjolårets siffror på 408 000.

Tullarna kan uppgå till 35 procent för elbilar, utöver den ordinarie tullnivån på 10 procent. Under 2024 växte försäljningen försiktigt, delvis på grund av osäkerhet kring regelverket. Men kinesiska tillverkare som BYD och MG anpassade sig snabbt genom att fokusera mer på laddhybrider och förbränningsmotorer.

Därför påverkas kinesiska märken mindre än väntat

Enligt bilanalytikern Philippe Houchois vid Jefferies i London har EU:s beslut haft begränsad effekt på tillverkarna. Han menar att det var felbedömt att rikta tullarna mot en specifik teknik.

För bensinbilar, mildhybrider och fullhybrider gäller enbart den vanliga tullsatsen på 10 procent. Eftersom produktionskostnaderna i Kina ligger 20 till 30 procent lägre än i Europa kan företagen bära dessa kostnader utan svårigheter.

I många fall kan tillverkarna även absorbera de högre tullarna på rena elbilar eftersom marginalerna i Europa är betydligt bättre än på den kinesiska hemmamarknaden.

Elbilar minskar, hybrider ökar

När de nya tullarna infördes i slutet av 2024 minskade snabbt andelen elbilar i den kinesiska exporten. Från januari till oktober i år stod elbilar för 34 procent av kinesiska försäljningen i Europa, jämfört med 44 procent året innan. Det innebär att merparten av modellerna nu omfattas av endast 10 procent tull.

Enligt Houchois har EU:s beslut lämnat ett stort undantag för fullhybrider och andra icke helt elektriska modeller. Detta har skapat en tydlig väg för kinesiska märken att fortsätta växa i Europa trots reglerna.

Därför etablerar sig inte kineserna i Europa

Trots att flera kinesiska företag tidigare har lovat lokal produktion i Europa har mycket lite hänt. Under året väntas färre än 20 000 kinesiska bilar tillverkas i våra trakter, av flera orsaker:

  • Överkapaciteten i Kina är stor och beräknas ligga runt 50 procent, vilket gör att export är mer attraktivt än ny produktion i Europa.

  • De kinesiska tillverkarna saknar ett nätverk av billiga lokala underleverantörer i Europa. •

  • Ett pågående priskrig i Kina gör att företagen söker lönsamhet på andra marknader snarare än att investera i dyr produktion inom EU.

Undantaget är BYD som snart startar tillverkning i Ungern med kapacitet för 150 000 bilar per år. Chery tillverkar ett mindre antal bilar i Spanien, och Xpeng samt GAC använder Magna Steyr i Österrike för sina produktionsrelaterade behov.

Flera märken undersöker framtida produktion

Flera stora kinesiska tillverkare har uttryckt intresse för europeisk produktion men har ännu inte tagit några konkreta steg.

  • MG är störst på den europeiska marknaden men har inte bekräftat någon fabrik.

  • BYD planerar en andra fabrik i Turkiet och letar plats för en tredje i Europa med siktet inställt på Spanien.

  • Chery fortsätter expandera sin montering i Spanien och växer snabbast av alla kinesiska märken.

  • Great Wall Motor undersöker platser i bland annat Spanien och Ungern för framtida produktion.

  • Hongqi studerar alternativ för att börja tillverka i Europa.

  • Dongfeng och dess premiummärke Voyah avvaktar fortsatt försäljningsökning innan de fattar beslut.

Framtiden avgörs av EU:s nästa steg

Enligt Houchois skulle kinesiska företag endast tvingas etablera sig i Europa om EU höjde kraven på lokalt innehåll och införde samma tullnivå för alla drivlinor.

I dagsläget finns det emellertid inga tecken att detta är på tapeten.

Andra tyckte detta var intressant