För första kvartalet 2025 hittar vi Peugeot 2008 på plats 20 i den svenska registreringsstatistiken. Det får anses okej med tanke på att den befinner sig en bilklass som är fylld till bristningsgränsen när det gäller vassa konkurrenter. Klassen rymmer bland andra Renault Captur, Ford Pumpa och Volkswagen T-Cross – men även Opel Mokka som 2008 delar teknik med. Och det är inte svårt att förstå varför Peugeot 2008 är favoriten bland många köpare i klassen. Den ser verkligen bra ut, och med ansiktslyftet sent 2023 har den snygga designen bara blivit ännu snyggare.
Uppdaterat utseende
Bland nyheterna i designen finns en ny och bredare grill på utsidan, vilket får 2008 att se bredare ut – i sig själv ser 2008 faktiskt ut som en relativt större bil än vad den egentligen är. Fram finns en uppdaterad design av de karaktäristiska "ljusklorna" som återfinns på alla nya Peugeot-modeller. Bak finns nya LED-bakljus. På insidan är det svårare att se att detta faktiskt är den uppdaterade 2008. Förarplatsen sticker fortfarande ut med i-Cockpit: den lilla ratten och instrumentpanelen som man måste titta över ratten för att se. Normalt tittar man genom ratten. Man kan tycka vad man vill om det, men jag vänjer mig nog aldrig riktigt vid det.





Instrumenteringen är digital och ersätter de analoga mätarna. Om du inte väljer den lägsta utrustningsnivån, där de analoga mätarna finns kvar. Väljer du däremot GT-utrustning är instrumentpanelen i 3D, där viss information är framhävd. Samtidigt är infotainmentskärmen i mitten nu 10 tum som standard i alla utrustningsnivåer. En fin uppgradering från tidigare 7 tum. Systemet fungerar bra och är lätt att navigera i. Det samma kan sägas om växelväljaren, som nu är en liten knapp, eller snarare vippreglage, på mittkonsolen.
Generellt finns det gott om plats i 2008. Bagageutrymmet på 434 liter är något mindre än till exempel Ford Puma, men i gengäld är benutrymmet i baksätet riktigt bra. Även om 2008 bygger på samma plattform som 208 är hjulbasen längre, vilket gynnar utrymmet bak.
Sportig känsla på bekostnad av komfort
Den skarpa designen går hand i hand med köregenskaperna, där man kan använda samma adjektiv. Styrningen är precis och fjädringen åt det stramare hållet. Särskilt om man väljer fälgar större än 16 tum (vilket bara instegsversionen Style har). Fjädringen är för hård för min smak – och hårdare än hos till exempel Renault Captur.Både styrning och chassi bidrar till en något mer ”sportig” körupplevelse. Men helt ärligt: om du frågar mig så vill jag bara ha ett mjukt och bekvämt chassi i min crossover. Jag kommer ändå aldrig att köra den sportigt.
Nackdelen med det sportiga är nämligen komforten vid stadskörning. Det funkar, men hål i vägen och fartgupp är inte favoriten i mer än gånghastighet. Däremot är komforten riktigt bra vid motorvägshastigheter, där ljudnivån är låg och fjädringen bättre avstämd. Motorutbudet inleds med en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 130 hästkrafter. Välj mellan manuell växellåda och 8-stegad automat. Testbilen har den senare. Accelerationen är godkänd, skulle jag säga. 9,1 sekunder till 100 km/h räcker för de flesta, men kan kännas tamt i praktiken. Kanske mest för att automatlådan växlar relativt långsamt. Pressar du den inte, fungerar den dock utmärkt.



E-2008 – den elektriska versionen är bäst
Det finns även en hybrid med en bensinmotor plus en liten elmotor, 48-voltsystem och en ny dubbelkopplingslåda med sex växlar. Motoreffekten är 136 hk, men det mest intressanta är att Peugeot uppger att 2008 som hybrid förbrukar 15 procent mindre bränsle än icke-hybriden – och att man kan köra på el 50 procent av tiden vid stadskörning. Något vi inte kan bekräfta. Men … det du egentligen borde titta på är den helt elektriska versionen som kallas E-2008. Den har fått ett större batteri, 54 kWh, med en uppgiven räckvidd på över 400 km. Och i själva verket är den bättre på alla punkter än bensinvarianterna – bortsett från tiden det tar att ”tanka”.
Peugoet 2008 PureTech AUT
Motor: Bensin, R3, 1.199 cm3 Effekt: 130 hk/230 Nm 0–100 km/h: 9,1 sekunder Toppfart: 198 km/h Förbrukning: 6,1 l/100 km Mått (L/B/H): 430/199/155 cm Tjänstevikt: 1.315 kilo Dragvikt: 1.200 kilo Bagagevolym: 434 liter Pris: 319.900 kr Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Från 4.494 kr/mån (2008 Edition PureTech)


