Vit Hyundai Inster körandes på väg i stadsmiljö
Tester & provkörningar
17 april 2025

Test: Hyundai Inster – ett riktigt litet charmtroll

Nu är det billiga elbilars tid – och Hyundais senaste tillskott i segmentet heter Inster, en av årets mest omtalade modeller. Vi har testat nya Hyundai Inster i Stockholm.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Foto: Hyundai PR

När Inster lanserades var den under en kort tid Sveriges billigaste elbil, med ett förhållandevis modest pris på 299 900 kronor. Citroën hann dock inte mer än blinka innan de sänkte priset på ë-C3 till 297 500. Nåväl – med Inster siktar Hyundai på en trendkänslig publik och trycker gärna på bilens distinkta formspråk. Vår testbil var i form av Advanced-varianten som erbjuder desto mer utrustning och fler hästkrafter än billigaste Inster till ett prispåslag på drygt 50 000 kronor.

Vit hyundai Inster parkerad på Stortorget i Stockholm
Vit Hyundai Inster snett bakifrån på stadsväg
Närbild av fronten på vit hyundai inster på kullersten

En liten tuffing

Exteriört har Inster ett robust designspråk som förstärks ytterligare av testbilens lackering i Tomboy Khaki. Med ett hjul i varje hörn, högt tak och smal spårvidd är det här en bil där form verkligen följer funktion. Men i kombination med de små hjulen ser den enormt billig ut, nästan som något designat för den indiska marknaden. Samtidigt är det svårt att förneka att den sticker ut, på gott och ont.

Välpaketerad liten rackare

Det höga taket ger en luftig känsla i kupén, även om bilens smala bredd gör att det kan kännas lite trångt. Fyra personer får plats, och baksätet är faktiskt rymligare än man tror. Det går att skjuta baksätet framåt eller bakåt, beroende på om man vill prioritera ben- eller bagageutrymme. En kul detalj är att framsätet på passagerarsidan går att fälla helt plant – perfekt för singelcamping eller långa prylar.

Kvalitetskänslan är blandad: hårdplasterna är många och riktigt billiga i känslan, medan säten och reglage förvånansvärt nog andas premium. Sittdynan fram är för kort, och höger knä riskerar att skava mot en vass kant i mittkonsolen. Fjädringen är mjuk, men sätena är knappast skapta för långresor. Infotainmentskärmen på 10,25 tum fungerar utmärkt, och vi gillar att interiören har gott om fysiska knappar – en utdöende lyx. Inster har också V2L (Vehicle-To-Load), vilket gör att du kan använda bilen som ett jättelikt batteri med vanliga eluttag. Perfekt för camping eller för att ladda diverse elektroniska don.

Ratt och förarmiljö i hynudai inster
Insida av hyundai inster med helt nedfällda säten
Ljusa baksäten i Hyundai Inster
Bagageutrymme i Hyundai Inster

Kul på fyra hjul

Testbilen hade det större batteriet på 49 kWh och erbjuder upp till 37 mils räckvidd enligt WLTP – mycket bra för klassen. Snabbladdning sker med upp till 85,3 kW, vilket inte direkt gör den till långfärdsfantastens förstaval. Men i vardagen, för kortare pendling och ärenden, briljerar den. Och ja, den är faktiskt riktigt rolig att köra. Den låga vikten i kombination med eldriften gör att Inster känns pigg och lekfull – precis som småbilar ska vara. Inster är onekligen ett litet charmtroll. Den är mjuk, lättmanövrerad och komfortabel, även om fjädringen kan bli lite orolig över gropar och ojämnheter i låg fart. Den höga markfrigången är en bonus i stadstrafiken där trottoarkanter och fartgupp ofta står i vägen.

I motorvägsfart får man stå ut med en hel del vind- och vägljud, men bilen känns stabil tack vare den långa hjulbasen. Elmotorn låter en del vid gaspådrag, men inte mer än väntat. Det finns flera körlägen, men ärligt talat är skillnaderna knappt märkbara. Däremot är både styrning, gas och broms välkalibrerade – det märks att Hyundai vet hur man bygger småbilar.

Vit hyundai inster på kullerstensgatan mellan hus

Hyundai Inster är ett välkommet tillskott

Hyundai Inster är precis det många letat efter på elbilsmarknaden: en smart, välpaketerad och prismässigt vettig elbil med bra räckvidd och användbarhet i vardagen. Visst, priset är attraktivt för en elbil – men det går inte att komma ifrån att en bensindriven Hyundai i10 kostar 130 000 kronor mindre. Det motsvarar kopiösa mänger soppa. Ändå känns Inster genomtänkt och ärligt talat ganska svår att inte tycka om. Har du inga planer på att köra långt särskilt ofta kan den absolut fungera som enda bil. Ett framtida grupptest får avgöra hur den står sig mot konkurrenterna – men vid en första bekantskap imponerar Inster.

Betyg: 4,5/5

Specifikationer

Hyundai Inster Advanced (2025)

Motor: Elmotor, 115 hästkrafter, 147 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 10,6 sekunder Toppfart: 150 km/h Elektrisk räckvidd: 360 km Vikt: 1 358 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4787/2100/1650 mm Pris: Från 349 900 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant