Ett klädsamt ansiktslyft och laddhybridteknik som adderar hela 95 hk. Vi testar BMW X5 xDrive50e.
Förr i tiden var allt bara bättre. Det är en illusion, och det vet de flesta om de tänker lite längre och inte låter sig fångas av nostalgin. Men jag har en fakta från förr i tiden, som visserligen bara är två och en halv år sedan, som kan få vem som helst att säga att mycket verkligen var bättre förr i tiden.
Det är priset på BMW X5 som laddbarhybrid. I maj 2022 var den då ganska nya SUV:en utrustad med 394 hk i systemeffekt, och den kunde köra, om man tror på WLTP, 83 kilometer på en laddning. Den hette X5 xDrive45e och kostade 835.600 kr, och det var billigt, speciellt efter om du drog av den då tillgängliga bonusen på 29.259 kr!
Nu står den ansiktslyfta X5 här. Det i sig är lite nostalgiskt, eftersom jag minns hur entusiastisk jag var för den stora SUV:en 2022. Men krig, kriser och katastrofer senare kostar bilen 1.035.000 kr. Jag skulle gärna vilja bli skickad tillbaka till 2022. Åtminstone för att kolla om jag hade råd att köpa en X5 (en ledtråd: jag hade inte råd).




Du betalar 228.659 kr mer, men får du också mer? Den är ju ansiktslyft, X5, och det är på många sätt inte samma grundläggande bil som 2022. Du kan se att den är förnyad för fronten är mer hård och kantig, strålkastarna ser ut att knyta ihop "ögonen".
Även inredningsarkitekter kallades in under ansiktslyftet. De har med möda och besvär flyttat de gamla skärmarna där instrumentering och infotainment satt var för sig och istället monterat den lätt böjda panelen med båda enheterna under ett tak.
Lika ambitiösa har de varit med att skapa de speciella reglagen till de nästan dolda luftutsläppen (som liknar avskurna fingrar) och de bakgrundsbelysta pilarna, som ramar in X5-emblemet borta på passagerarsidan. Det mesta är en kopia av det den ansiktslyfta X7 är inredd med, och det är egentligen inte så konstigt, för de två stora SUV:arna produceras sida vid sida i södra USA på fabriken i Spartanburg.
Innan resten av de 228.659 kronorna går till inflation, skattejusteringar och allmänt missmod så har det också blivit plats för stora tekniska kliv. Hela hybridsystemet har förstärkts med hela 95 hk, variantens namn har ändrats från xDrive45e till xDrive50e. 489 hk i systemeffekt är också något att skryta med, även om ett par konkurrenter kan mer.




Elmotorn har fått en stor förstärkning och står för den största delen av den ökade prestandan. Den har fått 84 hk extra och levererar nu 197 hk. Totalt sett finns det också 100 Nm mer. Och så blir man fortfarande bortskämd med den sexcylindriga motorn på 3,0 liter med cylindrarna i rad.
Hybridbatteriet var redan stort i 2021-modellen. 24 kWh, varav man hade tillgång till 22,3 kWh. Räckvidden var 83 elektriska kilometer, men man kunde ladda med endast 3,7 kW. Tack, BMW, för att ni har ökat laddningen till 11 kW. Batteriet tar nu nämligen längre tid att ladda eftersom det har vuxit till 29,5/25,7 kWh (brutto/netto) och elräckvidden är upp till 104 km.
Den starkare elmotorn har det överflöd som man kan förvänta sig jämfört med föregångarens 113 hk. Men det är ändå en 2,5 ton SUV vi pratar om. X5 fungerar utmärkt som avslappnad "elbil" men när sedan bensinmotorn kommer in i bilden är förhållandet mellan de två klumpigare än jag minns det från 2022.
Bensinmotorn vaknar med en ryck och i vissa fall är växlingen oprecis. Men mycket är förlåtet av den raka sexcylindriga motorn som har det finaste, metalliskt klingande ljudet. Det är aldrig irriterande, inte ens när man accelererar bilen som om man hade stulit den. Den stora bilen förflyttar sig verkligen rejält snabbt.




Ju större BMW, desto bättre fjädringskomfort och desto mer bekväma köregenskaper. Det låter som om det är det mest naturliga i världen, men det är något som verkligen har slagit igenom de senaste 10 åren. X5 var under många år en stel klump, det har den lämnat bakom sig.
Adaptiv luftfjädring, en inte alltför direkt styrning och hjul i den blygsamma storleken 20 tum (det går att få 19-tummare också!) ger bland de bästa köregenskaperna i klassen. X5 har också den tystnad i kupén som jag tyvärr inte kunde säga om Range Rover Sport, när jag testade den förra sommaren.
I klassen för stora SUV:ar kan man förvänta sig säten med el-justering och sublimt stöd på långa resor. Och man kan förvänta sig mycket utrustning. Det är också något av förklaringen till det högre priset än då 2022. Då var testbilen en xLine, en utrustningsnivå som inte finns inte längre.
Det är inte riktigt en toppenidé, det där med att ta bort så många knappar i kupén som BMW har gjort på sistone. Även om det ger en interiör med ett tydlig och elegant uttryck. Det finns en labyrint av menyer i infotainmentsystemet, men inga ordentliga visningar för den digitala instrumenteringen. Man kan leva med allt detta, men det kunde vara bättre.
Om jag kunde köpa X5 som den var 2022, med 384 hk och mindre batteri, skulle det vara mer än tillräckligt. Kanske skulle det påverka priset i rätt riktning, för 1.035.00 kr är ett högt pris även för den bästa bilen i klassen. Men X5 kan mer, har mer utrustning och verkar ännu lyxigare än förr – så man får faktiskt mer än vad man fick förr i tiden.







SPECIFIKATIONER
BMW X5 xDrive50e
Motor: R6, 2.996 cm3 + elmotor Systemeffekt: 489 hk/700 Nm 0-100 km/h: 4,8 sekunder Toppfart: 250 km/h Förbrukning: 0,8 l/100 km CO2-utsläpp: 19 gram/km Batteristorlek: 29,5 kWh Elektrisk räckvidd: 96 kilometer Mått (L/B/H): 494/200/177 cm Tjänstevikt: 2.495 kilo Dragvikt: 2.700 kilo Bagageutrymme: 500-1.720 liter Pris: 1.035.000 kr Privatleasing: Kontakta återförsäljare Förmånsvärde: 12.686 kr/mån (xDrive50e)
