Framgångssagan Ford Kuga PHEV är nu snyggare och starkare samt kommer med uppdaterat infotainment. Trots det ligger framgångarna i det förflutna.
Det är inte alltid jag hinner köra riktigt många mil i en bil jag har för test under en vecka. Livet kommer emellan, allt annat arbete tar plats, så det finns gott om ursäkter att ta till. Men under min vecka med den ansiktslyfta Ford Kuga PHEV har jag faktiskt avverkat ungefär 80 mil.
Jag har till och med hunnit dra husvagn under testveckan, med bilen som nu får dra 2.100 kilo jämfört mot de tidigare 1.500.




Laddhybriden Kuga PHEV blev en framgång när den debuterade 2020. Många var redo att köra delvis elektriskt. Då ansågs Kuga vara en stor, hyggligt utrustad och stark bil för priset och konkurrenterna kom ofta till högre priser.
För mig har problemet alltid varit att Kuga PHEV inte är en bra bil. Den är tråkig och den gör narr av både den gamla Kuga och många andra modeller från Ford genom att ha klumpiga, likgiltiga köregenskaper.
Kuga har gått från att vara en rapp bil i de första generationerna, till en billig plastbil som de säkert var nöjda med på huvudkontoret i Detroit. I USA, där majoriteten av kunderna till bilen har funnits, spelar det mindre roll. För den summan bilen betingat där har det också varit helt okej med känslan av genomgående billiga materialval.




Till ytan sett kan den stora ansiktslyften, introducerad 2024, ha vara den stora välsignelsen. Ford har i alla fall tagit designen i en mycket bättre riktning och runt förarplatsen har det städats upp och installerats en läcker infotainmentskärm på 13,2 tum med nytt innehåll. Den ökade dragvikten på 2.100 kilo är också en bonus.
Det kanske är tillräckligt för att motivera att Kuga PHEV här och nu 2025 kostar minst 494.900 kr. Det är då i Active-versionen, som är med i testet och har fått extra plastdetaljer runt karossen och ett lätt höjd chassi. Det finns även ett gäng mer välutrustade versioner i form av Active X, ST Line X och Titanium.
Interiören är rymlig. Kuga är en stor bil, eftersom amerikanerna förväntar sig att den typen av bil ska vara stor, och jag har tidigare nämnt att Kuga är lite av en amerikansk bil. Trots att förarplatsen har gått vidare från sin 2020-status med digital instrumentering som standard och det nya och mycket snabbare SYNC4-infotainmentsystemet, så är det uselt med tanke på priset.
Det knakar alltid någonstans i Kuga och fingrarna hittar snabbt den billiga plasten överallt där de kommer åt. Ford verkar försöka med lyx, men de kan helt enkelt inte få till det. Det är i alla fall inte lyx att nu ha luftkonditioneringen instängd i infotainmentsystemet. Alltså, styrningen, inte där luften kommer ut ...
Det är så tråkigt och trist att Fords gnista slocknade kring Kuga PHEV. Köregenskaperna har från början mer liknat en gammal Toyota än en skarp Ford och Active-versionen, som verkar vara lite upphöjd, framhäver allt som inte fungerar.
För att vara en bensindriven suv är Kuga PHEV tung. Det är även andra laddhybrider i samma klass. Den väger ungefär 1.900 kilo, som Fords ingenjörer inte har lyckats hantera. Styrningen är odistinkt och vag, bilen störs av minsta ojämnhet och är allt annat än nöjd med kurvor.
Fjädringskomforten är helt enkelt inte tillräckligt bra förrän man når motorvägshastighet och där kan man verkligen bränna de få kilometer som Kuga PHEV kan leverera på el. En full laddning, säger bilen, ger mig 38 kilometer (WLTP säger 68-69 kilometer) – även det visar sig snabbt som en orealistisk sträcka.











Det har kommit mer kraft i hybridsystemet. 243 hästkrafter jämfört med de ursprungliga 225 hästkrafterna. Var de nya kusarna hamnat vet jag inte. Med husvagnen, som väger 1.800 kilo, pressas hybridsystemet. Det är helt klart mer än vad Kuga PHEV egentligen klarar av och acceleration samt omkörningsförmåga (utan husvagn) lämnar övrigt att önska.
Det finns inget fräscht eller riktigt attraktivt med Kuga PHEV. Jag kan inte tänka mig att rekommendera den som ny för någon med tanke på vad den kostar. Kuga PHEV har förflyttat sig från 2020 – men den har verkligen passerat sitt bäst före-datum.
SLUTGILTIG DOM
Ford Kuga PHEV har sin bästa tid bakom sig. Den delvis elektrifierade suv-modellen har aldrig varit en genomarbetad eller imponerande bil. I skuggan av nya elektriska Explorer står den nu som ett levnadstecken från det förflutna.
Förnyelsen med ansiktslyftet är ytlig och det bästa med Kuga PHEV är det nya infotainmentsystemet, som bilen borde haft från början. Drivlinan känns trött, den elektriska räckvidden är dålig och fjädringskomforten i den testade Active-modellen är medelmåttig. Endast om man verkligen inte kan se sig själv i en elbil bör Kuga PHEV få en chans.
SPECIFIKATIONER
Ford Kuga 2,5 PHEV Active
Motor:R4, 2 488 cm3 + el Effekt: 243 hk/200 + 230 Nm (bensin + el) 0–100 km/h: 7,3 sekunder Toppfart: 200 km/h Förbrukning: 0,9 l/100 km CO2-utsläpp: 21 gram/km Batterikapacitet: 14,4 kWh Elräckvidd: 69 kilometer Mått (L/B/H): 465/188/168 cm Tjänstevikt: 1.859 kilo Dragvikt: 2.100 kilo Bagagevolym: 482-1.517 liter Pris: 494.900 kr Privatleasing: Från 6.695 kr/mån Förmånsvärde: Från 5.805 kr/mån
