Mitsubishi-Grandis-21
Tester & provkörningar
1 december 2025

Test: Mitsubishi Eclipse Cross – märkets första elbil

Mitsubishi Eclipse Cross är märkets första elbil och bygger på Renault Scenic, en familje-elbil som blev utsedd till Årets bil 2024. Japanerna har emellertid gjort mer än att bara byta emblem.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden åkte till Spanien för att ta reda på om Mitsubishi har lyckats skapa något eget eller om det bara handlar om en förklädd fransos.

Mitsubishi-Eclipse-Cross-24
Vi provkörde bilen på Mallorca. (Foto: Mitsubishi)

En japansk fransos med egen attityd

Att Eclipse Cross delar grund med Renault Scenic märks så fort man ser siluetten. Men Mitsubishi har inte nöjt sig med att följa franska recept. Fronten har fått märkets egna Dynamic Shield-design med sluten svart panel och ett mer robust uttryck. Här finns mer kantighet och skarpare linjer än hos Scenic och helheten känns mer distinkt.

Fälgarna mäter 19 eller 20 tum beroende på version och längs fönsterlinjen löper en kromlist som direkt skvallrar om att detta inte är någon (helt) identisk tvilling. Även bakdelen är unik. En svart list binder ihop bakljusen och ger bilen en bredare och mer självsäker hållning.

Totallängden på 4,49 meter placerar den i kompaktklassen men utrymmena motsvarar snarare en storlek större.

eclipse cross
e
Mitsubishi-Grandis-17

Familjefokus i drivor

Kupén påminner mycket om Scenic men Mitsubishi har putsat till material och känsla. Infotainmentskärmen står i centrum, antingen 9 eller 12 tum beroende på version. I de högre utrustningsnivåerna får du Googles tjänster inbyggt, vilket gör att navigering och röststyrning fungerar precis som i mobilen.

Bagageutrymmet mäter 487 liter och är helt i linje med vad man förväntar sig i segmentet. Med baksätet fällt blir det 1 670 liter, men eftersom här saknas dubbelt lastgolv får man en kant när sätena fälls. Det är inget problem vid vardagspackning men kan störa den som ofta lastar tyngre prylar.

Baksätet är rymligt, men det höga golvet gör att vuxna sitter med höga knän. Barn kommer däremot att trivas. Framstolarna erbjuder bra komfort och god ergonomi, även om lårstödet gärna hade fått vara lite längre.

Mitsubishi-Grandis-18
Mitsubishi-Grandis-19
Mitsubishi-Grandis-20

En riktig räckviddsspecialist

Eclipse Cross drivs av en elmotor på 220 hästkrafter och 300 newtonmeter. Det räcker långt i vardagskörning och ger en lugn men bestämd acceleration.

Det stora batteriet på 87 kWh är bilens största styrka. Mitsubishi anger upp till 635 kilometer enligt WLTP vilket placerar modellen i toppskiktet för elbilar i den här klassen.

Senare kommer även ett 60 kWh-batteri med 170 hästkrafter. Laddningen sker med 11 kW som standard och upp till 22 kW som tillval. För många som laddar hemma eller i stan är 22 kW en stor fördel. Snabbladdningen ligger på 150 kW vilket är fullt godkänt, men inte klassledande.

Dragvikten på 1 100 kilo och 80 kilo i taklast gör att cyklar, takbox eller mindre släp är rimliga inslag i vardagen.

Mitsubishi-Eclipse-Cross-13
Eclipse Cross är inte särskilt sportig, men det ska den inte vara heller. (Foto: Mitsubishi)

Garantin kan bli Mitsubishi största trumf

Det mest intressanta i jämförelsen med Scenic är kanske inte tekniken utan tryggheten. Mitsubishi erbjuder fem års garanti som standard.

Med regelbunden service kan den förlängas till åtta år och 160 000 kilometer. Renault nöjer sig med två år. I en tid då många fortfarande undrar hur elbilars batterier åldras är det en tung punkt på pluskontot.

Standardutrustningen är också generös. Det gör att Eclipse Cross i praktiken blir mer attraktiv än vad man först kanske tror, åtminstone om priset landar rätt som ännu alltså inte har kommunicerats för den svenska marknaden.

Mitsubishi-Grandis-16
Eclipse Cross är allmänt trevlig. (Foto: Mitsubishi)

Mitsubishi Eclipse Cross överraskar mer än väntat

Eclipse Cross visar sig vara mer än en Scenic i japansk kostym. Räckvidden är riktigt stark, körupplevelsen är trygg och komforten fullt godkänd. Infotainmentsystemet är lätt att leva med och garantin är ett rejält försäljningsargument.

Det som återstår att se är priset samt hur många som faktiskt tar sig till en av de drygt sextio Mitsubishi-återförsäljarna i landet för att provköra. Potentialen finns i alla fall. Den som lever får se.

Specifikationer: Mitsubishi Eclipse Cross (2026)

Motor: En elmotor per axel, 218 hästkrafter, 300 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sek Toppfart: 170 km/h Elektrisk räckvidd: 635 km Vikt: 1 842 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4470/1864/1571 mm Pris: Ej kommunicerat

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant