bensin-2
Nyheter
30 november 2025

Tyskland vill skrota EU:s kommande förbud mot bensin- och dieselbilar

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz blåser nytt liv i EU:s hetaste bilfråga. I ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen uppmanar han unionen att backa från det planerade förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

I stället vill Merz se en teknikneutral linje där fler drivlinor kan leva vidare. Frågan splittrar Europa och får direkt betydelse för alla som planerar nästa bilköp.

Det rapporterar Automotive News Europe.

Tyskland trycker på för mer flexibilitet

Merz menar att EU riskerar att knäcka sin egen bilindustri om reglerna blir för hårt styrda. Hans önskan är att plug-in-hybrider, elbilar med räckviddsförlängare och särskilt bränslesnåla förbränningsmotorer ska fortsätta vara tillåtna även efter 2035.

Det handlar, enligt honom, om att hitta en balans mellan klimatkrav och konkurrenskraft, särskilt när europeiska tillverkare redan pressas från både USA:s tullar och Kinas offensiv på elbilsområdet.

Det här är en linje som ligger nära Tysklands stora biltillverkare. Både BMW, Mercedes och Volkswagen har under lång tid efterfrågat en mjukare övergång där fler tekniker får plats. Att Tyskland är beroende av sin inhemska bilindustri är ingen hemlighet.

Nytt tyskt elbilsstöd – men frågetecken består

Samtidigt vill Merz inte signalera en tvärnit i elektrifieringen. Regeringen är överens om att införa ett nytt stöd riktat till hushåll med låg och medelinkomst som vill köpa eller leasa elbil eller laddhybrid.

Stödet börjar på 3 000 euro och kan höjas med ytterligare 500 euro per barn, upp till 1 000 euro totalt. Målet är att få fler att ha råd att gå över till eldrift.

Ändå möts Tyskland av kritik. Miljöorganisationen Transport & Environment anklagar landet för att ”hålla fast vid det förflutna” och varnar för att urvattnade regler ökar osäkerheten i branschen. De menar att förbränningsmotorn redan är på väg ut och att EU måste stå fast vid sina klimatmål om industrin ska överleva långsiktigt.

Europa drar åt olika håll

Tysklands förslag får inte ovillkorligt stöd i resten av Europa. Frankrike och Spanien har gjort klart att de vill hålla fast vid nollutsläppsmålet 2035. De öppnar visserligen för viss flexibilitet i hur utsläppen beräknas, men själva slutdatumet vill de inte röra.

I Italien går tongångarna i motsatt riktning. Premiärminister Giorgia Meloni har kallat 2035-förbudet ”självdestruktivt” och menar att EU riskerar att skada sin egen industri om reglerna blir för hårt formulerade.

Att medlemsländerna är oeniga gör december extra laddat. Den 10 december väntas EU presentera ett större paket som ska ge riktningen för både 2030- och 2035-målen. Resultatet kan få stor påverkan på bilmarknaden under många år framöver.

Vad betyder allt detta för dig som bilköpare?

På kort sikt förändras väldigt lite. Förbränningsmotorer och hybrider kommer fortsätta dominera begagnatmarknaden, oavsett exakt hur EU formulerar reglerna för nya bilar efter 2035.

Däremot kan ett mjukare regelverk ge hybridsegmentet en ny skjuts och göra laddhybrider till ett ännu mer attraktivt alternativ för dig som söker en praktisk mellanstation innan ren elbil.

Samtidigt fortsätter elbilarna att växa snabbt, och tillverkarna satsar i full fart oavsett politiska svängningar. Det innebär att utbudet av begagnade elbilar lär öka betydligt de kommande åren, vilket pressar priserna och gör det enklare att hitta en elbil som passar både budget och behov.

Det stora beskedet kommer alltså i december. Då får vi veta om EU står fast vid sin ursprungliga plan eller om Merz och hans bilnation lyckas styra om kursen för hela Europas bilframtid.

Andra tyckte detta var intressant