tesla-9
Nyheter
26 november 2025

Tesla forsätter tappa fart – konkurrensen hårdnar

Tesla kämpar i motvind. Trots rekordleveranser i tredje kvartalet pekar kurvan nedåt för elbilsjätten som nu tappar mark i världens tre största bilmarknader.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Samtidigt växer konkurrensen snabbt, både från europeiska tillverkare och aggressiva kinesiska uppstickare.

Det rapporterar Reuters.

Europas försäljning rasar

I Europa är läget som mest bekymmersamt. Teslas försäljning föll 48,5 procent i oktober jämfört med samma månad i fjol enligt nya siffror från branschorganisationen ACEA. För helåret ligger nedgången på omkring 30 procent medan övriga elbilsmarknaden växer med över 20 procent.

Protestvågen som följde efter att Elon Musk öppet hyllat högerextrema profiler i slutet av förra året kan ha skadat varumärket. Trots en mer lågmäld ton från Musk har försäljningen inte studsat tillbaka, något analytiker menar tyder på större problem.

Konkurrensen har samtidigt exploderat. Europeiska köpare kan välja mellan över 150 elbilsmodeller. Nästa år kommer ytterligare omkring 50 nya modeller och enligt Electrifying.com är inte en enda av dem en Tesla.

Under oktober sålde Kinas BYD dubbelt så många bilar som Tesla i Europa. Volkswagen ökade sina elbilsleveranser med över 70 procent och säljer nu tre gånger fler elbilar än Tesla på kontinenten.

Trögt även i Kina och USA

I Kina minskade Teslas försäljning med nästan 36 procent i oktober. Försäljningen ligger hittills i år nästan 9 procent lägre än i fjol. Nya kinesiska modeller som Xiaomi YU7 har dessutom etablerat sig som direkta konkurrenter till Model Y.

I USA gav en skattebonus på 7 500 dollar ett kort uppsving i försäljningen innan den löpte ut i september. Effekten blev således kortvarig. I oktober föll försäljningen med 24 procent enligt Motor Intelligence.

Flera stora biltillverkare bromsar nu sina elbilssatsningar vilket kan gynna Tesla. Företaget har även lanserat billigare versioner av Model 3 och Model Y som börjar på under halvmiljonen. Analytiker tror att det kan dämpa fallet, men få tror på någon snabb vändning.

Stagnerande modellutbud

Ett återkommande "tema" från branschanalytiker är att Teslas modellutbud har blivit för smalt. Model 3 och Model Y står i princip för hela försäljningen och båda modellerna börjar bli till åren samtidigt som konkurrensen hårdnar.

Trots att Musk lovat stark tillväxt för 2025 har företaget dragit tillbaka sina egna prognoser och skyller på osäkra makroekonomiska faktorer.

Det finns heller få tecken på att Tesla utvecklar en ny modell för vanliga bilköpare. Fokus ligger i stället på robotaxi och humanoida robotar.

Musk är inte beroende av ökning av försäljningen

Elon Musks nya ersättningspaket som godkändes tidigare i år kräver inte heller någon kraftig försäljningsökning. För att få ta del av miljardbelopp behöver Tesla i genomsnitt sälja ungefär 1,2 miljoner bilar per år det kommande decenniet. Det är färre bilar än företaget sålde 2024.

Frågan är om Tesla klarar att bromsa fallet innan konkurrenterna springer förbi helt. Just nu pekar försäljningen åt fel håll både i Europa, Kina och USA och analytikerna är eniga om att vändningen lär dröja.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant