Blocket Bilguiden reste till Portugal för en första provkörning och möttes av en bil som slipat till ett redan vinnande recept.


En bil som prickar in det mesta
Volkswagen T-Roc har sedan 2017 rullat ut i över två miljoner exemplar. Nästan 26 000 av dem har rullat ut på svenska vägar, vilket gör T-Roc till en av Volkswagens mest framgångsrika suvmodeller efter Tiguan.
Hemligheten bakom framgången är enkel. Den kombinerar smidiga mått med känslan av en större bil, inte minst vad gäller funktioner. Den är byggd för Europa och känns som en Golf med bättre överblick och mer markfrigång, vilket många bilköpare gillar.
Den nya generationen bygger vidare på samma MQB-plattform som bland annat Audi Q3. Konkurrenterna är tuffa, med modeller som BMW X2, Mercedes Benz GLA och Volvo XC40, men Volkswagen fortsätter att spela på trygghet.
Måtten har vuxit med 12 centimeter och tre av dessa centimeter hamnar i baksätet, medan bagageutrymmet ökar med 30 liter. Det är inga revolutionerande förändringar, men många små förbättringar brukar räcka långt i denna klass.



Läs också: Test: Audi Q3 provkörd – tyskarna växlar upp
Volkswagen T-Roc har växt
Exteriört har T-Roc blivit lite mjukare i formen. Front och bakdel flirtar med märkets elbilar, vilket är Volkswagens sätt att minimera skillnaderna mellan sina modeller. Resultatet är en bil som ser väldigt mycket Volkswagen ut, men också riskerar att bli lite generisk.
Insidan är däremot en tydlig uppgradering. Den stora infotainmentskärmen på 12 tum är snabb och logisk. Du kan själv välja vilka knappar som ska ligga närmast till hands, vilket gör det enkelt att stänga av exempelvis filhållningsassistenten eller hastighetsvarningen. På ratten finns efterlängtade fysiska knappar, något många saknat i märkets tidigare modeller.
Kupén känns mer påkostad än tidigare och baksätet imponerar. Med mina 184 centimeter kunde jag sitta bakom mig själv utan problem. Materialen är bättre och instrumentpanelen har fått mjukare ytor som skapar en mer ombonad känsla.

En bestämt lagom körupplevelse
Alla versioner av T-Roc är nu hybridiserade. Det rör sig om mildhybrider och en kommande fullhybrid, men varken laddhybrid eller elbil är planerad. Till Sverige kommer först en framhjulsdriven modell med 150 hästkrafter. En svagare motor på 110 hästkrafter finns på kontinenten och senare kommer fyrhjulsdrift samt en ny T-Roc R med runt 330 hästkrafter till den svenska marknaden.
Vår testbil kom i färgen Canary Yellow med svarta detaljer, vilket gav modellen en betydligt mer lekfull framtoning. Rutten bestod av motorväg, stad och svängiga landsvägar. Växelväljaren sitter numera vid rattstången, vilket frigör utrymme i mittkonsolen.
Volkswagen har lagt mycket kraft på att förbättra fjädringen och bakaxeln. Skillnaden mellan komfort och sportläge är tydlig, både i gasrespons och stötdämpning. T-Roc med 150 hästkrafter är inte sportig, men den känns trygg, välbalanserad och lättkörd. Styrningen berättar vad framdäcken håller på med och framvagnen greppar imponerande bra.

Priser, versioner och utrustning
I Sverige erbjuds nya T-Roc i två versioner vid starten.
T-Roc Life 1,5 eTSI 150 hk DSG från 389 900 kronor
T-Roc R Line 1,5 eTSI 150 hk DSG från 431 900 kronor
Life fokuserar på komfort och funktion. Här ingår bland annat LED-strålkastare, parkeringssensorer fram och bak, backkamera, trådlös mobilladdning, klimatkontroll, 16-tums lättmetallfälgar och variabelt lastrumsgolv.
R-Line riktar sig till dig som vill ha mer sportig känsla direkt från fabrik. Då får du bland annat sportigare stolar, trezons klimatanläggning, större fälgar, mer avancerad belysning, Park Assist, utökad ambientebelysning och mer visuella detaljer både ute och inne.
Assistanssystemen är många redan från start. Adaptiv farthållare, filhållningsassistans, autobroms med fotgängar och cyklistövervakning, vägmärkesavläsning och flera parkeringshjälpmedel finns tillgängliga, antingen som standard eller tillval beroende på utrustningsnivå.
För den som drar släp eller cykelställ är det värt att notera att dragkrok finns som tillval och att kultrycket är anpassat för tunga elcyklar.

Volkswagen T-Roc gör exakt det man förväntar sig
Det är svårt att inte gilla T-Roc. Den är lagom på nästan alla sätt, men känns aldrig slarvig eller halvdan. Komforten är bra, tekniken fungerar och bilen upplevs som vettig i varje detalj. Just därför är den också så populär.
Volkswagen fortsätter alltså på samma spår och gör det med precision. T-Roc kommer inte att få hjärtat att rusa, men den kommer att göra jobbet varje dag utan att krångla. När det väl kommer till kritan är det just det många bilköpare värderar allra högst.
Specifikationer: Volkswagen T-Roc 1.5 eTSI (2026)
Motor: 1,5-liters I3, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder Toppfart: 212 km/h Vikt: 1 496 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4372/1828/1573 mm Pris: Från 389 900 SEK



