Det uppger Mercedes i ett pressmeddelande.

Ett steg närmare solid-state
Solid-state-batterier har länge setts som elbilens heliga graal. De ersätter den flytande elektrolyten i dagens litiumjonbatterier med fasta material, vilket ger högre energitäthet, bättre säkerhet och längre livslängd. Problemet är att tekniken ännu inte går att masstillverka på ett kostnadseffektivt sätt.
På vägen dit har flera tillverkare börjat experimentera med så kallade semi solid-state-batterier. De använder en geléliknande elektrolyt och kan ge många av de efterlängtade fördelarna, även om de inte är fullt lika avancerade som riktiga solid-state-batterier.

Mercedes EQS som testbil
I testet användes en modifierad version av Mercedes EQS. Den vanliga modellen kan fås med ett 118 kWh-batteri och en räckvidd på upp till 815 kilometer enligt WLTP.
I prototypen ökade energiinnehållet med omkring 25 procent, trots att batteriet hade samma storlek och vikt. En annan nyhet var att batteriet kyls med luft i stället för vätska, vilket sparar vikt.
Testbilen körde 1 205 kilometer utan att ladda och hade fortfarande 137 kilometers räckvidd när färden avslutades i Malmö.
Utvecklingen av drivlinan har skett med hjälp av Mercedes Formel 1-avdelning, Mercedes-AMG High Performance Powertrains. Själva batteriet kommer från amerikanska Factorial Energy, ett företag som även samarbetar med Stellantis, Hyundai och Kia.

Laddning på över 1 MW
En annan stor fördel med den här typen av batterier är att de kan ta emot betydligt högre laddhastigheter än dagens teknik. Mercedes uppger att testbatteriet kan klara en laddning på över 1 MW, alltså mer än 1000 kW. Som jämförelse klarar de flesta snabbladdare i dag 150 till 350 kW.
I praktiken går det ännu inte att utnyttja full kapacitet. 1 MW-laddare existerar i dag endast i testmiljöer och för vissa lastbilar, men tekniken förväntas komma även till personbilar under det kommande decenniet. Om bilarna kan ta emot så höga effekter innebär det att laddtiderna kan krympa till några enstaka minuter.

Vad betyder det för dig som bilköpare?
Även om det här bara är en prototyp visar testet att vi står inför ett stort steg framåt i elbilarnas utveckling.
För dig som konsument betyder det i förlängningen längre räckvidd, snabbare laddning och en bil som är lättare att leva med i vardagen.
När tekniken blir redo för serieproduktion återstår att se, men Mercedes visar att framtiden är närmare än många tror.



