Polestar-5-4
Nyheter
9 september 2025

Nya Polestar 5 vill utmana Porsche Taycan – så mycket kostar den i Sverige

Polestar tar nästa kliv in i lyxsegmentet med nya Polestar 5, en eldriven grand tourer. Målet är att sätta press på etablerade konkurrenter som Porsche Taycan.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Den hamnar även i samma segment som Audi e-tron GT och Lotus Emeya.

Polestar-5-7
Modellen vill ta sig an en rad etablerade konkurrenter. (Foto: Polestar)

Svenskutvecklad teknik i ny kostym

Polestar 5 bygger på en helt ny plattform i aluminium som utvecklats från grunden. Tack vare materialvalet är bilen både lättare och styvare än en traditionell stålkonstruktion, något som ger bättre väghållning och komfort.

Plattformen kallas Polestar Performance Architecture och är framtagen för att kunna leverera maximala prestanda.

Under skalet sitter en egenutvecklad elmotor på bakaxeln som producerar 604 hästkrafter och 660 newtonmeter. I instegsvarianten får man totalt 748 hästkrafter och 0 till 100 kilometer i timmen går på 3,9 sekunder.

Väljer man toppversionen stiger siffrorna till 884 hästkrafter och över 1 000 newtonmeter, vilket kapar accelerationstiden till 3,2 sekunder.

Polestar-5-6
Modellen är märkets nya flaggskepp. (Foto: Polestar)

Batteri och laddning i toppklass

Båda versionerna av Polestar 5 får ett batteri på 112 kWh från sydkoreanska SK On. Batteriet är integrerat i bilens struktur, vilket både sparar vikt och förbättrar vridstyvheten.

Den elektriska arkitekturen är på 800 volt och klarar laddning upp till 350 kW. Det betyder att man kan gå från 10 till 80 procent laddning på bara 22 minuter.

Räckvidden är upp till 670 kilometer enligt WLTP.

Polestar-5-2
Polestar 5 är den femte modellen från märket. (Foto: Polestar)

Design med fokus på enkelhet

Polestar 5 mäter fem meter på längden och har ett formspråk som företaget beskriver som minimalistiskt utan onödiga detaljer. '

Fronten pryds av Polestars karaktäristiska dubbla strålkastare och bakpartiet har en speciellt utvecklad ljusramp som tillsammans med diffuser och ventiler optimerar luftflödet.

Resultatet blir en luftmotståndskoefficient på 0,24 att jämföra med 0,22 för Porsche Taycan.

Polestar-5-1
Interiören följer märkets designspråk. (Foto: Polestar)

Teknik i körglädjens namn

För att matcha krafterna är bilen utrustad med avancerade dämpare som kan justera sig tusen gånger per sekund med hjälp av magnetvätska.

Bromsarna levereras av Brembo för att säkerställa att bilen kan stanna lika snabbt som den kan gasa.

Polestar-5-5
Europa blir huvudmarknad för modellen. (Foto: Polestar)

Så mycket kostar Polestar 5 i Sverige

I Sverige börjar Polestar 5 på 1 345 000 kronor.

Det gör den klart billigare än motsvarande Porsche Taycan som startar på 1 740 000 kronor.

För toppversionen av Polestar 5, Performance - Launch Edition, får man punga ut 1 599 000 kronor.

Leveranserna beräknas till våren 2026.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant