Vi reste till Stuttgart för en medåkning.

En djupdykning av rang
På plats i Stuttgart fick vi lära oss allt och lite till om nya Mercedes-Benz GLC with EQ Technology som den korrekta benämningen är. Det blir den första elbilen att anamma märkets nya grill, ett beslut som grundar sig i tyskarna vill erbjuda en mer enhetlig produktportfölj.
Det mynnar ut i att respektive fossilbil även kommer att erbjudas som ett helelektriskt ditto. Just GLC blir extra viktig då det är märkets mest sålda bil och en riktig kassko för Mercedes.
Tanken med elektriska GLC är att den i första hand ska vara just en GLC och i andra hand en elbil, en filosofi som inte genomsyrat tyskarnas EQ-modeller.

Tufft segment
Mercedes-Benz GLC Electric tar sig an hjärtat av el-suv-segmentet där modeller som BMW iX3, och Cadillac Lyriq alla verkar. Mercedes, som gärna nämner att de är upphovsmännen till automobilen, har haft det svettigt på senare tid, inte minst vad gäller elbilar.
Det krävs att elektriska GLC är mer än bara övertygande för att lyckas. För att få ett första smakprov fick vi en kortare åktur i en prototyp runt Stuttgart.
Bakom ratten satt en ingenjö samt eni baksätet. Prototypen var en väldigt tidig prototyp med dryga 680 mil på mätaren. Totalt avverkar hela prototypstallet cirka 700 000 mil i diverse miljöer, från skållande hetta i Sahara till köldtest i norra Sverige, för att kalibrera minsta lilla detalj.
Med en sådan testbädd och ingenjörsmässig kompetens har Mercedes onekligen förutsättningarna att lyckas. Frågan är bara hur de använder sig av ovannämnda resurser.
Vår testbil, en GLC 400 4MATIC, med 482 hästkrafter, bygger på märkets nya MBEA-plattform som utvecklats specifikt för elbilar. Fossildrivna GLC bygger i stället på en helt annan plattform vilket ger paketeringsmässiga fördelar samtidigt som ingenjörerna behöver göra färre kompromisser.
För det otränade ögat ser el- kontra fossildrivna GLC identiska ut, men skillnaderna återfinns i en längre hjulbas hos elektriska varianten och ett kortare avstånd mellan framhjulen och grillen.


Lyx på tyska
Syftet med Mercedes nya grillsatsning är att återgå lite till rötterna. Det handlar om att återuppliva en svunnen tid då en Mercedes sannerligen definierades av sin grill. Detta skulle även vara ett kvitto på att allt höll högsta kvalitet.
Mercedes jobbar nära sin heritage-avdelning vad gäller just denna sortens frågor och den pragmatiska inställning att man är “för fattig för att köpa billigt” var en gång något som genomsyrade hela Mercedes filosofi.
Detta är något som har glömts bort någonstans på vägen och senare tidens Mercedes-bilar har präglats av en interiörkvalitet som man förväntar sig av en Kia snarare än något med en stjärna i fronten. Detta har sakteligen blivit bättre och nya elektriska GLC tar ännu ett steg i rätt riktning även om det finns en bit kvar att gå, inte minst för märkets flaggskeppsmodeller.
Prototypen vi åkte i var kamouflerad både in- och utvändigt men precis innan min åktur fick jag känna och klämma på en okamouflerad bil i en diskret industrilokal någonstans i Stuttgart-området.
Det första som slog mig var ljudnivån i kupén som var oerhört låg. Det visar sig vara ett område där Mercedes har lagt mycket krut, något som är viktigare i en elbil, särskilt i en sådan i ett land där folk för jämnan kör fort.

Över kullersten och ut på landsväg
Sätena är bekväma och ger bra stöd, även för låren och längre individer. Det finns gott om utrymme att tillgå både fram och bak. GLC 400 4MATIC är försedd med luftfjädring, vilket tyskarna jobbat med sedan 1962. I låga hastigheter upplevs luftfjädringen emellertid inte som helt bekväm och vissa av ojämnheterna letar sig in i kupén.
Bilen blir aldrig regelrätt obekväm men man får känslan av att ingenjörerna hade kunnat addera ännu ett lager mellan vägen och bilens passagerare.
Det blir desto bättre när vi lämnar villaområdet bakom oss och dundrar ut på tyska landsvägar. I höga farter har den inga som helst problem med att släta ut diverse ojämnheter, även när testföraren nosar på potthåll och liknande.
När testföraren stämplar gaspedalen möts man av en bestämt progressiv gasrespons, mer fossilbilslik snarare än den lampknappsliknande respons som elbilar tidigare förknippats med. Det gynnar dels komforten, dels gör det klivet från fossilt till elektriskt desto mindre.

Med ett öga på konkurrenterna
Nya Mercedes-Benz GLC with EQ Technology har inte utvecklats i ett isolerat sammanhang utan tyskarna har rastat konkurrenter från alla världens hörn, både elbilar och fossilbilar.
Bland de som Mercedes själva nämner finner man en rad kinesiska konkurrenter, Tesla och, naturligtvis, många tyskar. Vilken bil de imponeras mest av vill de inte ge ett glasklart svar på men det hela handlar om vilket område man syftar på.
Biltillverkare testar ofta bilar i olika syften, allt från att utvärdera infotainmentsystemet till komfort till körglädje. Det märks tydligt att Mercedes har fokuserat på att erbjuda en produkt som imponerar både på pappret och i verkligheten.
Ett exempel är att GLC ska kunna laddas upp till 400 kW och ha en räckvidd på upp till 713 kilometer enligt WLTP. Samtidigt vill tyskarna verkligen slå ett slag för att det minsann är en Mercedes, både i termer av design och raffinemang. Mercedes har länge sett sig själva som pionjärer inom bilvärlden, en benämning som kräver allt mer i takt med att beståndet av konkurrenter ökar.

Nya elektriska Mercedes-Benz GLC Electric lovar mycket
Nya elektriska GLC har ingen lätt uppgift framför sig, särskilt inte när BMW släpper nya Neue Klasse och konkurrensen inom elbilsvärlden tätnar. Samtidigt minskar efterfrågan världen över, varför Mercedes strategi där elbilar och fossilbilar ser mer ut som varanda upplevs som genomtänkt.
Vår förhandsvisning och (extremt) tidiga medåkning visar emellertid att tyskarna tar allt på största allvar. Elektriska GLC har vid en första bekantskap det som krävs för att vara det nya kapitel som tyskarna behöver vad gäller elbilar.
Tillverkningen drar igång i februari 2026 så det dröjer innan vi får lägga vantarna på en faktisk produktionsbil. Men vid en första bekantskap ser det lovande ut.



