polestar-3
Nyheter
17 december 2025

Förbudet mot fossilbilar skrotas – vinnarna och förlorarna

EU backar från totalförbudet mot nya bensin och dieselbilar 2035. I stället ska utsläppen minska med 90 procent jämfört med 2021. För bilköpare, tillverkare och begagnatmarknaden förändras spelplanen rejält.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Här är vinnarna och förlorarna när reglerna ritas om, något Automotive News rapporterar om.

Det innebär EU:s nya linje

Det tidigare beslutet om att alla nya bilar skulle vara helt utsläppsfria från 2035 är alltså skrotat. I stället tillåts även bilar med förbränningsmotor efter 2035, så länge deras utsläpp kan kompenseras.

Det kan handla om grönare stålproduktion, hållbara bränslen eller andra klimatåtgärder. EU räknar med att omkring var fjärde ny bil som säljs efter 2035 fortfarande kommer ha någon form av förbränningsmotor.

För dig som bilköpare betyder det mindre politisk osäkerhet och fler drivlinor att välja mellan även på längre sikt.

Vinnare: europeiska biltillverkare

De stora europeiska biltillverkarna har länge varnat för att ett totalförbud mot förbränningsmotorer skulle slå hårt mot lönsamheten. Elbilar ger i dag lägre marginaler och batterikedjan domineras till stor del av aktörer utanför Europa.

Med de nya reglerna får tillverkare som Audi, BMW och Mercedes möjlighet att fortsätta sälja högmarginalbilar som drivs av bensin och diesel. Även underleverantörer som fortfarande är beroende av motorer och växellådor får ett viktigt andrum.

Vinnare: Tyskland och Italien

Tyskland har varit den tyngsta rösten bakom förändringen och belönas nu. Landets premiumtillverkare kan fortsätta sälja stora och dyra modeller med förbränningsmotor, samtidigt som den tyska stålindustrin kan spela en nyckelroll genom satsningar på så kallat grönt stål.

Även Italien gynnas. Småbilsincitament och lättnader i regelverket kan ge nytt liv åt en pressad inhemsk bilindustri, där Fiat i dag är den enda större tillverkaren med produktion kvar i landet.

Vinnare: Renault

EU inför en särskild kategori för små elbilar som byggs i Europa. Det passar Renault väl, som satsat hårt på kompakta elbilar och har produktion inom EU.

För konsumenter kan det på sikt betyda fler prisvärda elbilar med europeiskt ursprung.

Förlorare: kinesiska och asiatiska märken

De nya incitamenten gäller i huvudsak bilar som byggs i Europa. Det missgynnar kinesiska märken som hittills haft framgång med att sälja billiga elbilar och laddhybrider.

För att ta del av stöden krävs lokal produktion, vilket kan tvinga fler tillverkare att bygga fabriker i Europa eller tappa konkurrenskraft. Några aktörer som redan är inne på det spåret är exempelvis BYD och Chery.

Ett annat exempel är att Polestar inför EU:s besked markerade sin linje med en tyst demonstration utanför EU-kommissionen i Bryssel. Med budskapet “Still Committed, Still Electric” ville bolaget understryka sitt motstånd mot att sänka 2035-målet.

Vd Michael Lohscheller varnade för att en uppmjukning riskerar att bromsa klimatomställningen och försvaga Europas konkurrenskraft, och slog fast att Polestar fortsatt ser eldrift som den enda vägen framåt.

Förlorare: företagsflottor och hyrbilar

Samtidigt som privatköpare får större valfrihet inför EU hårda kvoter för stora fordonsflottor. I vissa länder ska upp till 90 procent av företagsbilarna vara eldrivna redan 2030.

Det innebär färre valmöjligheter för företag jämfört med privatpersoner.

Förlorare: Stellantis och vissa transportbilar

Stellantis hade hoppats på bredare stöd även för små bilar med förbränningsmotor. Nu riktas stöden främst mot små elbilar, vilket gynnar konkurrenter mer än koncernen själv.

Även tillverkare av transportbilar får det tufft, eftersom utsläppskraven skärps samtidigt som efterfrågan på eldrivna skåpbilar fortfarande är låg.

Det innebär det för dig som bilköpare

Den stora vinnaren är valfriheten. Bensin, diesel, hybrid och el kommer leva sida vid sida längre än många trott. Det är även en strategi

För begagnatmarknaden innebär det troligen stabilare priser på bilar med förbränningsmotor, eftersom risken för snabba förbud minskar. Samtidigt fortsätter elbilar att gynnas i vissa segment, särskilt små och EU-tillverkade modeller.

Andra tyckte detta var intressant