Renault-Clio-5
Tester & provkörningar
16 december 2025

Test: Renault Clio – djärvare än någonsin

Renault Clio är ryggraden i det franska bilmärket och sedan 1990 har över 17 miljoner exemplar rullat ut på vägarna. Nu har fransmännen dragit skynket av den sjätte generationen.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden åkte till Portugal för att ta reda på om Clio fortfarande levererar.

Renault-Clio-9
Vi åkte till Lissabon för en provkörning. (Foto: Renault)

En av Europas viktigaste bilar

”Renault är Clio och Clio är Renault.” Det är inget tomt marknadsföringssnack utan under första halvåret 2025 var Clio den mest sålda bilen i Europa, vilket säger en hel del om modellens betydelse.

För Renault handlar nya Clio inte om att uppfinna hjulet på nytt, utan om att vässa ett redan starkt recept och samtidigt våga ta ut svängarna lite mer än tidigare.

Faktum är att det rör sig om den mest sålda franska bilen genom alla tider, varför den är så oerhörd viktig för märket.

Renault-Clio-4
Designmässigt innebär Clio ett stort kliv. (Foto: Renault)

Nya Renault Clio har djärvare design än någonsin

Det första som slår en är hur annorlunda nya Clio ser ut jämfört med tidigare generationer. Det beror på att modellen är först ut med Renaults nya designspråk, som ska leva sida vid sida med märkets mer retroinspirerade uttryck.

Resultatet är en småbil med skarpa linjer, aggressiv front och betydligt mer attityd än förr och enligt undertecknad känns designen liten inspirerad av Japan.

Designen lär dela åsikter, men det är helt i linje med Renaults filosofi. Historiskt har Clio alltid förändrats tydligt mellan generationerna.

När uppdateringarna blev för försiktiga mellan fjärde och femte generationen märktes det direkt i försäljningssiffrorna. Kunderna förväntar sig helt enkelt att en Clio ska våga mer än sina tyska konkurrenter.

Renault-Clio-3
Clio är en riktig fransk folkbil. (Foto: Renault)

Digital insida med Google i centrum

Invändigt möts man av två 10,1-tumsskärmar, en för instrumenteringen och en för infotainment. Systemet bygger på Googles mjukvara med inbyggd Google Maps, Play Store och Gemini, Googles AI-assistent. Det är snabbt, logiskt och lätt att förstå även för den som inte är teknikintresserad.

Materialkvaliteten har tagit ett kliv upp med mjukare ytor och en mer påkostad känsla än tidigare. Däremot är ergonomin inte helt fläckfri. De tre spakarna bakom ratten för växelväljare, ljud och vindrutetorkare sitter tätt, vilket gör att man ibland tar fel. Mittkonsolens hårda kant mot vaden är också ett irritationsmoment på längre körningar.

Utrymmena är däremot väl tilltagna för klassen. Bagageutrymmet rymmer 391 liter och med baksätet fällt hela 1 176 liter. Baksätet fungerar bäst för kortare resor, men duger för vardagsbruk.

Renault-Clio-7
Interiören är en fransk historia. (Foto: Renault)

Fullhybrid i fokus

Vi körde toppversionen Clio E-Tech, en fullhybrid med 160 hästkrafter. Den kombinerar enbensinmotor och elmotor med ett litet batteri på 1,4 kWh, vilket gör att bilen kan köras på el upp till 80 procent av tiden i stadstrafik. Det märks tydligt i tätorter där bilen ofta rullar ljudlöst genom byar och stadskärnor.

Växellådan är en så kallad dogbox utan koppling, där elmotorn sköter varvmatchningen. Vid lugn körning fungerar det smidigt och gasresponsen är direkt.

Vid mer offensiv körning blir lådan däremot tveksam, med viss fördröjning och oväntat höga varvtal i uppförsbackar. Det är tydligt att fokus ligger på effektivitet snarare än sportighet.

Renault-Clio-2
Remt kördynamiskt föredrar Clio ett lugnare tempo även om chassit upplevs som hyfsat sportigt. (Foto: Renault)

Komfort framför sport

Ett nytt Smart-körläge anpassar automatiskt bilen mellan Eco, Komfort och Sport beroende på körstil. Systemet fungerar förvånansvärt bra och väljer oftast rätt.

Vår testbil rullade på 18-tumsfälgar som bidrog till en något stötig upplevelse på grova vägar. Mindre fälgar lär passa svenska förhållanden bättre.

Fjädringen är i grunden mjuk och styrningen relativt direkt. Clio har vuxit fyra centimeter på bredden, vilket ger en stabilare känsla i högre hastigheter, även om visst vindbrus letar sig in.

Renault-Clio-8
Clio ger sig rakt in i hjärtat av segmentet. (Foto: Renault)

Nya Renault Clio fortsätter på samma spår

Nya Renault Clio gör exakt det den ska. Den är snål, tekniskt modern och bekväm så länge man kör med ekonomi i fokus. Växellådan kräver viss tillvänjning, men helheten är stark.

Clio fortsätter vara Clio, fast i ett betydligt modigare och mer samtida paket. Svensk lansering sker nästa år och priset väntas starta runt 300 000 kronor.

Specifikationer: Renault Clio E-Tech (2026)

Motor: 1,8-liters I4, 160 hästkrafter, 270 newtonmeter Kraftöverföring: 6-stegad dogbox, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 8,3 sekunder Toppfart: 180 km/h Vikt: 1 271 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4116/1768/1451 mm Pris (indikation): Från ca 300 000 SEK

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant