Volkswagen-ID-Polo-2
Tester & provkörningar
15 december 2025

Test: Volkswagen ID. Polo prototyp – viktigaste bilen 2026?

När Volkswagen drog i gång sin ID.-satsning gick det inte riktigt som planerat. Nu tar tyskarna nya tag och siktar tydligt på nästa generations elbilar där pris, användbarhet och körkänsla ska stå i centrum. Först ut är Volkswagen ID. Polo.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden reste till Spanien för en tidig första provkörning av modellen som ska bli märkets nya insteg in i elbilsvärlden.

Volkswagen-ID-Polo-1
Vi åkte till Barcelona för att stifta närmare bekantskap. (Foto. Volkswagen)

Nya tag för Volkswagen

ID. Polo är den första bilen från Volkswagen själva i koncernens nya Electric Urban Family, en modellfamilj som ska bestå av relativt prisvärda elbilar. Målet är tydligt: ID. Polo ska börja runt 25 000 euro och därmed bli en av Volkswagens viktigaste modeller de kommande åren.

Först ut i familjen var Cupra Raval som vi tidigare har provkört, men nu är det alltså Volkswagens tur att visa hur de tolkar konceptet.

Som namnet antyder rör det sig om en eldriven motsvarighet till Polo. Samtidigt markerar modellen en ny strategi där Volkswagens elbilar inte längre bara ska heta ID. följt av en siffra, utan få riktiga modellnamn. Det gör det ganska lätt att lista ut vad som kan vara på väg längre fram.

När ID.3 lanserades 2019 tog Volkswagen stora risker. Resultatet blev en bil som drogs med barnsjukdomar och aldrig riktigt levde upp till förväntningarna. Med ID. Polo vill märket visa att man har lärt sig läxan.

Volkswagen-ID-Polo-4
Kommande ID. Polo har mycket att leva upp till. (Foto: Volkswagen)

Sparar inte på krutet

Att sätta ett 50 år gammalt och välkänt modellnamn på en ny elbil förpliktigar. Därför har Volkswagen lagt mycket kraft på ID. Polo, som har världspremiär i april. Under vår körning fick vi endast uttala oss om hur bilen känns bakom ratten, inga detaljer om design, interiör eller teknik i övrigt.

Volkswagen Polo har tillverkats i över 20 miljoner exemplar genom åren och det arvet märks i ambitionen. Intressant nog övervägde Volkswagen att kalla bilen för ID. Golf, men valde Polo eftersom formatet och målgruppen passade bättre. Det säger också en del om vad som kan komma senare.

Volkswagen-ID-Polo-5
Ingenjörerna har lagt mycket krut på körupplevelsen. (Foto: Volkswagen)

Bakom ratten på en prototyp av Volkswagen ID. Polo

Bilen vi körde var en förseriebil som enligt ingenjörerna var cirka 80 till 90 procent färdig. Det rörde sig om en mellannivå med 155 kW, motsvarande 211 hästkrafter, framhjulsdrift och en räckvidd på drygt 45 mil.

Chassit var standardutförande utan adaptiv DCC och styrningen var linjär i stället för progressiv. Anledningen är enkel: Volkswagen vill visa att även grundversionen ska kännas genomarbetad och lättkörd. Fokus ligger på folklighet snarare än teknikshow.

Det kommer även en instegsmodell med lägre effekt samt en sportigare ID. Polo GTI. GTI-versionen väntas få 226 hästkrafter, samma nivå som den Cupra Raval VZ Extreme vi tidigare testat.

Volkswagen-ID-Polo-3
Rent kördynamiskt rör det sig om en imponerande pjäs. (Foto: Volkswagen)

Mer än man kan tro

Under cirka en timme fick vi köra ID. Polo på motorväg, i stadstrafik och framför allt på landsväg. De 211 hästkrafterna driver framhjulen och kraften hanteras effektivt, även när tempot höjs. Differentialen gör ett bra jobb och bilen känns stabil även när man pressar på.

Ansvarig för chassiarbetet har tidigare varit involverad i Bugatti Veyron och Chiron, men här handlar det om helt andra prioriteringar. En folklig elbil ska vara bekväm, lätt att leva med och trygg i alla situationer.

Det märks att Volkswagen har lagt mycket tid på fjädring och grundkalibrering. ID. Polo är tydligt komfortinriktad med mjuk fjädring som sväljer ojämnheter effektivt. Den långa hjulbasen, längre än någon tidigare Golf, gör att bilen känns större än vad yttermåtten antyder.

Något jag redan nu får kommunicera är att bagageutrymmet på nya ID. Polo rymmer hela 435 liter, vilket är klassledande och i paritet med betydligt större bilar.

Väghållningen är förutsägbar och bilen är lättkörd även på krokiga vägar. Gränserna är tydliga och inget i körupplevelsen känns oväntat. Har man kört en Volkswagen tidigare känns allt väldigt bekant, trots att drivlinan är helt elektrisk.

Volkswagen-ID-Polo-9
ID. Polo är framhjulsdriven för paketeringens skull, något som gynnar bagageutrymmet. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID. Polo är viktigare än någonsin

Med ID. Polo visar Volkswagen att man har hittat rätt ton i sin elbilssatsning. Modellen kombinerar körglädje, komfort och vettighet på ett sätt som passar breda grupper av köpare.

ID. Polo känns genomtänkt, välpaketerad och mer mogen än vad prislappen antyder. Den upplevs som en riktig Polo i modern tappning: lätt att köra, förvånansvärt praktisk och med en kvalitetskänsla som ger intryck av en dyrare bil.

Tiden för folkliga elbilar är här och Volkswagen siktar högt. Om produktionsversionen lever upp till det vi har upplevt i Spanien ser framtiden ljus ut för både ID. Polo och Volkswagens kommande elbilsresa.

Volkswagen-ID-Polo-8
Världspremiären sker under nästa år. (Foto: Volkswagen)

Specifikationer: Volkswagen ID. Polo prototyp

Motor: Elmotor fram, 211 hästkrafter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: Ej kommunicerat Elektrisk räckvidd: 450 km Vikt: 1 500 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4053/1816/1530 mm Pris: Från 25 000 euro för instegsmodellen

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant