Det uppger Mobility Sweden i ett pressmeddelande.
Elbilarna tappar tempo
I september registrerades totalt 25 199 nya personbilar i Sverige, en minskning med 2 procent jämfört med samma månad i fjol.
Trots nedgången ligger året hittills på plus, med 5,5 procents ökning jämfört med 2024. Den stora drivkraften är privatkunderna, även om företag fortsatt står för mer än hälften av registreringarna.
Elektrifierade bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, stod för sju av tio nya personbilar under månaden. Elbilarna i sig hade dock en tuffare period. Andelen elbilar landade på 38 procent, vilket är en minskning med 17 procent i volym jämfört med september i fjol, som var en stark månad för elbilar.
På årsbasis ligger andelen elbilar nu strax över 35 procent, och Mobility Sweden har därför justerat ner prognosen för 2025 från 40 till 36 procent.
En viktig förklaring till inbromsningen är att många hushåll fortfarande saknar möjlighet att ladda hemma. En snabbare utbyggnad av laddmöjligheter i flerbostadshus ses som avgörande för att fler ska våga ta steget till elbil.
Lätta lastbilar vänder uppåt
Efter 16 månader av minskad försäljning kom i september äntligen en vändning för de lätta lastbilarna. Totalt registrerades 3 079 nya lätta lastbilar, en ökning med 17 procent. Trots detta är nedgången hittills i år fortfarande runt 18 procent.
Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till 21 procent under september och 23 procent hittills i år. Prognosen för 2025 justeras dock ned, från 25 till 23 procent, på grund av en fortsatt svag byggkonjunktur som dämpar efterfrågan.
Regeringen har i höstbudgeten förlängt klimatpremien för eldrivna transportbilar, vilket kan ge en skjuts framåt nästa år när leveranserna kommer ikapp.
Tunga fordon och bussar
För de tunga lastbilarna var utvecklingen försiktigt positiv i september. 477 nya tunga lastbilar registrerades, en ökning med 3,5 procent jämfört med i fjol. Här uppgick andelen eldrivna till 6 procent under månaden och 7 procent hittills i år.
Bussmarknaden sticker ut mest. Antalet nyregistrerade bussar mer än fördubblades i september till 112 fordon. Fyra av tio var elbussar och under årets första nio månader har nästan hälften av alla nya bussar varit eldrivna, en effekt av fler leveranser och offentliga upphandlingar.
Laddinfrastrukturen växer
Samtidigt som elbilsandelen växer långsammare fortsätter laddnätverket att byggas ut i Sverige. Under september tillkom 707 nya laddpunkter och landet har nu totalt 62 576 laddpunkter fördelade på 8 770 stationer.
Även om utbyggnaden går framåt betonar branschen att fler laddare behövs, framför allt i tätorter och vid flerbostadshus. Först när tillgången till laddning blir mer jämnt fördelad över landet kan elbilsförsäljningen få ny fart.



