Blocket Bilguiden reste till Rotterdam för en provkörning.

Mognare design
Grunden för nya Micra är Renault 5, och det märks tydligt. Men japanerna har lagt tid på att försöka skapa en egen identitet. Designen är mjukare, rundare och mer lekfull.
De runda strålkastarna för tankarna till den smått kultförklarade K12-generationen från tidigt 2000-tal. Sidolinjen, som Nissan själva beskriver som formad av en glasskopa, bidrar till ett charmigt uttryck.
Färgvalen är mer nedtonade än hos Renault. Grått och svart dominerar, men för den som vill synas finns inslag av rött och blått. Micra känns mindre retro och mer vuxen i sin approach, vilket gör att den kan tilltala en bredare publik.

Interiör med igenkänningsfaktor
Kikar man in i kupén är släktskapet med Renault 5 uppenbart. Infotainmentsystemet är Google-baserat och mycket av inredningen känns igen. I de högre utrustningsnivåerna, som Evolve, finns en premiumkänsla med läderimitation och en Fuji-inspirerad grafik i mittkonsolen.
Det är dock svårt att blunda för de många hårda plastytorna. Färgvalen är betydligt mer försiktiga än i Renault 5 och kupén känns funktionell snarare än inspirerande.
Framsätena är bekväma, men i baksätet är det trångt både på höjden och längden. Här är det främst barn som får plats. Ett plus är att Nissan behållit fysiska knappar för klimatanläggningen, något som gör bilen mer användarvänlig i vardagen.

Bakom ratten på Nissan Micra
Micra är byggd på samma Amp-R Small-plattform som Renault 5, vilket innebär en likartad körupplevelse. Chassit är stabilt och tryggt på motorväg, bekvämt i stadstrafik och tillräckligt livligt på landsväg för att framkalla ett leende.
Styrningen är lätt men något anonym. Bromsarna övertygar däremot med bra respons, och bilen upplevs som större än vad måtten antyder. På motorväg gör sig vindbruset påmint, men i stadstrafik är Micra en trivsam följeslagare.
Två batteristorlekar erbjuds: 40 och 52 kWh, kombinerat med motorer på 121 respektive 148 hästkrafter. Micra är pigg i stadstempo men tappar fart på motorväg, vilket är väntat för biltypen. Eldriften gör den alert vid start och smidig i tät trafik.

Nostalgitripp med framtidshopp
Nissan själva trycker på att ”alla har en story med Micra”, oavsett om det handlar om körlektioner eller farmors gamla trotjänare. Den emotionella kopplingen är viktig i strategin, och med nya Micra vill man väcka just den känslan.
Till skillnad från Renault 5 försöker Micra vara mindre retro och mer robust. Redan i standardutförande är den välutrustad, och regen-paddlar på ratten ger den en unik detalj jämfört med syskonmodellen. Det går också rykten om en framtida Nismo-version, något som skulle kunna locka en publik som vill ha mer än bara charm.

Nissan Micra är något av ett charmtroll
Nissan Micra är i grunden en Renault 5 med annan logga, men det vore orättvist att säga att japanerna inte försökt. Den saknar visserligen samma retroglans, men kompenserar med charm, trygghet och en välutrustad standard. Den är mjuk och vänlig i uppträdandet, praktisk i vardagen men snål med utrymmet i baksätet.
Micra lär inte vinna några designpriser men visar att Nissan vågar satsa på känsla snarare än nostalgi. Priset hamnar på 20 000 mer än sitt franska syskon och kostar 200 kronor mer i månaden att privatleasa. För priset får man marginellt längre räckvidd och lite mer utrustning.
Ett framtida grupptest får utröna vem som gjort det bäst - Renault eller Nissan.

Tekniska specifikationer: Nissan Micra - 52 kWh (2025)
Motor: Elmotor fram, 148 hästkrafter, 245 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 8 sekunder Toppfart: 150 km/h Elektrisk räckvidd: 415 km Vikt: 1 524 kg Mått (längd/bredd/höjd): 3974/1774/2540 mm Pris (40 kWh): Från 369 000 kronor



