Dessa paket påverkar bilens utrustning, utseende, känsla och i viss mån prestanda.
Här går vi igenom skillnaderna, vad du får för pengarna i respektive nivå, samt ger köpråd beroende på dina behov och budget. Vi berör även motsvarande nivåer för lillebror Saab 9-3 där det är relevant.

Linear: basnivå med fokus på funktion
Linear är instegsmodellen och riktar sig till dem som nöjer sig med det mest grundläggande. Exteriört känner man igen en Linear på avsaknaden av lackade kjolar och trösklar. Den har en ”clean” kaross utan extra plastdetaljer i bilens färg. Inredningen är sober och enkel, ofta med tygklädsel och få dekorativa inslag.
Standardutrustningen täcker basbehov som t.ex. klimatanläggning, elspeglar och en enklare stereo, men inte så mycket mer. Vissa detaljer som justerbart mittarmstöd fram, mugghållare i baksätets armstöd och lastnät i bagaget ingår endast om bilen beställdes med Pluspaket/Lastpaket som var tillval på Linear men standard på Vector och Aero. Det betyder att en begagnad Linear kan upplevas något spartansk om inte första ägaren kryssade i extrautrustning.
På vägen ger en 9-5 Linear en komfortabel men okomplicerad känsla. Chassi och fjädring är inställda på komfort snarare än sport. Hjul och fälgar är oftast mindre (vanligen 16 tum), vilket bidrar till mjukare gång men kanske inte samma skarpa kurvtagningsförmåga som de sportigare versionerna.
Motoralternativen i Linear är oftast de mindre: till exempel 150 hk 2,0t turbomotorn (ca 180 hk om det är en BioPower-etanolversion) eller tidiga år även diesel (som 2,2 TiD 120 hk). Prestandan är fullt tillräcklig för vardagsbruk, men Linear har aldrig den kraftigaste motorn i programmet utan de reserverades för Aero-modellerna. Å andra sidan är de mindre turbomotorerna lite snällare mot bränsleförbrukningen och ofta billigare att försäkra.
På begagnatmarknaden idag är Linear-alternativen vanligtvis billigast. Du får en rymlig, säker och motorstark familjebil för en relativt liten slant, eftersom utrustningsnivån drar ned priset jämfört med dyrare versioner. En välskött Linear kan vara ett kap för budgetmedvetna köpare. Du får Saabs säkra konstruktion och komfortabla egenskaper utan att betala extra för lyx och sportighet du kanske inte behöver.
Tänk dock på att kontrollera om viktiga bekvämligheter finns: många Linear saknar till exempel läderklädsel, parkeringssensorer eller xenonljus om det inte valdes som tillval. För dig som bara vill ha en pålitlig pendlarbil med Saab-känsla räcker Linear långt. Men om du vill ha en lite sportigare stil eller fler finesser kan mittennivån Vector vara värd att spana in.

Vector: sportigare utseende och mer utrustning
Vector positionerar sig mellan Linear och Aero och kombinerar extra utrustning med en sportigare framtoning. På utsidan har Vector lackerade trösklar och kjolpaket (”exteriört sportpaket”) som ger ett mer påkostat utseende. Den rullar oftast på större lättmetallfälgar (17 tum är vanliga) och har ofta dimljus fram integrerade i stötfångaren. Helhetsintrycket är att bilen ser lite lägre och mer aggressiv ut, även om den inte är lika extrem som Aero-versionen.
Inuti bjuder Vector på sportstolar och modernare dekor jämfört med Linear. Stolarna är skålade för bättre stöd i kurvorna, och klädseln brukar vara en blandning av läder och textil eller ibland helskinn. Interiörpaneler kan ha aluminium- eller kolfiberliknande inlägg istället för trä, vilket förstärker det sportiga.
Utrustningsmässigt är Vector välutrustad som standard och många finesser som kostade extra på Linear ingår här. Till exempel är Pluspaketet och Lastpaketet standard i Vector, vilket innebär att du alltid får justerbart mittarmstöd, fällbart baksätesarmstöd med förvaring och lastnät.
Även farthållare, färddator och liknande bekvämligheter är normalt sett standard i Vector. I praktiken får köparen en Saab 9-5 med mycket av den lyx och teknik som bilen kan erbjuda, utan att behöva gå upp till toppmodellen.
Under huven hittar man i en Vector oftast mellanklassmotorerna. Det kan vara samma 2,0t som i Linear fast gärna i BioPower-utförande (populärt i Sverige för lägre skatt) eller den större 2,3t och 2,3T (185–210 hk beroende på årsmodell och bränsle).
Vector saknar dock den allra kraftfullaste prestandamotorn, reserverad för Aero, men vissa årsmodeller av 9-5 erbjöds en Vector med 2,3t BioPower på runt 210 hk, vilket inte är långt ifrån äldre Aero-modeller i effekt.
Chassit i Vector är sportchassi som standard (styvare fjädrar/dämpare jämfört med Linear), vilket ger bättre kontroll och tajtare köregenskaper utan att bli alltför stötigt. Kombinationen av lite mer effekt, sportigare väghållning och högre utrustningsnivå gör 9-5 Vector till ett attraktivt val för många.
Vad får man för pengarna? Begagnade Vector-modeller ligger prismässigt mitt emellan Linear och Aero. För många köpare är Vector den gyllene medelvägen. Du får mycket av utrustningen och känslan från toppmodellen, men till ett lägre pris och med lägre driftskostnader än Aero.
En 9-5 Vector passar utmärkt för familjen eller föraren som vill ha lite mer av allt: mer komfort (tack vare extra utrustning som skinnstolar, bättre stereo etc.), lite mer sport i utseende och körkänsla, men utan att behöva sträcka budgeten till max.
På Blocket kan man göra fynd på Vector-nivån och ofta finns många bilar till salu, och de har ofta varit välutrustade från start.
Håll utkik efter vanliga tillval som soltak, navigation, parkeringssensorer och xenonljus; dessa förekommer ofta på Vector-bilar och höjer användarvänligheten ytterligare. Sammanfattningsvis får du med Vector mycket Saab för pengarna, i form av både komfort och körglädje.

Aero: toppversion med prestanda och lyx
Aero är kronan på verket i Saab 9-5-familjen, toppmodellen som kombinerar högsta prestanda med fullmatad utrustning. Namnet Aero är en blinkning till Saabs flygplansarv och indikerar att det här är den sportigaste och mest kraftfulla versionen.
Exteriört har Aero ett eget kjolpaket (djupare spoilers, tröskelkjolar och ofta en liten bakspoiler) som ger bilen ett aggressivt uttryck. Allt är lackerat i karossens färg och designen är optimerad för att skilja sig från mängden. Aero-modeller har unika fälgdesigner, ofta 17-tums (t.ex. klassiska tre-ekrade “Aero”-fälgar) och ibland 18-tums på slutåren. Bakom fälgarna döljer sig uppgraderade bromsar för att hantera den extra effekten.
Inuti är Aero snarlik Vector i grunden och faktiskt är inredningen interiörmässigt likadan som Vector enligt Saab själva. Det innebär sportstolar, oftast klädda i perforerat läder (Aero-specifikt mönster), svart inredning med dekorpaneler i sportigt utförande och en generell premiumkänsla.
Men Aero hade i regel allt standardmonterat från fabrik: fullskinn, eljusterbara stolar (ofta med minne på förarsidan), bästa ljudsystemet, xenonljus, med mera. Kort sagt behövde man inte kryssa i många rutor på beställningsblanketten och Aero kom “fullutrustad” i mångas ögon.
Med det sagt fanns det tillval som ventilerade säten, taklucka och adaptiv farthållare som i många fall var populära på Aero-bilar.
Det som verkligen särskiljer Aero är dock drivlinan och prestandan. Alla Saab 9-5 Aero har den största turbomotorn, en vidareutvecklad 2,3-liters högtrycksturbo med betydligt mer kraft än övriga versioner.
Effektsiffrorna varierar lite med årsmodell: tidiga Aero (1999–2001) har cirka 230 hk, uppgraderades till 250 hk kring 2002, och de sista (2006–2009) toppar runt 260 hk. Vridmomentet är 350–370 Nm vilket ger stark acceleration i alla fartregister. Saab införde till och med en kort ”överboost”-funktion på manuella Aero som höjer laddtrycket tillfälligt för extra knuff.
Resultatet? 0–100 km/h går på omkring 7 sekunder eller snabbare, och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Aero-chassit är dessutom sänkt 10 mm och ytterligare uppstyvat för att hantera kraften.
Styrningen är lite skarpare och däcken bredare för att maximera greppet. Körupplevelsen i en Aero är avsevärt mer dynamisk än Linear/Vector och den känns som en äkta sport-sedan/kombi när man pressar den, samtidigt som Saab behållit en hel del av åkkomforten för långfärder.
Vad innebär Aero för plånboken och upplevelsen idag? På begagnatmarknaden betingar Aero-modellerna oftast de högsta priserna av 9-5-gänget. Du får maximal prestanda och utrustning, en bil som en gång var Saabs flaggskepp. För entusiasten är Aero svårslagen: du får en bil som fortfarande kan mäta sig i prestanda med moderna familjebilar och som bär på Saabs unika ingenjörskonst (Trionic-motorn, turbon, etc.).
Värdemässigt håller Aero sig relativt bra; många samlare och Saab-fans söker just Aero, särskilt i ovanliga utföranden eller färger, vilket stabiliserar priserna. Men räkna också med något högre driftskostnader: en Aero drar mer bränsle (särskilt om du utnyttjar kraften ofta), däck och bromsar är dyrare och vissa slitage-delar (tändkassett, turboaggregat) kan vara mer belastade genom åren.
Det är extra viktigt att en begagnad Aero har fullservats och skötts omsorgsfullt, eftersom den kraftiga motorn är känsligare för t.ex. dålig olja. För dig som vill ha det ultimata i Saab 9-5-väg vad gäller utrustning och kraft erbjuder är Aero det man bör kika på. Köp med både hjärna och hjärta: kontrollera skick, historik och var beredd att betala lite extra för exemplar i fint skick. Belöningen är en härlig kombination av en premiumvagn och sportbil i ett.

Saab 9-3: motsvarande nivåer i lillasyskonet
Saab använde samma beteckningar Linear, Vector, Aero även för den mindre modellen 9-3 under 2000-talet. Principen är liknande: en 9-3 Linear är basversionen med enklare utrustning, 9-3 Vector är mellannivån med sportigare detaljer, och 9-3 Aero är toppmodellen med mest kraft och utrustning.
Till exempel kom andra generationens Saab 9-3 (2003–2012) som Linear med tygsäten och enklare stereo, medan Vector ofta innebar halvläder och sportchassi.
Aero-versionen av 9-3 hade liksom 9-5:an den starkaste motorn, vanligtvis en 210 hk fyrcylindrig turboladdad motor, och på senare årsmodeller en turboladdad V6 på 250–280 hk för Aero, samt sportigare kjolpaket och full utrustning.
Körupplevelsen speglar också 9-5-trenderna: en 9-3 Aero är tajt och pigg, Linear mer inriktad på bekväm transport. Om du funderar på Saab 9-3 vs 9-5 bör du beakta dina behov: 9-3 är en smidigare och modernare konstruktion på många sätt, men också mindre rymlig (framförallt baksäte och bagage).
9-5 känns mer ”klassisk Saab” med luftigare kupé och mjukare gång, medan 9-3 kan upplevas som mer lätthanterlig i stadstrafik och något snålare i drift. Utrustningsnivåernas betydelse är dock snarlik mellan modellerna, en Aero är toppmodell oavsett 9-3 eller 9-5.
Så om du exempelvis jämför en 9-5 Vector med en 9-3 Aero i samma prisklass, står valet mest mellan större utrymme (9-5) eller sportigare chassi i en något modernare förpackning (9-3).

Köpråd utifrån budget och behov
Att välja mellan Linear, Vector och Aero handlar i slutändan om din prioritering som köpare. Här är några riktlinjer som hjälp:
Budgetjägaren: Har du en stram budget men vill åt Saabs säkra konstruktion och turbomotor? Satsa på en 9-5 Linear. Du får mycket bil för pengarna och enklare teknik som kan vara billigare att underhålla. Titta gärna efter exemplar med uppgraderad utrustning (t.ex. Pluspaketet eller eftermonterad stereo) för lite extra trivsel. Linear passar dig som främst behöver en pålitlig vardagsbil och inte bryr dig om skrytfaktorn.
All-round-köparen: Vill du ha en trevligare upplevelse utan att spräcka banken? 9-5 Vector är då det kloka valet. För en rimlig merkostnad jämfört med Linear får du bättre stolar, oftast snyggare inredning, fler bekvämligheter (farthållare, bättre ljud, etc.) och ett sportigare utseende. Vector känns som en lyxbil light och är perfekt för familjen eller långpendlaren som vill ha komfort men också uppskattar lite körglädje. På sikt kan Vector också vara lättare att sälja vidare än en Linear, tack vare eftertraktad utrustning.
Entusiasten: Om du drömmer om turbolivet med Saab välj 9-5 Aero. Den kostar mer i inköp och underhåll, men belönar med ren körglädje och maximal utrustning. En Aero passar dig som verkligen vill ha den vassaste versionen, kanske för att köra aktivt på kurviga vägar eller bara njuta av vetskapen att du har toppmodellen. Var dock noggrann med att inspektera bilen: kolla servicebok, lyssna efter missljud från turbo eller motor och provkör så att växellåda och chassi känns tighta. Rätt skött är 9-5 Aero robust, men dåligt underhåll kan bli dyrt. Räkna också med något högre bränslekostnad. Men för många Saab-fans är det värt varje krona för att få ett exemplar med “Aero”-emblemet på bakluckan.

Sammanfattningsvis: Saab 9-5 i alla utföranden erbjuder mycket bil för pengarna på begagnatmarknaden idag. Linear ger en trygg och prisvärd bas, Vector levererar en härlig mix av komfort och sport, och Aero kronan på verket för den som vill ha allt.
Fundera på vad som betyder mest för dig. Budget, lyxkänsla, eller prestanda, och välj utrustningsnivå utifrån det. Oavsett val får du Saabs signum: en säker, karaktärsfull bil med turbo. Lycka till med Saab-letandet och trevlig körning.



