Här är några exempel där grå vardag möter exotiska toppar.
Audi S4 – samma V8 som Spyker C8
Audi S4 i början av 2000-talet såg mest ut som en diskret tjänstebil, något som även kan sägas om det mer muskulösa syskonet RS 4. Under huven satt dock en 4,2-liters V8 med 344 hästkrafter. Samma motor använde nederländska Spyker, kända inom Saab-kretsar, när de byggde sin superbil C8.
Skillnaden var att i Spyker skruvades effekten upp till 400 hästkrafter och mer därtill i vissa turboversioner. Plötsligt blev den tysta tysken något av en donator till en handbyggd superbil, en motor som faktiskt skulle ha hamnat i svenska Koenigsegg men så blev inte fallet


Toyota Camry – släktskap med Lotus Evora
Toyota Camry är sinnebilden av en pålitlig men tråkig familjebil. I V6-utförande fick den dock samma 3,5-liters motor som Lotus Evora. I Camryn producerade den runt 270 hästkrafter, medan Lotus skruvade upp effekten till över 400 hästkrafter i vissa versioner.
Lotus Evora till salu på Blocket.


Ford F-150 – från pickis till Koenigsegg
Amerikanska Ford F-150, en bil som aldrig officiellt salufördes i Europa, kunde fås med Fords 4,6-liters V8 på dryga 300 hästkrafter. När Koenigsegg skulle bygga sin första bil, CC8S, använde de samma motor som grund.
Efter omfattande förädling med bland annat smidda kolvar och kompressor landade effekten på över 600 hästkrafter vilket sannerligen gav V8-motorn en annan karaktär än den som återfanns i ovannämnda pickis.
Ford F-150 till salu på Blocket.


Lancia Thema 8.32 – Ferrarihjärta i kostym
Lancia Thema, generationen som tillverkades mellan 1984 och 1994, var en bestämt anonym italiensk sedan och delade mycket med Saab 9000 och Fiat Croma. Men i Thema 8.32 stoppade man ner en Ferrari-byggd V8 från 308 GTB.
Effekten var 212 hästkrafter och kraften gick till framhjulen, något som gör den till en av få framhjulsdrivna bilar med Ferrarimotor. En riktig sleeper som idag är samlarobjekt och där bilar i bra skick är oerhört svårt att få tag på.
Lancia Thema till salu på Blocket.



Mercedes-Benz S600 – grunden till Pagani Zonda
Lyxlimousinen S600, tidigare kallad 600 SEL, från 1990-talet fick en 6,0-liters V12 på dryga 400 hästkrafter. Den motorn, kallad M120, plockade Horacio Pagani upp till sin första Zonda. Med lätta modifieringar producerade den runt 450 hästkrafter i en bil som vägde långt mindre än S-klassens två ton.
Faktum är att Pagani än idag använder sig av Mercedes-motorer, mer specifikt de som kommer från AMG.
Mercedes-Benz S-klass med V12 till salu på Blocket.


Volvo XC90 – samma Yamaha-V8 som Noble M600
2000-talets första Volvo XC90 kunde fås med en 4,4-liters V8 byggd av Yamaha. I Volvon levererade den 315 hästkrafter, samma effekt som i dåtidens Volvo S80 som också erbjöds med den motorn.
Samma motor användes av brittiska Noble i superbilen M600 men då med dubbelturbo och 650 hästkrafter. Det blev skillnaden mellan att lasta ungar i baksätet och att jaga Porsche Carrera GT på bana.
Volvo XC90 V8 till salu på Blocket.


Mer gemensamt än man tror
Världen av motorer är full av oväntade korsningar. En motor som till vardags driver en tung suv kan förvandlas till ett vapen i händerna på en småskalig sportbilstillverkare.
Det påminner oss om att det ibland döljer sig riktiga juveler under motorhuven på de mest alldagliga bilar. Nästa gång du ser en Volvo XC90 från mitten av 2000-talet på Blocket eller en Ford F-150 med V8 vet du att det som ruvar under huven minsann inte är något att skoja bort.



