Det rapporterar Automotive News.
Försäljningen ökar igen
Europas bilförsäljning steg för tredje månaden i rad under september. Enligt branschorganisationen ACEA ökade nyregistreringarna med 11 procent till totalt 1,24 miljoner bilar. Samtliga av de fem största marknaderna noterade uppgångar, med Storbritannien och Tyskland i topp på 14 respektive 13 procent.
Den positiva trenden beror främst på ett bredare utbud av elbilar i prisklasser som fler har råd med. Nya modeller som Renault 5 och Škoda Elroq har fått en stark start, och det märks i siffrorna.
Försäljningen av rena elbilar och laddhybrider ökade med över 30 procent jämfört med samma månad året innan.
Läs också: Läs vårt test av Nissan Micra
Elbilar för vanligt folk
Under flera år har elbilsmarknaden dominerats av dyra premiumbilar som riktat sig till en begränsad kundgrupp. Nu börjar tillverkarna satsa på billigare och mer tillgängliga modeller, något som länge efterfrågats både av konsumenter och myndigheter.
Volkswagen, Renault och Stellantis-gruppen är några av de tillverkare som ligger i framkant. Deras nya elbilar konkurrerar direkt med kinesiska märken som BYD, som snabbt vunnit mark i Europa genom att erbjuda mycket bil för pengarna.
Oro bland tillverkarna
Trots försäljningslyftet finns moln på himlen. Efterfrågan på dyrare elbilar har bromsat in, och flera fabriker har tvingats pausa produktionen tillfälligt. Volkswagen stoppade nyligen tillverkningen av Audi Q4 e-tron under en vecka, och Stellantis har gjort liknande neddragningar.
Samtidigt råder politisk osäkerhet kring EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035. Tysklands förbundskansler Friedrich Merz vill se en mildring av reglerna efter stora varsel inom fordonsindustrin, och även Frankrike har uttryckt att man vill ha mer flexibilitet.
Handelspolitik och nya hot
Den europeiska bilindustrin påverkas också av handelskonflikten mellan västvärlden och Kina. USA:s tullar på europeiska fordon har skapat oro, samtidigt som kinesiska tillverkare fortsätter att öka sin närvaro på kontinenten.
Tillverkarna försöker dessutom hantera nya problem i leveranskedjan. Den kinesiska halvledartillverkaren Nexperia har hamnat mitt i ett politiskt bråk, vilket tvingat flera europeiska aktörer att söka nya leverantörer.
Kina har också infört begränsningar på export av sällsynta jordartsmetaller som används i elbilar, vilket kan få stora följder för produktionen.
Läs också: Läs vårt test av Mercedes-Benz CLA
Stora skillnader mellan märken
Bland de stora tillverkarna gick det bäst för Stellantis och Renault, medan Tesla tappade mark. Teslas försäljning sjönk med 10 procent i september, vilket ger märket en marknadsandel på 3,2 procent. Samtidigt ökade BYD sina leveranser nästan fem gånger och når nu cirka 2 procent av marknaden.
Laddhybrider ökade med hela 62 procent under månaden och rena elbilar med 22 procent. Tillsammans stod de elektrifierade modellerna för nästan en tredjedel av alla registreringar i Europa.
Även om september blev en ljuspunkt för den europeiska bilmarknaden är frågan om utvecklingen håller i sig. Mycket talar för att konkurrensen hårdnar ytterligare när fler billiga elbilar når marknaden nästa år, och tillverkarna måste balansera mellan prispress, politisk osäkerhet och tullar samt tariffer.



