Audi-Q3-01
Tester & provkörningar
29 september 2025

Test: Audi Q3 provkörd – tyskarna växlar upp

Audi Q3 har länge varit en favorit bland svenska bilköpare. Nu kommer tredje generationen och den har vuxit till sig både i design, teknik och komfort. Frågan är om den fortfarande är den smarta familjesuven den alltid varit.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden åkte till Skottland för en provkörning.

Audi-Q3-10
Audi Q3 är en riktig kassako för det tyska märket. (Foto: Audi)

En design som känns vuxen

Den nya Q3 ser betydligt större ut än tidigare. Den har fått tydliga drag från storebror Q6 och fronten är mer självsäker.

I Sportback-versionen blir bilen extra muskulös och påminner till och med lite om Porsche Macan. Väljer man en elegant kulör som Madeira Brown höjs premiumkänslan ytterligare.

Audi-Q3-02
Nya Q3 ger sig in i ett tufft segment. (Foto: Audi)

Lysande teknik

Audi är kända för sina ljuslösningar och Q3 är inget undantag. Digitala Matrix LED-strålkastare med projicering med finns nu som tillval och gör nattskörning både tryggare och roligare. Ljuset kan anpassas för mötande trafik, markera körfält eller till och med visa symboler på vägen.

Bakljusen kan fås med OLED-teknik som låter föraren välja olika ljussignaturer. Det här är funktioner som för bara några år sedan var reserverade för betydligt dyrare bilar.

Audi-Q3-06
Tyskarna har i vanlig ordning lagt mycket krut på lamporna. (Foto: Audi)

Laddhybrid med lång räckvidd

För svenska kunder är det sannolikt laddhybriden som lockar mest. Med ett batteri på nästan 20 kWh kan Q3 köra upp till 119 kilometer helt på el. Det räcker långt för vardagspendling och gör att många kan köra nästan fossilfritt under veckorna.

Totalt levererar systemet 272 hästkrafter vilket gör bilen snabb, men det finns en hake. Fyrhjulsdrift saknas på hybriden vilket kan vara en nackdel på vintervägar. En bensinversion med quattro kommer däremot längre fram.

Audi har också introducerat nya så kallade twin-valve-dämpare. De gör att bilen kan växla karaktär snabbare mellan sportigt och komfortabelt.

På vägen innebär det att Q3 känns mer anpassningsbar än tidigare, även om komforten inte riktigt når samma nivå som i modeller med luftfjädring.

Trots suv-formatet är Q3 rolig att köra. Styrningen är direkt och bilen känns stabil även på slingriga landsvägar. Den lilla bensinmotorn på 150 hästkrafter räcker till för vardagskörning men hybriden erbjuder klart mer kraft.

Den kan till och med få framhjulen att spinna på blött underlag, något som understryker behovet av fyrhjulsdrift i vårt klimat.

Audi-Q3-08
Audi Q3 erbjuder storbilskänsla. (Foto: Audi)

Interiör med rätt känsla

Audis interiörer har på senare tid kritiserats för att tappa lite av premiumkänslan. I nya Q3 är den tillbaka. Materialvalen känns mer påkostade och förarplatsen är väl genomtänkt. Skärmarna är stora men Audi har behållit fysiska knappar för de viktigaste funktionerna, något som gör användningen enklare i vardagen.

När det gäller utrymmen fungerar Q3 bra för en liten familj. Baksätet kan delas i tre delar och skjutas fram eller bak för att ge mer plats åt passagerare eller bagage. Bagageutrymmet är på 575 liter som standard och kan växa till över 1 300 liter när baksätet fälls. Det räcker gott för både barnvagn och storhandling.

Audi-Q3-04
Interiören är bestämt tysk. (Foto: Audi)
Audi-Q3-03
Audi Q3 är en praktisk pjäs. (Foto: Audi)

Nya Audi Q3 är fortsatt premium

Den tredje generationen Audi Q3 känns mer vuxen och mer genomtänkt än tidigare. Den kombinerar snygg design, hög tekniknivå och bra utrymmen i ett paket som fortfarande är lättkört och lagom stort.

Nackdelen är att laddhybriden saknar fyrhjulsdrift, men räckvidden på el är imponerande och gör den attraktiv för många svenska bilägare. För den som vill ha en smidig suv som känns större än den är kan nya Q3 vara ett riktigt bra val.

Priser för Audi Q3

SUV

  • 1.5 TFSI Proline – 150 hk (110 kW), S tronic: 487 800 kr

  • 2.0 TFSI quattro Proline – 204 hk (150 kW), S tronic: 540 800 kr

  • e-hybrid Proline Edition – 272 hk (200 kW), S tronic: 569 000 kr

Sportback

  • 1.5 TFSI Proline – 150 hk (110 kW), S tronic: 505 900 kr

  • 2.0 TFSI quattro Proline – 204 hk (150 kW), S tronic: 558 900 kr

  • e-hybrid Proline Edition – 272 hk (200 kW), S tronic: 587 100 kr

Pristillägget för Sportback-versionen är 18 100 kronor, och i övrigt är utrustningen identisk med suv-modellen.

Vår testbil: Audi Q3 (2025)

Motor: 1,5-liters 4:a, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder Toppfart: 209 km/h Vikt: 1 646 kg Mått: (längd/bredd/höjd): 4484/1859/1601 mm Pris: från 487 800 SEK

Vår testbil: Audi Q3 laddhybrid (2025)

Motor: 1.5-liters fyrcylindrig bensinmotor samt elmotor, 272 hästkrafter, 400 newtonmeter Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder Toppfart: 215 km/h Vikt: 1 900 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4531/1859/1588 mm Pris: Från 587 100 SEK

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant