Det här är märkets första modell som utvecklats med europeiska kunder i fokus och en enormt viktig modell för märket.
Blocket Bilguiden tog sig till Barcelona för en första provkörning.

En satsning med stort självförtroende
I Spanien var det uppenbart att Cadillac ville visa att de menar allvar. Märket kliver in i Formel 1 nästa år, både med eget stall och som motorleverantör, och investerar samtidigt tungt i evenemang som Tour de France och långloppsserien WEC. Ambitionen är tydlig och det är att Cadillac ska stanna i Europa.
I produktportföljen är Optiq den mest avgörande modellen. Den ska stå för volymen i utbudet som i övrigt består av större Lyriq, som börjar strax över miljonen, och sjusitsiga Vistiq som kostar drygt 1,2 miljoner.

Design för Europa
Utseendemässigt är Optiq mer försiktig än sina syskon. Där Lyriq sticker ut med sin skarpa design är Optiq mer återhållsam. Proportionerna är välbalanserade med korta överhäng och stora hjul, men bilen smälter in snarare än sticker ut.
Interiören är däremot betydligt mer lyckad. Här möts man av en varm och välbyggd miljö med material som känns genuint påkostade. Kombinationer av syntettyg, trä och metall ger en trivsam känsla. De flesta funktioner har fysiska reglage, något Cadillac anser vara lyxigt på riktigt till skillnad från touchskärmar.
Infotainmentsystemet bygger på Googles teknik, fungerar snabbt och har många funktioner, men vissa översättningar i menyerna är märkliga. Ljudsystemet med 19 högtalare och Dolby Atmos är däremot en riktig höjdpunkt.


Cadillac Optiq har komfort i fokus
Kupén är rymlig med bra benutrymme bak, men sittdynorna är något korta och längre personer kan slå huvudet i taket. Framstolarna är bekväma och ljudnivån i kupén imponerar. På de spanska motorvägarna var tystnaden total, och det ska bli intressant att se hur väl ljudisoleringen klarar svensk asfalt.
John Cockburn, chefsingenjör för Optiq, berättar att bilen är kalibrerad för europeiska vägar vilket märks. Fjädringen sväljer ojämnheter med elegans utan att kännas gungig.
Styrningen är lätt men precis, bromsarna är väl avvägda och gasresponsen känns naturlig. Optiq är ingen bil för den som vill köra aktivt men erbjuder en behaglig och trygg känsla. Den är mer engagerande än en Tesla Model Y eller Volkswagen ID.4, även om den inte når upp till tysk nivå i körglädje.
Optiq har fyrhjulsdrift och 304 hästkrafter, vilket räcker väl för en vardagsbil. Kraften fördelas effektivt och accelerationen känns trygg snarare än brutal. Chassit upplevs stabilt även i högre hastigheter och bilen har ett tydligt europeiskt manér i sin karaktär.

Den stora svagheten
Samtidigt som körupplevelsen imponerar, faller Optiq på ett par avgörande punkter. Räckvidden är officiellt 425 kilometer enligt WLTP, vilket är mediokert i den här prisklassen. Än värre är laddhastigheten, som stannar vid 110 kW. För en bil som kostar 740 000 kronor, även om det är i topputrustat utförande, är det svårt att försvara.
Konkurrenter som BMW iX3 och elektriska Mercedes-Benz GLC laddar flera gånger snabbare och kommer nästan dubbelt så långt. Det är förvånande att General Motors, som investerat över 25 miljarder dollar i elektrifiering och självkörning, inte har prioriterat just detta.

Cadillac Optiq gör en stor miss
Cadillac Optiq är en välbyggd, bekväm och elegant elbil som visar att amerikanerna har förstått vad europeiska kunder efterfrågar. Kvalitetskänslan är hög och körupplevelsen harmonisk.
Samtidigt är räckvidden och laddningen två tunga minus som drar ner helhetsbetyget rejält. Om Cadillac vill bli en stark spelare i Europa räcker det inte med charm och komfort.
Optiq har potentialen men missar målet där många anser att det verkligen räknas, det vill säga vid laddstolpen.
Vår testbil: Cadillac Optiq (2026)
Motor: En elmotor per axel, 304 hästkrafter, 480 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 6,3 sek Toppfart: 184 km/h Elektrisk räckvidd: 425 km Vikt: 2 376 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4820/2134/1644 mm Pris: Testbil ca. 740 000 SEK



