Men till skillnad från vad många kanske väntat sig handlar det inte om en extrem tvåsitsig supersportbil, utan en fyradörrars modell byggd för att kombinera prestanda med komfort och vardagsanvändning.
Fyradörrars Ferrari med familjefokus
Ferraris vd Benedetto Vigna berättar att Elettrica utvecklats med tanken att kunna användas tillsammans med ”familj och vänner”. Det är första gången Ferrari bygger en fyradörrars bil utöver super-suven Purosangue.
Den nya elbilen får ett chassi som är 60 millimeter kortare än Purosangues, men med en liknande säteskonfiguration. Baksätet ska erbjuda en högre dos komfort, med möjlighet att luta ryggstöden mer än tidigare.
Att Ferrari valde en större bil till sin första elbil har en teknisk förklaring. Vigna menar att dagens batteriteknik ännu inte kan leverera rätt viktfördelning och dynamik i en liten sportbil, men att den passar utmärkt i en rymligare bil med låg tyngdpunkt.
Nästan 1 000 hästkrafter och fyra motorer
Elettrica får fyra elmotorer, en vid varje hjul, med en sammanlagd effekt på över 1 000 hästkrafter. Accelerationstiden 0–100 km/h uppges till 2,5 sekunder och toppfarten till 310 km/h.
Batteriet på 122 kWh är byggt på 800-voltsarkitektur, vilket möjliggör snabbladdning på upp till 350 kW. Räckvidden väntas överstiga 53 mil enligt Ferrari.
Den främre drivlinan kan kopplas bort helt för att spara energi, eller aktiveras för att ge fyrhjulsdrift vid behov. Elettrica får dessutom bakhjulsstyrning och aktiv fjädring för att optimera väghållningen, och ett avancerat system för momentfördelning mellan hjulen, så kallad torque vectoring, för snabbare kurvtagning.
Byggs i Maranello, med egen batterimontering
Ferrari kommer att montera batterierna till Elettrica i sin egen fabrik i Maranello. Battericellerna levereras av ett dotterbolag till sydkoreanska SK ON, men Ferrari tillverkar och integrerar alla större komponenter på egen hand.
Bilens totala vikt ligger runt 2 300 kilo, vilket är tungt i Ferrari-mått men ändå lättare än många konkurrenter. Enligt märkets tekniska chef Gianmaria Fulgenzi ligger tyngdpunkten 80 millimeter lägre än i en motsvarande bil med förbränningsmotor, något som ska bidra till mer responsiv körkänsla.
Unik ljudbild och design
Ferrari har lagt stor vikt vid ljudet, en central del av märkets identitet. I stället för att imitera motorljud används sensorer som fångar upp vibrationerna från drivlinan.
Dessa förstärks sedan genom en särskild resonanslösning, ungefär som strängarna på en elgitarr. Resultatet ska ge en helt ny typ av ”Ferrari-ljud” som följer kraften i acceleration och återkopplar till föraren.
Den slutgiltiga designen kommer att visas våren 2026. Exteriör och interiör har tagits fram tillsammans med Lovefrom, designbolaget som grundats av Apples tidigare chefsdesigner Jony Ive.
Fokus ligger på enkelhet, materialkänsla och aerodynamisk elegans snarare än aggressiva former.
Första leveranser hösten 2026
De första kunderna får sina bilar nästa höst. Priset är ännu inte officiellt, men tidigare uppgifter pekar på över fem miljoner kronor. Ferrari räknar inte med att sätta något produktionsstopp, men produktionen blir ändå begränsad.



