Cadillac-Lyriq-27
Tester & provkörningar
26 juli 2025

Test: Nya Cadillac Lyriq – amerikanska elbilen är viktigare än någonsin

Cadillac har alltid varit synonymt med amerikansk lyx. Men det har sällan fungerar särskilt bra här i Europa. För stora, för törstiga och för amerikanska. Men med elektrifieringens intåg har Cadillac tänkt om och börjar med lanseringen av elbilen Lyriq.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Vi tog den på långresa från Paris till Barcelona och tillbaka för att se om den hör hemma i vår del av världen.

Cadillac-Lyriq-23
Designmässigt har Lyriq hämtat inspiration från forna modeller.
Cadillac-Lyriq-21
Lyriq ger sig in i ett tufft segment.
Cadillac-Lyriq-33
Komfort står i fokus.

Cadillac på franskt vis

På en av Paris mest exklusiva adresser ligger Cadillac City Paris, ett showroom lika pråligt som märket självt. Två våningar, drygt 1 000 kvadratmeter och ett tydligt budskap: Cadillac satsar stenhårt på Europa.

I centrum står Lyriq, en el-suv som ska visa vägen för märkets framtid i Europa. Det är märkets första nya modell i Europa på drygt tio år och mycket talar för att man nu har lärt sig sin läxa. Fler modeller har redan lanserats och fler väntas dyka upp.

Här är det inte krom och krom bara för sakens skull, utan modern design med tydliga kopplingar till märkets historia. Baklyktorna är en blinkning bakåt, men helheten är väldigt mycket 2025.

Cadillac-Lyriq-22
Cadillac har europeiska konkurrenter i sikte.
Cadillac-Lyriq-24
I Sverige finns det ett stort intresse för amerikanska bilar.
Cadillac-Lyriq-26
Lyriq gör sig bra även på landsvägar.

Nya bilar på Bytbil: Läs mer om Cadillac Lyriq

Mot Barcelona

Vi lämnar Paris bakom oss med siktet inställt på Barcelona. Första intrycket bakom ratten är hur otroligt tyst det är. Cadillac Lyriq är inte byggd för att dansa runt kurvor, utan för att svälja mil i högsta komfort.

Fjädringen är mjuk men ändå kontrollerad, och bilen ligger stadigt på motorvägen.Stolarna är amerikanska i ordets bästa bemärkelse, det vill säga breda, mjuka och sköna. Bilen är också mer sportigt kalibrerad än sin amerikanska motsvarighet, just för att bättre passa europeiska krav. Lyriq hanterar kringelkrokiga landsvägar med bravur.

Under huven finner man 528 hästkrafter och fyrhjulsdrift, den enda versionen vi får i Sverige.

Cadillac-Lyriq-25
Det kommer en mer prestandastinn variant av Lyriq.
Cadillac-Lyriq-20
Många tittar lite extra på Lyriq.

Laddning med ett uns tålamod

Resan söderut gick smidigt med hjälp av Ionitys snabbladdare, men det blev snabbt tydligt att laddningen är Lyriqs svagaste punkt. Den klarar upp till 190 kW, vilket i praktiken betyder ungefär 27 minuter från 10 till 80 procent. Det skulle krävas lite extra effekt för att leva upp till konkurrenterna.

Infotainmentsystemet är också en blandad historia. Den enorma 33-tumsskärmen ser cool ut, men menyerna är inte alltid logiska. Och vissa plastdetaljer i kupén drar ner helhetsintrycket. Det finns helt klart utrymme för förbättring om Cadillac ska konkurrera med tyskarna på allvar.

Cadillac-Lyriq-19
Den officiella räckvidden är 53 mil, men räkna med drygt 30 på motorvägen.
Cadillac-Lyriq-28
Interiören är amerikansk.
Cadillac-Lyriq-31
I USA säljer Lyriq bra.

Sol, snabbladdning och nedförsbacke

Väl framme i Barcelona möts vi av sol och ett överflöd av lediga laddare. Bilens räckvidd gynnades dessutom av höjdskillnaderna ner från Pyrenéerna. Hemresan gick i ett svep, närmare bestämt 1 071 kilometer på en dag.

Det tog drygt 12 timmar, och även om bilen gjorde sitt jobb, kändes laddstoppen i längsta laget för den som vill komma fram snabbt. Att köra över 100 mil på en dag tillhör emellertid inte vanligheterna, elbil eller inte.

Har Cadillac Lyriq chans till revansch?

Efter två veckor och 200 mil i Lyriq känns det som att Cadillac faktiskt har något på gång här. Modellen sticker ut, både vad gäller design och körkänsla. Den erbjuder en lyxig, avslappnad upplevelse som skiljer sig från de mer strama tyska alternativen.

För 971 700 kronor är det ingen billig bil, men det är inte heller tanken. Lyriq är för den som vill ha något annorlunda, men ändå bekvämt, lyxigt och kompetent. Och i en tid där elbilsförare gärna testar nya märken finns det en öppning även för Cadillac.

Att folk vänder på huvudet när man glider förbi säger något. Det är något nytt, något oväntat men ändå bekant. Kanske är det just det som krävs för att Cadillac till slut ska slå rot i Europa.

Cadillac-Lyriq-34
Resan började och slutade i Paris.

Cadillac Lyriq 600 E4 ’Luxury’ (2025)

Motor: Dubbla elmotorer, 528 hästkrafter, 610 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder Toppfart: 210 km/h Elektrisk räckvidd: 530 km Vikt: 2 774 kg Mått (längd/bredd/höjd): 5005/1977/1623 mm Pris: Från 971 700 SEK

Provkör nya Cadillac Lyriq: Boka provkörning

Andra tyckte detta var intressant

OEMalt2