Här går vi igenom varför kylan påverkar så mycket, vilka bilar som klarar sig bäst och hur du maximerar räckvidden under vintermånaderna.
Därför tappar elbilar räckvidd i kyla
Elbilsbatterier trivs bäst när temperaturerna ligger någonstans mellan höst och vår. När det blir riktigt kallt går de kemiska processerna i batteriet långsammare. Det innebär att batteriet inte kan leverera lika mycket energi som i varmare väder. Samtidigt måste elbilen lägga energi på att värma både kupén och ibland även batteriet.
Det är heller inte bara batteriet som jobbar i motvind. Kall luft är tätare och ger högre luftmotstånd. Snö och slask ökar rullmotståndet och vinterdäck, framför allt dubbdäck, rullar tyngre än sommardäck. Tillsammans gör detta att elbilen drar mer energi per mil och får således kortare räckvidd.
Så mycket minskar räckvidden i vinterväder
Nordiska tester visar att nästan alla elbilar tappar räckvidd i kyla jämfört med sina officiella WLTP-siffror. Eftersom WLTP mäts vid cirka 23 grader är det väntat att vintern ger ett tapp. Hur mycket det tappet är varierar emellertid från bil till bil.
I ett omfattande test i Norge 2025 av norska Motor kördes 24 elbilar tills batteriet tog slut, i minusgrader. Tesla Model 3 Long Range, med omkring 70 mil WLTP räckvidd, stannade efter ungefär 53 mil vilket är cirka 24 procent kortare än den officiella angivna räckvidden. Samtidigt överraskade Polestar 3 och nådde 531 kilometer vilket bara var 5 procent kortare än WLTP-räckvidden.
Liknande resultat sågs i andra test gjorde av norska Motor där de flesta bilar tappade mellan 20 och 30 procent medan några tappade mer. Toyota bZ4X förlorade exempelvis närmare 36 procent medan andra modeller tappade betydligt mindre. Maxus Euniq 6 minskade bara runt 10 procent i samma test.
Slutsatsen är tydlig. Ett normalt vintertapp för moderna elbilar ligger ofta runt 25 procent men spannet är stort, från cirka 10 procent till 35 procent beroende på bil och temperatur och körsituation.
Teknik som gör elbilen mer vintertålig
Det finns flera tekniska lösningar som gör stor skillnad när kylan slår till.
Värmepump En värmepump är ett betydligt effektivare sätt att värma kupén än en traditionell elvärmare. Data från tusentals bilar visar att modeller med värmepump behåller omkring 83 procent av sin räckvidd vid nollgradigt, medan bilar utan värmepump ligger runt 75 procent.
Förvärmning Att starta en elbil kall är ungefär som att starta dagen utan kaffe. Det går men det känns trögare. Genom att förvärma bilen medan den sitter i laddaren värms både kupé och batteri med hjälp av eluttaget.
Det sparar energi när du börjar köra och ger bättre räckvidd direkt. De flesta bilar har förvärmning via app eller timer vilket gör det enkelt att använda.
Rätt däck och rätt tryck Vinterdäck skiljer sig mycket åt. Dubbfria vinterdäck rullar generellt lättare än dubbdäck och många tillverkare erbjuder särskilda elbilsdäck med lägre rullmotstånd.
Däcktrycket faller dessutom när temperaturen sjunker vilket ökar energiförbrukningen. Ett korrekt (och gärna något högre inom ramen för det tillåtna) däcktryck kan ge upp till 10 till 15 procent längre räckvidd.
Läs också: Elbil eller laddhybrid – så väljer du
Så maximerar du räckvidden i vinter
Här är enkla tips som ger fler mil ur batteriet.
Förvärm bilen innan du kör Starta förvärmningen 10 till 30 minuter innan avfärd. Då är bilen varm, rutorna isfria och batteriet ”piggare”. Står bilen i garage håller den dessutom mer värme över natten.
Använd värmen smart Sänk kupétemperaturen någon grad och använd i stället stolsvärme och rattvärme. Dessa drar mycket mindre energi än att värma hela bilen.
Kör mjukt och planerat Mjuk körning fungerar både för säkerheten och för energiförbrukningen. Jämn fart, välplanerad körning inför exempelvis rödljus och rondeller och användning av regenerering gör stor skillnad. Många elbilar har ett Eco-läge som optimerar räckvidden.
Håll koll på däcken Se till att du har rätt däcktyp och korrekt lufttryck. Kontrollera trycket regelbundet under hela vintern.
Så förlänger du din elbils räckvidd
Räckviddstapp på vintern är normalt men långt ifrån omöjligt att hantera. Med värmepump, förvärmning, rätt däck och en planerad körstil kan du som elbilsförare köra effektivt även när graderna kryper nedåt.
Vintern kräver lite mer av både bil och förare men med rätt förberedelser kan du fortsätta njuta av elbilens fördelar året om.



