Modellen är byggd på MEB+ och kommer 2026 att följas av bland annat Volkswagen ID Polo.
Blocket Bilguiden åkte till Barcelona för att provköra en kamouflerad prototyp innan produktionsbilen visas upp i början av nästa år.

En av de viktigaste bilarna i Cupras historia
Raval är inte bara en ny elbil utan även en strategisk nyckel för Cupra och ett projekt som företaget själva beskriver som "början på en ny era".
Märket har nu passerat en miljon levererade bilar sedan starten 2018 och ökade sin helt elektriska försäljning med 84 procent under 2025, något som Raval är tänkt att accelerera ytterligare.
Modellen ska börja runt 26 000 euro och mäter cirka fyra meter i längd. Tanken är att göra elbilar mer tillgängliga för fler och samtidigt erbjuda känsla och karaktär som spanjorerna påstår utmärker Cupra.
Bilen utvecklas och produceras i Martorell och inspireras av stadsdelen El Raval i Barcelona, något som även återspeglas i kamouflagen på förseriebilarna.

Cupra Raval VZ Extreme är toppmodellen
Våra testbil var en prototyp av toppversionen VZ Extreme med 226 hästkrafter och 290 newtonmeter till framhjulen. Cupra lyfter själva modellens kördynamik som en bärande del av identiteten, något som faktiskt märks.
Chassit är 15 millimeter än plattformen ordinarie Raval, spårvidden är 10 millimeter bredare än standard och bilen använder ett avancerat DCC-system som anpassar stötdämpningen efter körläge.
Kupén var delvis dold men instrumentpanel och infotainment gick att se. Provkörningen skedde i kolonn bakom en ledbil och med en ingenjör i passagerarstolen för att svara på frågor och säkerställa att vi skötte oss.
Jag inledde i komfortläget, alltså normalläget. Fjädringen är mjuk, ljudnivån låg och raffineringen imponerar för en så liten bil. Den korta hjulbasen gör att vissa ojämnheter letar sig in men helhetsintrycket är moget och välbalanserat.
Raval upplevs större än sina mått antyder, vilket bådar gott för längre resor. Just detta lyfter Cupra i sin kommunikation där man trycker på att bilen inte bara är byggd för stadskärnor utan även för längre körningar tack vare rymlig kupé och praktiskt bagageutrymme.

Mot de spanska bergen
Efter motorvägen väntade landsvägarna. Jag slog om till Cupra-läget där man får disponera över all effekt, alltså 226 hästkrafter. Prestandan påminner om äldre heta halvkombis och bilen får lätt ner kraften i backen. På de smala bergsvägarna kommer dimensionerna till sin rätt och känslan av lekfullhet blir tydlig.
Jag brukar vara kritisk till hur karaktärslösa många elbilar är men här har Cupra ansträngt sig. Styrningen är tung på ett bra sätt, framvagnen har gott om grepp och bilens beteende är progressivt. Pressmaterialet talar om elektronisk differential och sportigare styrspindlar som ska förbättra grepp och stabilitet och även om detta är en prototyp märks potentialen.
Det går att få fram understyrning om man tar i för mycket men chassit kommunicerar hela tiden hur mycket marginal som återstår. Fjädringen är följsam och hanterar både gupp och gropar väl. Skillnaden mellan mjukaste och hårdaste läget är tydlig men bilen blir aldrig obekväm, något som ofta är fallet i små elbilar med sportambitioner.

Cupra Raval sätter ribban högt
Cupra Raval VZ är en förvånansvärt lekfull liten elbil med betydligt mer karaktär än vad som är standard i segmentet. Den är mogen på motorväg, rolig på landsväg och känns som en genomtänkt tolkning av hur elektriska småbilar borde vara 2026.
Raval får världspremiär i början av nästa år och blir första pusselbiten i Volkswagengruppens satsning på prisvärda elbilar för en bredare publik. Vid vår första bekantskap ser det lovande ut.

Specifikationer: Cupra Raval VZ Extreme prototyp
Motor: Elmotor fram, 226 hästkrafter, 290 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: Ej kommunicerat Toppfart: 175 km/h Elektrisk räckvidd: 400 km Vikt: 1 500 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4046/1784/1518 mm Pris: Från 26 000 euro för instegsmodellen



