imgi_2_Peugeot-E-5008-40.jpg
Tester & provkörningar
30 maj 2025

Test: Peugeot E-5008 vinner på klassiska värden

Peugeot E-5008 får höga poäng på klassiska värden som komfort och design, men som elbil når E-5008 inte hela vägen fram.

Jacob Dalby

Jacob Dalby

Det finns inte många alternativ på marknaden om du behöver sju säten i din elbil. Ett av dem är Peugeot E-5008, och just de två extra sätena är en av anledningarna till att modellen är relevant. Som elbil är den däremot inget tekniskt underverk och prestandan är inte mycket att skriva hem om. Men E-5008 har faktiskt väldigt många starka sidor som stor familjebil.För det första har vi designen, som jag personligen tycker är riktigt snygg. Det finns något pretentiöst över E-5008. Trots att den rymmer sju personer ser den långt ifrån ut som en minibuss, till skillnad från konkurrenterna VW ID.Buzz och Citroën e-Berlingo. Tyvärr har mittensätet på andra raden blivit mindre än hos föregångaren, vilket gör det svårt att få plats med tre bilbarnstolar bredvid varandra – något som var möjligt i den gamla 5008.

imgi 4 Peugeot-E-5008-35
imgi 26 Peugeot-E-5008-29
imgi 5 Peugeot-E-5008-36

Överlägset utrymme jämfört med konkurrenterna

E-5008 är dock betydligt mer praktisk än konkurrenterna Mercedes EQB och Tesla Model Y med sju säten. Teslan är i princip olämplig för sju personer, trots att sätena finns där, och EQB har inte i närheten av samma utrymme på tredje sätesraden som E-5008.Det finns nämligen utmärkt plats i Peugeoten. Särskilt på andra sätesraden, men även den tredje har plats för vuxna. Kanske inte för långresor till Sydeuropa, men gott och väl för vardagsbruk. Bagageutrymmet rymmer till och med 350 liter med alla säten uppfällda och hela 916 liter om man fäller ner tredje sätesraden.

Priset är en annan aspekt där E-5008 verkligen briljerar. Startpriset är 529 900 kronor och det är betydligt lägre än lyxiga konkurrenterna med sju säten, som Mercedes EQS SUV och Volvo EX90, men även en hel del billigare än Kia EV9 och BYD Tang.Det är dock versionen för 579 900 kronor, kallad Allure, du vill ha. Den har utrustning som rattvärme, adaptiv farthållare, parkeringssensorer fram och bak med 360-graderskamera samt automatisk helljusassistans.

Den generösa rymligheten kommer bland annat från en lång hjulbas. Och den ger inte bara utrymme i kupén, utan förbättrar även köregenskaperna. Körupplevelsen är överlag mycket bekväm och chassit är välavstämt för att vara komfortabelt både på motorväg och över ojämnheter och gupp i stadstrafik. Jag rekommenderar dock att du håller dig till 19-tumsfälgarna för att få så mycket komfort som möjligt och så lite buller som möjligt. Det hjälper också till i stadstrafik, där E-5008 redan utmärker sig genom att kännas lätt och smidig att manövrera, trots sin storlek. Utanför staden märker man att den stora bilen inte har särskilt mycket kraft. Men för en stor familjebil tycker jag att det ändå är fullt tillräckligt.

imgi 16 Peugeot-E-5008-11
imgi 18 Peugeot-E-5008-14
imgi 20 Peugeot-E-5008-10

Smart inredning och godkänd infotainment

Kupén är också riktigt trevlig. Det är inte lyx, men materialvalen håller bra kvalitet. Man måste dock vänja sig vid den lilla ratten, som man ska se över – precis som i andra Peugeot-modeller. Infotainmentsystemet fungerar helt okej. Skärmen är skarp och menyerna är lättöverskådliga, men svarstiden varierar. Peugeot har försökt dölja den något långsamma responsen med snygga animationer. Den lilla panelen under skärmen, med valbara genvägar, är en riktigt bra funktion.

På klassiska värden utmärker sig alltså E-5008 på flera områden – tyvärr kan man inte riktigt säga detsamma när det gäller de mer tekniska aspekterna som elbil. För det första är förbrukningen i verkligheten ganska hög, särskilt på motorvägen. Det innebär att E-5008 tyvärr inte kommer i närheten av den utlovade räckvidden på 500 km – särskilt inte under kalla vintermånader.

Särskilt för en stor familjebil kan den korta räckvidden bli ett problem. Det är till exempel inte otänkbart att bilen ska användas för att köra på semester till Sydeuropa. Och när varken räckvidden är lång eller laddhastigheten särskilt hög, tar det sin tid. E-5008 laddar nämligen endast med maximalt 160 kW. Det finns heller ingen möjlighet att förvärma batteriet, vilket innebär att tiden det tar att ladda från 10 till 80 procent helt enkelt är för lång. Det finns emellertid en Long Range-version med ett batteri på 98 kWh och en WLTP-räckvidd på 660 km. Den har dock samma låga laddeffekt. 

imgi 12 Peugeot-E-5008-21
imgi 13 Peugeot-E-5008-20
imgi 11 Peugeot-E-5008-02
imgi 24 Peugeot-E-5008-31

Tålamodskrävande klimatsystem

Ett annat irritationsmoment som jag upplever under veckan med E-5008 är klimatanläggningen. Tanken är att du ställer in en viss temperatur, säg 20 grader, i kupén, och sedan ser systemet till att hålla den temperaturen. Så fungerar det bara inte här. Med Auto-läget aktiverat går fläktarna på full styrka och det tar ungefär en timme innan det börjar bli någorlunda varmt i bilen. Istället måste man manuellt ställa in från vilka munstycken värmen ska komma samt fläkthastigheten. Då blir kupén varmare snabbare och man slipper lyssna på fläktarna – men det var ju inte riktigt meningen från början.

Peugeot E-5008 har en särskild plats på marknaden. För det finns helt enkelt inga andra elbilar med sju säten i denna prisklass – som man faktiskt har lust att äga. Det har man däremot med E-5008, om man kan leva med dess svagheter som elbil.

Specifikationer

Peugeot E-5008 GT

Motor: Elmotor Effekt: 210 hk/345 Nm 0–100 km/h: 9,7 sekunder Toppfart: 170 km/h Batteristorlek: 73 kWh Räckvidd: 497 km Laddkapacitet: 160 kW Förbrukning: 17,9 kWh / 100 km Mått (L/B/H): 479/190/169 cm Tjänstevikt: 2 408 kilo Dragvikt: 1 000 kilo Bagagevolym: 348–2.232 liter

Pris: 609 900 kr (E-5008 finns från 529 900 kr) Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Från 5 101 kr/mån (GT Business)

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant